Ēšana, Uzturs

Kādu uzturu izvēlēties, lai stiprinātu imunitāti

1. Autore: uztura speciāliste Lizete Puga

1no2
Publicitātes foto

Laikā, kad gaisa temperatūra ir tik mainīga un mēs esam izsalkuši pēc siltajiem saules stariem un enerģijas, aizvien vairāk pieaug dažādu vīrusu un gripas saslimšanas risks. Vasarā uzņemtie vitamīni ir izsīkuši un pašsajūtā rodas “caurumi”, ko nepieciešams aizpildīt ar organismam nozīmīgām un šai laikā īpaši vērtīgām uzturvielām.

Olbaltumvielām bagāti produkti
Vienas no organisma imunitātes stiprināšanai vērtīgākajām vielām ir olbaltumvielas. Tās organismā ir neaizvietojamas jo no olbaltumvielām veidojas fermenti jeb enzīmi, hormoni, antivielas, kā arī antigēni u.c. organismam svarīgi savienojumi. To trūkums var būt par iemeslu sliktai pašsajūtai un zemām organisma aizsargspējām. Vidēji 70 kg smagam cilvēkam dienā ir jāuzņem līdz pat 70g olbaltumvielu. Infekciju un drudža laikā to nepieciešamība pieaug, tādēļ laikā, kad visapkārt klejo dažādi vīrusi ir ļoti svarīgi sekot līdzi regulārām un uzturvielām bagātām ēdienreizēm. Steidzīgajā ikdienas ritmā vismaz 2 – 3 reizes dienā uzturā jāiekļauj olbaltumvielām bagāti pārtikas produkti, – dažādas zivis, olas, rieksti, pākšaugi un liesa gaļa, piemēram, vistas gaļa. Viena saujas izmēra tvaicēta vistas fileja satur līdz pat 40g olbaltumu – vairāk nekā pusi no nepieciešamās olbaltumvielu dienas normas.

Vitamīni un minerālvielas
B grupas vitamīni ir vitāli nepieciešami vielmaiņas procesiem, tādejādi arī organisma aizsargspējām. Tie ir plaši pārstāvēti gan augu, gan dzīvnieku izcelsmes produktos. Taču jāievēro, ka tie ir ūdenī šķīstoši vitamīni un tie zūd, piemēram, gaļu vairākkārt atsaldējot vai karsējot.

Labai pašsajūtai nozīmīgas ir tādas minerālvielas kā selēns un cinks, kas organismā novērš brīvo radikāļu radītās izmaiņas šūnu līmenī, kā arī aktivizē un ietilpst vairāku enzīmu sastāvā, tādejādi, esot organisma vielmaiņas pamatā. To avoti ir gan gaļa un tās subprodukti, piemēram, aknas, gan zivis, jūras veltes, piena produkti, pilngraudi, rieksti un sēklas. Taču jāatzīst, ka to uzsūkšanās no augu valsts produktiem ir salīdzinoši zemāka nekā no gaļas, jo to kavē augu valsts produktos sastopamie fitāti un oksolāti.

Organisma aizsargspēju pamatā ir arī vesels gremošanas trakts, tamdēļ, svarīgas ir labās baktērijas jeb probiotikas, kas sastopamas skābpiena produktos, kā arī skābētos kāpostos, gurķos un citos dārzeņos un augļos.

  1. Autore: uztura speciāliste Lizete Puga
  2. Maltītēs - svaigi produkti!

Pievienot komentāru