Veselam
Uzturs

Kokosriekstu eļļa paātrinot vielmaiņu, bet tai ir arī mīnusi. Skaidro Eva Kataja 16

Foto – Shutterstock.com

Kokosriekstu eļļa ir gan izslavēta ar savām dziedinošajām īpašībām, tomēr tai ir gan savas saules, gan ēnas puses.

“Kokosriekstu eļļa satur galvenokārt piesātinātos taukus un vidēji garās taukskābes. Daudzi uzskata, ka tie organismam nav vēlami, jo veicina sirds un asinsvadu saslimšanas. Piesātināto tauku uzturā tiešām nemēdz trūkt. Ja tie netiek izmantoti, tad uzkrājas organismā un var izraisīt metabolo sindromu – paaugstinātu asinsspiedienu, holesterīna līmeni, mainīt lipīdu frakciju attiecības, kā arī radīt cukura vielmaiņas problēmas,” skaidro uztura speciāliste Eva Kataja. “Organismā var uzkrāties arī nepiesātinātie tauki. Būtu jāatrod vidusceļš starp piesātināto un nepiesātināto tauku uzņemšanu, jo tauki organismam ir vajadzīgi.

Nevajadzētu aizrauties ar jebkuras eļļas un tauku pārmērīgu lietošanu uzturā. Kādā pētījumā apgalvots, ka kokosriekstu eļļa paātrina vielmaiņu. To uzzinot, kāds no rīta apēd karoti kokosriekstu eļļas un aplami cer tādējādi paātrināt vielmaiņu un veicināt tauku sadegšanu. Eļļā var apcept dārzeņus, zivi vai ko citu, bet nav pamata ēst taukus tīrā veidā. Tad labāk tos ziest uz ādas.

Kokosriekstu eļļu var izmantot, ja grib mājās pagatavot kādu gardumu. Saldajiem ēdieniem tā piešķir interesantu garšas vai tekstūras niansi. Tomēr arī pašu gatavotie saldumi jāēd ar mēru.”

Organisms vieglāk pārstrādā

“Kokosriekstu eļļā esošās vidēji garo ķēžu taukskābes organisms pārstrādā ātrāk nekā garās, kas atrodamas olīveļļā. Enerģijas gūšanu parasti saista ar glikozi, bet šajā gadījumā organisms enerģiju gūst ketonu veidā. Nav nepieciešams iesaistīt tik daudz organisma resursu kā garo ķēžu taukskābju pārstrādei, tāpēc kokosriekstu eļļa ir ātrāks enerģijas ieguves veids,” saka Eva Kataja.

“Priekšrocība ir tā, ka kokosriekstu eļļa piemērota cilvēkiem, kuriem grūti pārstrādāt taukus žultspūšļa vai aizkuņģa dziedzera problēmu dēļ. Šis produkts vieglāk ietekmē gremošanas sistēmu. Olīveļļas pārstrāde ir laikietilpīgāks process, kas prasa žultspūšļa darbību un enzīmu iesaisti.”


Trūkst pētījumu

“Kokosriekstu eļļa ir dabisks taukskābju avots. Tai mēģina piedēvēt dažādas dziedinošas spējas, piemēram, tā novēršot ar smadzeņu darbību saistītas slimības un vielmaiņas problēmas, taču šādiem apgalvojumiem nav zinātniska pamatojuma. Nav pētījumu, kuros būtu pētīta kokoseļļas tieša iedarbība uz noteiktām cilvēku grupām. Savukārt olīveļļas pozitīvie efekti ir pierādīti,” paskaidro uztura speciāliste.

“Lasāms, ka kokosriekstu eļļa mazina iekaisumus un iznīcina mikrobus. Jā, iespējams, vienai no sastāvdaļām piemīt antimikrobu iedarbība, tomēr eļļa nesastāv tikai no šā elementa. Nebūtu pamatoti zāļu vietā lietot kokosriekstu eļļu un cerēt, ka tā organismā iznīdēs, piemēram, stafilokokus.”

Noteikti nevar apgalvot, ka kokoseļļa ir labāka par olīveļļu. Tas būtu līdzīgi, kā salīdzināt divus bērnus, – katram taču piemīt atšķirīgas īpašības.

Zinātnieki runā par to, ka cilvēki mūsdienās uzņem diezgan daudz omega-6 taukskābju. Kokosriekstu eļļa nesatur nevienu no tām, tātad palīdz atšķaidīt pārējo eļļu iedarbību. Lai līdzsvarotu taukskābju dažādību, var lietot gan saulespuķu eļļu, riekstus, sēklas, gan kokosriekstu eļļu. Ikdie-nas uzturā vajag pamainīt kā produktus, tā arī eļļas.

Rafinēta vai nerafinēta?

Jo eļļa mazāk rafinēta, jo tā tuvāka sākotnējam sastāvam, mazāk pakļauta karsēšanai un citiem procesiem. Kokosriekstu eļļā nav īpaši daudz vitamīnu un antioksidantu, tāpēc rafinēšanas procesā nekas daudz netiek zaudēts. Pērkot eļļu, var pievērst uzmanību tās garšai. Ja vēlas just kokosriekstu piegaršu, jāizvēlas termiski neapstrādāts produkts, uz kura parasti rakstīts virgin vai extra virgin. Lai būtu neitrāla garša, jāpērk rafinēta eļļa.

Kokoseļļas mīnusi

➊ Lai gan kokosriekstu eļļa satur laurīnskābi un K, E vitamīnu, kas it kā pasargā ādu no brīvo radikāļu kaitējuma, to daudzums eļļā ir niecīgs.

➋ Kokosriekstu eļļa nesatur neaizstājamās taukskābes, tai ir zemāks dūmošanas slieksnis nekā olīveļļai vai rapšu eļļai. Tā noteikti nav ieteicama fritēšanai.

➌ Tā ir dārgāka par citām, iespējams, tāpēc, ka tai piedēvē gandrīz brīnumainas īpašības.

 

LA.lv