Liekais svars, Uzturs

Kleitai rāvējslēdzējs neiet ciet, bikšu poga trūkst. Bet līdz Jaungada ballei tik maz laika! Kā tievēt!?

Gata Šļūkas zīmējums

Tuvojoties gadu mijas krāšņajiem pasākumiem, prātojam, kā saposties. Bieži izrādās, ka pagājušajā gadā pirktajai skaistajai balles kleitai vairs neiet ciet rāvējslēdzējs, bet mīļotais vīrietis nevar aizpogāt izejamo bikšu pogu. Un līdz Jaungada ballei palikušas mazāk nekā divas nedēļas! Vai tik īsā laikā var paspēt būtiski samazināt svaru? Vai to vispār drīkst darīt tik strauji, ja negrib iedragāt veselību?

Lai svētki sagādātu prieku

Psiholoģe, psihodinamiskā psihoterapeite Zane Krūmiņa: – Katram no mums līdzās reālistiskajam “es” mīt priekšstati par ideālo “es”. Ideālajā komplektā atrodam mums pievilcīgas rakstura īpašības, ideālos reaģēšanas veidus, arī ideālā vizuālā tēla veidolu. Vēloties tam tuvināties, cenšamies sevi pilnveidot. Kad tad vēl demonstrēt savu ideālo “es”, ja ne svētku reizē! Nevar noliegt, ka saviesīgos pasākumos pavīd konkurences vilinājums. Būt visskaistākajai, saņemt komplimentus, izcelties, patīkami atšķirties, izskatīties nevainojami.

Saposties svētku laikā – tas nozīmē sagatavot sevi kaut kam svinīgam, stimulējot sevī pacilātu noskaņu. Diemžēl ne vienmēr šis uzpošanās laiks sniedz tikai prieku. Tiklīdz parādās neapmierinātība ar sevi, tas var atnest daudz vairāk sarūgtinājuma. Nereti iedomājamies, ka citi mūs pieņems un mīlēs tikai tad, ja būsim tuvu ideālam. Izteikts nemiers par savu ārējo izskatu (un, visticamāk, ne tikai) var likt ķerties pie drastiskām tievēšanas metodēm. Ja nesasniedzam ideālo variantu, varam justies vīlušies, šaustīt sevi un līdz ar to zaudēt prieku par svētkiem. Ja tievēšana, vizuālā tēla spodrināšana izvirzās priekšplānā, var zust iespēja patiesi baudīt svētkus. Tam nepieciešams justies brīvi.

Pirmssvētku apņemšanās – labs sākums

Uztura speciāliste Lizete Puga: – Svētku laiks daudziem rada bažas, jo visu gribas nogaršot un pēc tam vēl ielīst skaistā, iespējams, piegulošā vakartērpā. Taču gan pirmssvētku, gan svētku laikā tāpat kā ikdienā vajadzētu paturēt prātā mērenības principu un izvairīties no lielas našķēšanās.

Lai samazinātu svaru, saviem pacientiem rekomendēju ieviest stingrāku dienas režīmu, kura laikā lielāka uzmanība tiek pievērsta ēdienreizēm. Jāēd mazām porcijām trīs līdz piecas reizes dienā, ik pēc trīs līdz četrām stundām galvenokārt baudot augu valsts produktus – dārzeņus un pilngraudus, divas līdz trīs reizes dienā tos papildinot ar olbaltumvielas saturošiem produktiem – liesu gaļu, nesaldinātiem piena produktiem, pākšaugiem, sēnēm un zivīm. Uzturā jāiekļauj arī sēnes un pākšaugi. Starplaikos jādzer ūdens vai nesaldināta tēja. Ieteicams vairāk baudīt mājās gatavotu ēdienu un izvairīties no sabiedriskās ēdināšanas. Taču, ja gadās piedalīties ballītē, iesaku ievērot viena šķīvja principu – uzlieciet uz tā visu, ko vēlaties, un lēni tukšojiet visa vakara garumā.

1 komentārs

Pievienot komentāru