Ēšana, Uzturs

Ziema atgādina par vitamīniem. Kas jo īpaši stiprina?

Foto - Shutterstock

Saaukstēšanās tāpat kā aukstums ir katru gadu, tāpēc jāspēj sevi laikus pasargāt no saslimšanas. Ne vienmēr tas izdodas, tādēļ organisms jāstiprina jau slimošanas laikā vai uzreiz pēc atveseļošanās.

 

Ēdiens ārstē

Ikviena vīrusa infekcija ir smags slogs imūnajai sistēmai, un vēl pāris nedēļas pēc atveseļošanās organisms spiests darboties pastiprinātā režīmā, lai tiktu galā ar vīrusu izraisītajām sekām.

Ja ar sezonas vīrusu infekciju organisms tiek galā dažās dienās un neseko komplikācijas (bronhīts, pneimonija, vidusauss vai deguna blakusdobumu iekaisumi u. c.), tas nozīmē, ka imunitāte ir pietiekami laba. Bet tās stiprināšana tik un tā ir jāturpina, jo ar laiku hronisks stress, nepareizs darba un atpūtas līdzsvars ietekmē pat spēcīga cilvēka organismu. Tāpēc ārsti nebeidz atgādināt par nepieciešamību samazināt ikdienas spriedzi, ieviest regulāras fiziskas aktivitātes un izvēlēties sabalansētu, pilnvērtīgu uzturu.

– Ja ir stress, daudz negatīvu emociju, fiziska pārslodze, intensīvs darbs un biežas straujas temperatūras svārstības, organismā pastiprināti rodas brīvie radikāļi un saslimšanas ir biežākas. Brīvos radikāļus neitralizē – izvada no organisma – antioksidanti, – skaidro imunologs Lauris Līcītis, – tādēļ sulas, svaigi augļi un dārzeņi ir drošs pašpalīdzības veids, jo beta karotīnam, C un E vitamīnam piemīt šādas īpašības.

Pētījumi ir pierādījuši, ka pietiekams cinka daudzums organismā spēcina imunitāti un pasargā no saaukstēšanās un augšējo elpošanas ceļu slimībām – tas spēj samazināt slimošanas laiku. Visvairāk šā mikroelementa ir gliemežveidīgajos, labs avots ir rieksti un pupas.

Ja vairākas nedēļas neizdodas atkopties pēc pārciestas sezonas infekcijas – ir nogurums, ieilgušas iesnas vai klepus, pastiprināta svīšana, samazinātas darba spējas –, svaigu krāsaino dārzeņu un augļu vai antioksidantus saturošu augu produktu lietošana ir īpaši nepieciešama. Turklāt dārzeņi kā šķiedrvielu avots palīdz vielmaiņai un atvieglo vēdera izeju.

Bērnu klīniskās universitātes slimnīcas uztura speciāliste Olga Ļubina iesaka bērnus radināt pie dārzeņiem un augļiem, tiklīdz tiek pārtraukta barošana ar krūti. Mazuļiem piemēroti pašu pagatavoti vai veikalā nopērkami gatavie biezeņi, ar ko var aizstāt maltīti. Speciāliste iesaka zīdainim ik dienu izbarot vismaz vienu dārzeni vai augli, lielākiem – pat 500 gramus.

Uztura speciāliste Inga Pūce papildina – veselībai, līdz ar to imunitātei svarīgs piens un skābpiena produkti. Piemēram, no svaigpiena vislabāk uzsūcas kalcijs, jo sastāvā ir arī fosfors un D vitamīns. Olbaltumvielas un kalciju var uzņemt arī ar kefīru, ko iesaka dzert maltītes laikā, īpaši ēdot gaļu. Diemžēl kefīra bioloģiskā vērtība ir mazāka nekā pienam, tāpēc to dažkārt papildina ar vērtīgajām bifidobaktērijām.

Pievienot komentāru