Dzīvesveids, Vingrojumi

Izmēģini piecas Tibetas pērles kopā ar Natāliju Smirnovu

5. Veidojam trīsstūri. Foto - Matīss Markovskis.
Svarīgi

* Mērķis ir atkārtot katru vingrojumu 21 reizi. Vairāk nav nepieciešams, jo šis ir optimāls skaits maksimālam rezultātam. Lai būtu iedarbība, jāatkārto vismaz 12 reižu.

* Ja, izpildot vingrojumu, parādās nepatīkamas sajūtas, kļūst nelabi vai stipri reibst galva, apstājies, mirkli atpūties pirms nākamās kustības. Ar laiku pieradīsi un atkārtojumu skaitu varēsi pakāpeniski palielināt.

Daudziem šķiet, ka joga domāta tikai cilvēkiem ar ļoti lokanu un vingru augumu. Patiesībā tai ir vairākas sarežģītības pakāpes, un, ja sāk ar vienkāršāko, elastīgs var kļūt ikviens. Turklāt tas nebūs vienīgais ieguvums! Kā saprast, vai joga ir piemērota? Vajag izmēģināt! Iepazīšanos var sākt ar vienkāršu, taču ļoti jaudīgu vingrojumu kompleksu, ko dēvē par pieciem tibetiešiem. Aicinājām jogas nodarbībā piedalīties jauno un daudzsološo Rīgas Krievu teātra aktrisi Natāliju Smirnovu.

“Pieci tibetieši jeb piecas Tibetas pērles ir ļoti labs vingrojumu komplekss, jo ir īss un paliek atmiņā. Tā izpilde aizņem vien 10–15 minūšu dienā, taču īsajā laika sprīdī tiek izvingrināts viss ķermenis – ik muskulītis, saite un locītava – un līdzsvarota enerģijas plūsma caur visām septiņām čakrām,” stāsta jogas pasniedzēja Viktorija Darakova. “Katru tibetieti sāk no atšķirīga stāvokļa: stāvus, guļus uz muguras, stāvus uz ceļiem, sēdus un guļus uz vēdera. Lai rezultāts būtu maksimāls, ļoti svarīga ir pareiza elpošana. Pati kādreiz veicu šo kompleksu katru dienu gada garumā, un manā ķermenī notika daudz pozitīvu pārmaiņu. Ievērojami uzlabojās lokanība, palielinājās muskuļu spēks, un parādījās vairāk enerģijas. Locītavas kļuva stingrākas, taču vienlaikus pieauga to kustību amplitūda.”

Leģenda vēsta, ka šos vingrojumus uz Eiropu 20. gadsimta sākumā atvedis atvaļināts britu armijas virsnieks, kurš tos bija iemācījies no tibetiešu lamām kādā klosterī Himalaju kalnos. Mūki tos izmantojuši, lai stiprinātu ķermeni, vairotu enerģiju, saglabātu veselību, uzturētu prāta možumu un aizkavētu novecošanu.

“Joga nav tikai vingrojumi fiziskās formas uzlabošanai. Sakārtojot fizisko ķermeni, tas ir ceļš uz iekšēju harmoniju. Izmantojot asanas jeb jogas vingrojumus, tiek līdzsvarota čakru darbība un enerģijas aprite ķermenī.

Ir dažādas grūtību pakāpes nodarbības, arī joga iesācējiem. Līdztekus vingrošanai katrā nodarbībā stāstu teoriju, piemēram, kā vairot dzīvības enerģiju un piesaistīt mīlestības enerģiju.

Nevajag uzreiz steigties pie sarežģītākajām asanām. Jogas skaistums slēpjas tajā, ka pat visvienkāršākie vingrojumi uzlabo veselību un dzīves kvalitāti. Pie grūtāk izpildāmām pozām cilvēks ķeras, kad vienkāršās sāk garlaikot. Protams, jo tālāk ej, jo interesantāk kļūst un vairāk paplašinās ķermeņa iespējas.”

Asana tulkojumā no sanskrita nozīmē – ērta poza. Ja, ieņemot kādu stāvokli, nav ērti, tas liecina par problēmu ķermenī. Pamazām apgūstot asanu, zudīs arī problēma.

Lielu daļu jogas asanu cilvēks ar pirmo piegājienu nevar izpildīt, tāpēc nepieciešama sagatavošanās, izmantojot vienkāršākus vingrojumus.

“Man bieži jautā, kāpēc vērts pievērsties jogai. Sapratīsi, kad pats ar to sāksi nodarboties! Sākumā bieži vien ir grūti, kaut kas neizdodas, tāpēc daudzi nobīstas. Taču, ja cilvēks pārvar sevi un turpina nodarbības, drīz vien redz rezultātu un tad pat aiz ausīm nav izvelkams no jogas klases.

Labāka fiziskā forma ir tikai viens no ieguvumiem. Cilvēks piedzīvo milzīgu enerģijas pieplūdumu, vakarā vairs nejūtas noguris. Pamana, ka garastāvoklis biežāk ir labs, nevis slikts un pēc tam gandrīz visu laiku labs. Kad visapkārt slimo, viņš ir vesels, iet uz darbu un strādā visu pārējo vietā,” smejoties saka Viktorija Darakova.

Tibetas pērles

1. Griežamies kā spoles

a) Nostājamies taisni ar sānis paceltām rokam, kājas novietojam gurnu platumā. Griežamies pulksteņrādītāja virzienā. Ikreiz veicot pilnu apgriezienu, klusībā skaitām, kura reize tā ir. Lai skaits nesajuktu, vajag izraudzīties kādu atskaites punktu, piemēram, pulksteni pie sienas, kuru ieraugot ir skaidrs, ka apgrieziens ir veikts. “Enerģētiskā līmenī esam saistīti ar daudziem neredzamiem pavedieniem. Caur tiem kā kanāliem aizplūst mūsu enerģija. Veicot šo vingrojumu, kā liela spole uztinam šos pavedienus uz sevis un pārraujam. Tādējādi simboliski atdalāmies no pasaules un kaut uz mirkli atdodam sevi sev pašiem,” skaidro Viktorija Darakova.

b) Sākumā, izpildot šo vingrojumu, visticamāk, apreibs galva. Tāpēc apstājušies novietojam plaukstas uz gurniem ar īkšķiem priekšpusē, dziļi ieelpojam caur degunu un gari izpūšam gaisu caur O formā savilktām lūpām. Trīs izelpas, un galva pārstās reibt. Vingrojums trenē vestibulāro aparātu un uzlabo līdzsvara izjūtu.

Pievienot komentāru