Ēšana, Uzturs

Kuru pienu izvēlēties? Vai svaigpiens tiešām labāks

Foto - Shutterstock

Lasītājs jautā: “Lasīju presē, ka svaigpiens ir veselīgāks par pasterizēto pienu. Visu mūžu esmu dzērusi pasterizēto. Vai tiešām esmu sev nopietni kaitējusi? Lai kāds dietologs un pārtikas tehnologs izskaidro, kas pasterizētajā pienā ir tik slikts!”

“Šāds uzskats sabiedrībā patiesi eksistē,” apstiprina LLU Pārtikas tehnoloģijas fakultātes profesore un vadošā pētniece Inga Ciproviča. “Svaigpiena veselīgums tiek pamatots ar neizmainīto piena ķīmisko sastāvu un labajām īpašībām. Ja salīdzinām svaigpienu un pasterizēto pienu, atšķirības būs ūdenī šķīstošo vitamīnu (B1, B9, B12, C) saturā, garšas niansēs un, ilgstoši karsējot, arī krāsā, ko iegūst termiski apstrādāts piens. Citas pārmaiņas nav būtiskas. Bet ir vēl drošība. Ja dzeram zināmas govs pienu, pazīstamas saimnieces slauktu, lai labi garšo un uz veselību! Ja 
nezinām neko par piena izcelsmi, higiēnu un rūpību tā iegūšanas laikā, svaigpienu labāk uzkarsēt. To rekomendē jebkurā svaigpiena tirdzniecības vietā. Tādējādi ir tā, ka pērkam svaigpienu, bet uzturā lietojam karsētu. Kā tas atšķiras no pasterizētā? Es aicinu pasterizētā piena dzērējus turpināt lietot veikalā nopērkamo pienu.”

Dietoloģe Lolita Neimane saka: “Tikko izslaukts veselīgas gotiņas piens, kam nav nekāda bakterioloģiskā piesārņojuma, noteikti ir lietojams. Taču cilvēki mēdz iegādāties izlejamo pienu tirgū, kur tas varbūt ir atšķaidīts ar ūdeni. Piena kvalitāte var būt dažāda. Pasterizācija ir metode, kas ļauj atbrīvoties no baktērijām, un, manuprāt, pilsētniekam tas ir piemērotākais piena veids. Savukārt lauku cilvēkam, kam ir savas gotiņas, piens, protams, nav jāpērk veikalā.”

 

logo-36

 

Pievienot komentāru