Diētas, Uzturs

Kā sastādīt sabalansēta uztura diētu vienai nedēļai

Foto - Shutterstock

Vai varat ieteikt sabalansēta uztura diētu vienai nedēļai? MARITA OZOLA NīGRANDĒ

 

Pareizas, tātad sabalansētas diētas nozīmi allaž uzsver ārsti. Šo jēdzienu arvien biežāk dzirdam arī ikdienas sarunās, jo ar to apzīmē ēšanas režīmu, kas jāievēro cilvēkam saskaņā ar viņa organisma īpatnībām – veselības stāvokli, fizisko slodzi, vecumu u.c. faktoriem. Sabalansēts uzturs neattiecas uz ēdienkartēm, kas pilnīgi izslēdz vai būtiski ierobežo olbaltumvielas, taukus vai ogļhidrātus. Tomēr nav viena universāla sabalansēta uztura ieteikuma, izņemot pamācību neiet uz veikalu izsalkušam – paēdis cilvēks nepērk vairāk, kā nepieciešams, un izvairās no nelietderīgiem, impulsīviem un pat neveselīgiem pirkumiem. Līdz ar to sabalansēts uzturs ir gudra attieksme pret ēdienu un veselīgi ēšanas paradumi.

Lai maltītes būtu veselīgas, jābūt augstai produktu kvalitātei. Tāpēc svarīgi nosacījumi ir svaigu produktu izvēle, gatavošana drošos apstākļos, neizmantojot nekādus garšas uzlabotājus (sāli, cukuru), un uzglabāšana, ievērojot sanitārās normas. Jāņem vērā arī ēdiena enerģētiskā vērtība, porcijas lielums, maltīšu laiks un biežums, izdzertā ūdens daudzums.

Uztura speciāliste Lizete Puga atgādina, ka ēdienkartes pamatā jābūt augu valsts produktiem: dārzeņiem, augļiem, pilngraudu produktiem. Vairākas reizes dienā jāizmanto olbaltumvielām bagāti produkti: gaļa, zivis, jūras veltes, pākšaugi, rieksti, sēklas.

– Dienas pirmajā daļā ēdienkartē var parādīties vairāk ogļhidrātu, taču uz vakara pusi jāpalielina olbaltumvielu daudzums. Visas dienas garumā jāēd ik pēc 3–4 stundām, – uzsver Lizete Puga.

Vislabāk gan apmeklēt diētas speciālistu un izveidot tikai jums piemērotu ēdienkarti, ņemot vērā vecumu, dzimumu, svaru, fiziskās aktivitātes, dienas režīmu, darba apstākļus, veselības zināmās problēmas utt.

Pašiem sastādot ēdienkarti, jāielāgo, ka brokastīm der pilngraudu putra, ne vairāk kā divas pilngraudu maizes šķēles, olas ar salātiem, pilngraudu pankūkas ar augļiem.

Otrajās brokastīs pietiek ar vienu saujas izmēra svaigu augli.

Pusdienu šķīvis sadalāms trīs daļās. Puse var būt dārzeņi, otra puse – sauja pilngraudu produktu (pērļu grūbas, griķi, brūnie rīsi, kartupeļi ar miziņu u.c.) un sauja gaļas vai zivs, vai pākšaugu.

Launagam piemērota sauja riekstu, vājpiena biezpiens ar kādu augli vai sezonālajām ogām, glāze kefīra.

Vakariņās var ēst dārzeņu sacepumu vai vieglu zupu.

Dienas laikā noteikti jāizdzer vismaz 6–8 glāzes ūdens, un vakara pēdējai ēdienreizei jābūt ne mazāk kā 2–3 stundas pirms gulētiešanas, lai organisms paspēj pārstrādāt uzņemto barību, jo, cilvēkam esot miegā, arī kuņģis dodas pie miera.

Pievienot komentāru