Ēšana, Uzturs

Klijas tīra vēderu un asinsvadus

Foto © tashka2000 - Fotolia.com

“Vai taisnība, ka klijas samazina holesterīna līmeni? Kādas devas jālieto, lai attīrītu organismu?” 
Santa Joma Rīgā

Klijas izgatavo no graudu virsējiem slāņiem – vērtīgākās graudu sastāvdaļas, kas satur daudz vērtīgu minerālvielu (kalciju, dzelzi, magniju, fosforu, mangānu, selēnu), vitamīnus (B grupas, folijskābi un pantotēnskābi) un šķiedrvielu.

Īpaši daudz ir šķīstošo šķiedrvielu – bēta glikānu. Šīs balastvielas zarnu traktā saista brīvās žultsskābes, un, lai organisms atkal tās saražotu, tiek izmantots holesterīns, tāpēc tā daudzums asinīs samazinās. Turklāt pazeminās gan kopējā, gan jo īpaši – sliktā holesterīna līmenis asinīs.

Taču, lai nerastos zarnu trakta darbības traucējumi, vienlaikus ar klijām jālieto pietiekami daudz šķidruma – uz vienu ēdamkaroti kliju līdz pat vienai glāzei ūdens. Klijas gremošanas traktā uzbriest, veidojot želejveida masu, kas saista brīvās žultsskābes, rada pilnuma sajūtu vēderā un samazina barības vielu, arī glikozes, uzsūkšanos.

Lietojot lielu daudzumu kliju, tās izraisa pamatīgas vēdergraizes. Tāpēc vēlams sākt ar vienu tējkaroti dienā, devu pakāpeniski palielinot, bet ne vairāk par 3–4 ēdamkarotēm dienā. Turklāt klijas var pievienot dažādiem ēdieniem: jogurtam ar pazeminātu tauku saturu, kefīram, maltajai gaļai, zupai, mīklai, sacepumiem, pankūkām, kotletēm u.c.

Ja grib klijas lietot pastāvīgi, ieteicams konsultēties ar uztura speciālistu, jo dažādu graudaugu klijām nosaka atšķirīgas devas un cerētā labuma vietā var rasties veselības problēmas.

 

Raksts no žurnāla “36,6 °C” pielikuma “GASTROceļvedis”

Pievienot komentāru