Dzīvesveids, Padomi

Pikniku lamatas ne tikai pārēšanās. Kā ēst, lai nemocītos? Un ja tomēr tā gadījies…

Foto-Shutterstock

Grilēšana un pikniki brīvā dabā tā vien vilina ļauties gastronomiskām pārmērībām, bet atmiņas pēc tam nav jaukas, ja moka gremošanas problēmas.

Diskomforts vēderā

Dabā pastāv enerģijas nezūdamības likums, tāpēc, ja apēstais netiek iztērēts, tas uzkrājas organismā. Negausības dēļ cieš gremošanas trakts un tiek pārslogotas arī citas organisma sistēmas. Biežākais sim­ptoms ir smaguma sajūta un uzpūties vēders. Ēdot daudz un bieži, gremošanas sistēmas orgāni nepagūst izstrādāt pietiekami daudz fermentu, kas nepieciešami barības sagremošanai.

Ja pēc pamatīgas izēšanās lieto alkoholu, var rasties žultspūšļa (holecistīts) vai aizkuņģa dziedzera iekaisums (pankreatīts) vai išēmiskā sirdsslimība (stenokardija).

Dedzinoša sajūta ir pēc maltītes, kurā dominē skābumu paaugstinoši produkti – sulas, gāzēti dzērieni, asi un marinēti produkti, trekni, cepti vai kūpināti ēdieni un alkohols.

Tomēr ne tikai gastronomiska negausība bojā brīvdienu vai svētku pašsajūtu. Gremošanas traucējumu dēļ bieži ir šķidra vēdera izeja. Viens no iemesliem ir šķietami veselīgais paradums ēst svaigus augļus un dārzeņus. Taču, ja visa gada garumā dabas veltes reti vai tikpat kā nemaz nav bijušas ikdienas ēdienkartē, pastiprināta šķiedrvielu uzņemšana gremošanas sistēmai var radīt apgrūtinājumu un stresu. Nepieradis sašķelt tādu barības daudzumu, organisms to nekavējas izvadīt, izraisot caureju.

Prātīga izvēle

Lai novērstu nepatīkamas sajūtas kuņģī, ceptu gaļu ieteicams ēst kopā ar svaigiem dārzeņiem, jo tie samazinās gaļas izraisīto skābuma līmeni un palīdzēs organismam vieglāk sašķelt blīvo ēdienu.

Labākais veids, kā gremošanas sistēmu uzturēt veselu, ir ēšana noteiktā laikā, nepārspīlējot porcijas lielumu un prasmīgi izvēloties produktus. Ja apņemšanās nepārēsties nav vainagojusies panākumiem, nekādā ziņā nevajadzētu sākt badoties, jo izteikts kaloriju deficīts liek organismam strādāt izdzīvošanas režīmā. Mērena atturība gan nāk par labu, turklāt arī hronisku gremošanas un aknu slimību pacientiem.

Gastroenteroloģe Rimma Kirejeva iesaka ēdienu izbaudīt, ēst biežāk, nelielām porcijām un izvēlēties liesus ēdienus (liesu gaļu vai zivis), ierobežot sāļus, treknus un ceptus ēdienus, lietot vairāk dārzeņu, jo tajos ir šķiedrvielas, kas neļauj organismā uzsūkties taukiem.

Aplam ir domāt, ka produktus ar 0,5% tauku saturu var lietot lielā daudzumā. Tikpat svarīgi ir pievērst uzmanību cukura daudzumam produkta sastāvā.

Smēķēšana un alkohols paaugstina skābes līmeni kuņģī. Kaitē arī ātrās uzkodas, daudz šokolādes un kafijas. Savukārt produkti, kuros ir ķimenes, uzlabo gremošanas sistēmas darbību un mazina dedzināšanas sajūtu kuņģī.

Svarīgs veselības un labsajūtas priekšnoteikums ir pietiekams uzņemtā šķidruma daudzums. Maltītes laikā piemērots ir negāzēts minerālūdens (vislabāk – sārmains) vai tīrs dzeramais ūdens. Tas veicina cukura un sāls šķīdināšanu un izvadīšanu no organisma. Turklāt, ja organismā trūkst ūdens, biežāk sāp galva un ir grūti koncentrēties. Lieko sāli no organisma izvada un gremošanas traktu tīra ar pektīnu un kāliju bagātie žāvētie augļi.

Gan piena, gan skābpiena produkti ir ļoti vērtīgi, jo satur olbaltumvielas, kalciju un organismam nepieciešamās baktērijas. Tikai jāņem vērā, ka, pienu lietojot kopā ar gaļas ēdieniem, par sevi liks manīt aizkuņģa dziedzeris.

Pievienot komentāru