Dzīvesveids, Padomi

Ar kādiem līdzekļiem palīdzēt uzlabot galvas smadzeņu darbību un koncentrēšanās spējas?

Foto - Shutterstock

Vidusskolēni pirmo eksāmenu ir jau nokārtojuši, bet maijā un jūnijā 9. klašu un vidusskolu audzēkņiem, kā arī augstskolu studentiem nāksies pieveikt veselu eksāmenu gūzmu. Nav viegli sabāzt galvā milzum daudz informācijas, lai atbildīgajā brīdī atšķetinātu īsto. Ar kādiem līdzekļiem sev palīdzēt uzlabot galvas smadzeņu darbību un koncentrēšanās spējas?

* Lai veicinātu domāšanu un uzlabotu koncentrēšanās spējas, vispirms nevis jālūkojas pēc aptiekā nopērkamiem līdzekļiem, bet jāsakārto savs ikdienas režīms. Ja neievērosiet sabalansētu dienas režīmu un nebūsiet pilnvērtīgi atpūties, neviens preparāts nespēs palīdzēt, uzsver farmaceite, farmācijas doktore, asociētā profesore Vija Eniņa.

* Smadzenēm ir ļoti svarīga pilnvērtīga atpūta, tāpēc, tuvojoties eksāmenu laikam, jauniešiem svarīgāk kā citkārt ir katru nakti kārtīgi izgulēties, naktsmieram veltot laiku no 22.00 vai 23.00 vakarā līdz 6.00 vai 7.00 no rīta.

* Ļoti svarīgi smadzenēm ir arī saņemt pietiekami daudz skābekļa. Tāpēc katru dienu jāatvēl laiks kustībām svaigā gaisā.

* Lai smadzenes spētu intensīvi strādāt, jālieto pilnvērtīgs uzturs. Tajā pietiekamā daudzumā jābūt visām svarīgajām barības vielām – olbaltumvielām, vitamīniem, ogļhidrātiem. Īpaši jārūpējas par to, lai maltītes reizēs uz šķīvja būtu zaļumi.

* Organismam labāk darboties palīdz arī dažādi rieksti un sēkliņas. Piemēram, linsēklas var pievienot ēdieniem un pārkaisīt maizes šķēlei. Daudz labu minerālvielu satur mandeles. Arī kāds gabaliņš šokolādes veicinās pozitīvas emocijas un garīgās spējas.

* Ja spēki pavisam izsīkuši, palīgā var ņemt aptiekā nopērkamus dabiskos līdzekļus, piemēram, ginka preparātus. Ir dabūjami gan tādi uztura bagātinātāji, kuru sastāvā ir tikai ginka lapu ekstrakts, gan tādi, kuros tam pievienoti vitamīni un minerālvielas.

* Otra augu grupa, kas organismam palīdzēs labāk izturēt lielu garīgo un fizisko slodzi, ir tā dēvētie tonizējošie augi, kurus mēdz dēvēt arī par adaptogēniem. Pie šiem augiem pieder zaļā tēja. Tā labi tonizē, turklāt iedarbojas lēni un mierīgi. Tās iedarbība ir pastāvīga un samērā ilga. Zaļā tēja arī bagātīgi satur antioksidantus, kuri organismam palīdz pilnvērtīgāk veikt visas funkcijas.

* Atgūt spēkus un aktivizēt domāšanu sekmēs arī žeņšeņa preparāti, arālijas tinktūra un eleiterokoka ekstrakts. Šo ekstraktu iegūst no eleiterokoka krūma saknēm. Tas stimulējoši iedarbojas uz smadzenēm, uzlabo atmiņu un prāta spējas. Taču ar šiem līdzekļiem nevajadzētu pārāk aizrauties, jo tie ir diezgan spēcīga “pātadziņa”, atzīst farmācijas doktore Vija Eniņa.

Kādus aptiekās nopērkamus preparātus vēl var lietot, lai uzlabotu smadzeņu darbību, veicinātu domāšanu un koncentrēšanās spējas, kā arī palielinātu smadzeņu izturību pie ilgstošām garīgām slodzēm, stāsta farmaceite un “BENU Aptieka” Rīgā, Dzirnavu ielā 43 vadītāja Tatjana Patenko.

* Rekomendēju lietot E vitamīnu, kas uzlabo un stiprina atmiņu, B grupas vitamīnus, kas stabilizē nervu sistēmu un palīdz stresa situācijās, magniju, kas novērš depresiju un stiprina nervu šūnas.

* Palīdzēs arī medikamenti intelekta uzlabošanai, tā saucamie nootropie līdzekļi un vitamīni, piemēram, “Neurozan”, “Neiroxy”, “Clear Brain”.

* Lai veicinātu smadzeņu darbību, droši var lietot kompleksos vitamīnus, piemēram, “Dynamisan”, “Gerimax”, “Vitamax”, stāsta farmaceite T. Patenko.

* No dabiskajiem līdzekļiem atmiņas uzlabošanai plaši lieto preparātus uz “Ginkgo biloba” bāzes. “Ginkgo biloba” aktīvās vielas uzlabo asins cirkulāciju, mazina kapilāru caurlaidību un palielina vēnu tonusu. Ekstrakts stimulē vielmaiņu smadzenēs, palielina skābekļa piegādi smadzeņu šūnām un uzlabo neiromediatoru (vielas, kas veicina smadzeņu vielmaiņu) vielmaiņu smadzenēs. “Ginkgo biloba” preparātu lietošana uzlabo cilvēka kognitīvās funkcijas, atmiņu un mācību vielu uztveri. Preparāti ar “Ginkgo bilobu” ir “Tanakan”, “Bio-Biloba”, “Ginkgo Prim”, “Ginkgo Biloba plus”, “Gingium”.

* Lecitīns ir zināms cilvēcei ar to, ka nodrošina smadzeņu šūnas ar fosfolipīdiem, kas ir nepieciešami smadzeņu šūnu apvalkiem.

* Zivju eļļai arī ir pozitīva ietekme uz smadzenēm. Nepiesātinātās omega-3 taukskābes piedalās nervu šūnu apvalka veidošanā un nodrošina smadzeņu barošanu.

* GASS jeb gammaaminosviestskābe ir viens no galvas smadzeņu neiromediatoriem, kas nodrošina nervu impulsu pārvadi galvas smadzenēs un uztur galvas smadzeņu aktivitāti.

* Gotu Kola (Centella asiatica) ir ilggadīgs augs, kuru var sastapt Centrālamerikas teritorijā un Āzijas valstīs. Šo augu, kuru dēvē arī par “uzturu smadzenēm” vai “atmiņas zāli”, daudzus gadsimtus izmantoja tautas medicīnā.

* Gandrīz visi preparāti, kas veicina smadzeņu darbību un atmiņu, ir jālieto ilgstoši. Parasti viens kurss ilgst divus līdz trīs mēnešus, tikai tad var gaidīt labu rezultātu, uzsver Tatjana Patenko.

[la_adsense]

Pievienot komentāru