Psiholoģija, Stress un depresija

Kad rudens nāk ar depresiju

1. Dienām kļūstot īsākām un ārā valdot pelēcībai, reizēm šķiet, ka arī dzīve zaudējusi krāsas. Ja nomāktība ilgst vairāk par divām nedēļām, visticamāk, sliktais garastāvoklis pārgājis depresijā. Rudens un ziema reiz beigsies, taču slimība, necenšoties tai pretoties, pati no sevis var arī nepāriet.

1no3
Foto - Shutterstock

Gandrīz ikvienam kādreiz ir bijis nomākts garastāvoklis, taču ne vienmēr sasniedzot slimības intensitāti. Par sezonālo depresiju liecina enerģijas zudums un miegainība. Vieglākos gadījumos ar darba pienākumiem cilvēks tiek galā, taču nepaliek spēka nekam citam, piemēram, lai dotos uz izstādi vai teātra izrādi. Labākajā gadījumā gribas ierausties dīvānā un skatīties seriālu. Depresijai padziļinoties, kļūst grūti koncentrēties, tādēļ darbā gadās arvien biežāk kļūdīties.

Ja citkārt depresijas gadījumā mēdz būt slikta apetīte, tās sezonālā forma izpaužas ar pastiprinātu ēstgribu un negausīgu saldumu kāri. Raksturīga gausa domāšana un neizlēmīgums, kā arī pastāvīga trauksme. Var pievienoties domas par pašnāvību, jo zudusi interese par dzīvi.

Depresijas māktais saskata tikai slikto, taču ne vienmēr raksturīgas dziļas skumjas un raudulīgums. Bieži vien dominējošās emocijas ir dusmas. Lai arī sasirgušais norobežojas no citiem, tomēr negrib palikt viens, ilgojas pēc kāda, kurš spētu viņu saprast un pieņemt. Vienlaikus viņš mēdz aizvainot apkārtējos, tādēļ nereti sabojājot un pat izjaucot attiecības.

– Ja ir darbs un sasirgušais spēj strādāt, depresiju var uzveikt vieglāk. Bet, ja darba nav, pieaug trauksme, turklāt dzīvei pietrūkst ritma, taču palīdzēt iespējams vienmēr, – uzsver psihiatre Māra Jumeja.

  1. Dienām kļūstot īsākām un ārā valdot pelēcībai, reizēm šķiet, ka arī dzīve zaudējusi krāsas. Ja nomāktība ilgst vairāk par divām nedēļām, visticamāk, sliktais garastāvoklis pārgājis depresijā. Rudens un ziema reiz beigsies, taču slimība, necenšoties tai pretoties, pati no sevis var arī nepāriet.
  2. Gaismas trūkums izjauc līdzsvaru
  3. Kā turēties pretim nomāktībai

Pievienot komentāru