Diētas, Uzturs

Sievietes, neļaujiet hormoniem gūt virsroku! Kā zaudēt lieko svaru menopauzes laikā

Foto: shutterstock

Var gadīties, ka kādā jaukā dienā, pamostoties no rīta, tu pēkšņi neatrodi savā skapī nevienu jēdzīgu apģērba gabalu. Laikam citplanētieši naktī bija rakājušies pa skapi, un visas tavas drēbes sarāvušās! Tu pilnīgi atteicies no saldumiem un saldējuma, cītīgāk pievērsies treniņiem, bet svars turpināja augt.

Nav svarīgi, cik svēri iepriekš, menopauzē sievietes svaru nosaka pieci faktori: hormoni, uzturs, stress, fiziskie vingrinājumi un ģenētika, Ellena Dolgena dalās pieredzē savā grāmatā “Menopauzes pirmdienas”.

Kaut arī tu nespēj kontrolēt visus šos faktorus, noteikti iespējams sasniegt svaru, kurš tieši tev atzīstams par veselīgu.

Pieci soļi, kas palīdzēs zaudēt lieko svaru menopauzes laikā.

1. Neļauj hormoniem gūt virsroku!

Pētījumi liecina, ka estrogēnu receptori, kas atrodas smadzeņu hipotalāmā, kontrolē ēšanu, enerģijas patēriņu un ķermeņa tauku rezervju sadalījumu. Menopauzē šīs pogas uz vadības paneļa sabojājas. Palielinās izsalkums, palēninās vielmaiņa, tiek stimulēts tauku pieaugums vidukļa rajonā. Hormonu terapiju var izmantot, lai noskaņotu galvas smadzeņu receptorus uz pareizo vilni, samazinātu izsalkumu, uzmundrinātu lēno vielmaiņu un apturētu vidukļa apmēru pieaugumu.

2. Nesēdies uz diētas!

Nopietni – diētas nepalīdz. Pēc diētas svars nesamazināsies, bet palielināsies. Diētas laikā tu nenodrošināsi ķermeni ar nepieciešamo enerģiju, jo neuzņemsi pietiekami daudz kaloriju, tāpēc organisma vielmaiņa palēnināsies, lai taupītu resursus. Kad pāriesi uz parasto uztura režīmu, metabolisma dēļ kalorijas tiks uzglabātas kā tauki. To apliecina Mejo klīnikas pētījums.

Ir arī otra monētas puse. Pitsburgas Universitātes pētījumā iesaistījās 465 pēcmenopauzes perioda sievietes ar lieko svaru. Sievietes ēda vairāk augļu un dārzeņu, mazāk gaļas, kūku un sieru. Šīs sievietes zaudēja liekos kilogramus un turpināja zaudēt svaru vēl četrus gadus. Tāpēc ir jēga atrast programmu, kas derēs tieši tev. “Personīgi es tādu atradu, un arī vīram tā derēja ar lieliem panākumiem. Bet atkārtošu, ka tā nav īstermiņa diēta, tie ir citi ēšanas paradumi,” raksta Dolgena.

3. Vingrinājumi

Fiziskā aktivitāte ne tikai samazina pēcpuses apmērus un resnos augšstilbus, bet arī saglabā organismu jaunu. Pēc menopauzes muskuļu un kaulu masai ir tendence ātri mazināties. Vingrinājumi menopauzes laikā un pēc tās palīdz saglabāt sportisku formu. Ja īsti nezini, kur sākt trenēties, vienkārši sāc pastaigāties. Ilgas un ar prieku.

Kaut arī visas fiziskās aktivitātes paaugstina tonusu un endorfīnu līmeni, tomēr vislabāk darbojas tie vingrinājumi, kuros svīsti. Enerģijas palielināšanās un pozitīva domāšana samazina stresu, dusmas, depresiju. Svaigā gaisā šie rādītāji ir labāki nekā telpā. Vari izmantot soļu skaitītāju vai instalēt speciālu programmatūru savā viedtālrunī.

4. Prom stresu!

Atslābināties ir grūti, it īpaši, ja ej cauri menopauzes pārbaudījumiem. Tomēr tavam prātam un ķermenim ir ļoti svarīgi tikt galā ar stresu. Stress ne tikai mēdz pievienot centimetrus ap vidukli, tas var palielināt tavu apetīti, radot apburto loku.

Augsts stresa līmenis nomāc gribu ievērot jaunu uztura režīmu. Atrodi tos vingrinājumus, kuri liek smaidīt. Paņem līdzi savu draudzeni vai mīļoto pastaigāties, braukt ar velosipēdu vai iet uz sporta zāli. Atrodi laiku palasīt grāmatas, skatīties savu mīļāko televīzijas seriālu, meditēt vai vienkārši baudīt laiku ar savu ģimeni un draugiem. Dari visu, kas palīdz tev atslābināties.

5. Kontrolē savus gēnus.

Pētnieki saka, ka jebkurā vecumā ģenētikai ir būtiska loma ķermeņa masas noteikšanā. Ja radinieces pusmūžā bijušas apalītes, tad tu, visticamāk, arī būsi. Varbūt nevari mainīt gēnus, bet vari mainīt to iedarbības ietekmes pakāpi uz tavu veselību.

Hārvardas Sabiedrības veselības aizsardzības skolas Uztura departamenta pētījumā teikts, ka ātra pastaiga stundu dienā var divkārt samazināt ģenētisko ietekmi aptaukošanās virzienā. Tomēr mazkustīgs dzīvesveids, televizora skatīšanās četras stundas dienā palielina gēnu ietekmi uz svara pieaugumu par 50 procentiem, teikts pētījumā.

Pozitīva attieksme – tas ir pirmais solis, lai justos labi un izskatītos labi. Nekad nav par vēlu sākt veselīgu dzīvesveidu. Tavas smadzenes un ķermenis būs pateicīgi un par šauru kļuvušais apģērbs drīz vien neskums skapī. Sper pirmo soli! Un uz priekšu – tu to vari!

Avots: econet.ru

4 Komentāri

  1. Es nesēžu uz diētas, bet jau gadu neēdu baltos miltus un cukuru (tātad neēdu visa veida saldumus un pusfabrikātus) , mazliet palielināju olbaltumvielu saturošus produktus uzturā. Man svars 57 kg, augums 1,74. Gadi pie 50. Nu nezinu, man pagaidām neaug svars.

  2. Atcerieties – svara pieaugums, ilgstošs nogurums un citi simptomi, ko ikdienā mēdzam ignorēt, var liecināt arī par nopietnākām saslimšanām vai veselības traucējumiem, tāpēc ieteicams veikt veselības pārbaudi, īpaši sievietēm pēc 40. Latvijas Jūras medicīnas centrs ir izveidojis īpašu veselības pārbaudes programmu ”Esi vesela!” – tās ietvaros 3-4 stundu laikā speciālists veikts Jūsu veselības pārbaudi, lai iespējami ātri noskaidrotu Jūsu veselības stāvokli. Tiek veiktas asins un urīna analīzes, fēču izmeklēšana uz slēptām asinīm, elektrokardiogrammu, vēdera dobuma orgānu ultrasonogrāfija. Tāpat tiek nodrošināta ginekologa un internista (terapeita) konsultācija. Papildus iespējams veikt analīzes uz onkoloģiskajām saslimšanām.
    Esiet veselas!

Pievienot komentāru