Dzīvesveids, Padomi

Kā organismu ietekmē pulksteņa griešana. Vērtē miega ārsts un ģimenes ārsts

Foto-Shutterstock

“Ko mediķi domā par ikgadējo pulksteņa griešanu? Vai un kā tas var ietekmēt veselību?” MAGDA RĪGĀ

Ģimenes ārsts Andris Lasmanis teic, ka pulksteņa rādītāju pagriešana par vienu stundu atpakaļ vai uz priekšu ir labs sarunu temats un, kopš mūsu valstī to praktizē, viņš neesot novērojis, ka kādam tāpēc būtu pasliktinājusies veselība, un arī pacienti par to nav sūdzējušies. Ja laiku mainītu par piecām vai pat vairāk stundām, tad gan bioloģiskais ritms tiktu izjaukts, taču viena stunda daudz neietekmē. – Droši vien iedzīvotāji ar šādu kārtību būtu apmierinātāki, ja pirms laika mainīšanas notiktu balsošana, – pieļauj dakteris Lasmanis.

“Miega slimību centra” ārsts Juris Svaža uzskata, ka pulksteņa pagriešana veselībai nekaitē, tomēr cilvēki ir ļoti dažādi. Tos, kuri cieš no miega traucējumiem, ietekmē daudzi apstākļi: troksnis, karstums, aukstums un, protams, arī pāreja uz ziemas laiku. Visbiežāk pārejas laika problēmas raksturīgas senioriem, kuriem ir ļoti precīzs dienas ritms un režīms.

Cilvēkiem, kuri parasti guļ saldā miegā, pēc pulksteņa rādītāju pagriešanas lielākoties problēmas nerodas. Daži, pārejot uz ziemas laiku, izjūt nelielas pielāgošanās grūtības, bet tās jūtamas no vienas līdz trim dienām.

– Pētījumos noskaidrots, ka cilvēki savu labsajūtu bieži saista ar miegu un tā kvalitāti, taču, manuprāt, daudziem patiesībā traucē citas, iespējams, psiholoģiskas problēmas, – spriež dakteris Svaža. – Ja kāds pēc ballītes pie miera aiziet vēlāk, nākamajā dienā ir priecīgs par jauki pavadīto laiku, bet, ja liek pagriezt pulksteni, apgalvo, ka tas traucē labi justies. Cilvēkiem patīk pagulēt ilgāk, kaut organismam tas nav nepieciešams. Tā ir kā greznība, ko bieži neizdodas īstenot, tāpēc daži mēdz sūdzēties par pāreju uz ziemas laiku.

Rodoties sajūtai, ka pulksteņa pagriešana izraisa diskomfortu, ieteicams vienu divas nedēļas pakāpeniski likt modinātāja pulksteni zvanīt agrāk un arī nedaudz agrāk doties pie miera, raugoties, lai miegam tiktu atvēlēts pietiekami daudz laika.

 

Un kā ir jums?

Pievienot komentāru