Dzīvesveids, Skaistumkopšana

Turki kopj sevi līdz krūšu zonai, latvieši – arī zemāk

Foto - Shutterstock

Skaidrīte Dzene ielākoties uzturas Turcijā, jo astoņus gadus ir precējusies ar turku ārstu Ozanu Erdoganu. Abi ir trīs dēlu – Artura (7 gadi), Aleksa (5 gadi) un Adriana (3 gadi) – vecāki. Jau divarpus gadus Skaidrīte arī nes Latvijas vārdu pasaulē, būdama latviešu ekokosmētikas zīmola Anne Nature izveidotāja. Lielāko daļu produkcijas pārdod Turcijā, daļu – Latvijā.

Ar zaļo domāšanu Turcijā gan gājis grūti – pirms astoņiem gadiem veselībai noderīgas kosmētikas tur vispār nav bijis. “Ja esi sācis lietot dabisko, nespēj pāriet uz citādu! Kad sāku dzīvot Turcijā, man zināmā apkaimē ekoveikalu nebija. Kad, mācoties doktorantūrā, izbraucu no Turcijas, vienmēr apmeklēju šādus veikalus! Piekrāvu pilnu koferi ar vajadzīgo. Tādējādi savas kosmētikas izveide pirmām kārtām radusies, domājot par sevi,” pasmaidot saka Skaidrīte. “Pirms pieciem gadiem Turcijā sāka parādīties ekoveikali, slavenākie ekozīmoli – to veidotāji redz, kur vilciens sakustējies. Arī mani visu laiku kāds urdīja sākt kaut ko savu. Atbalstīja draugi, un es teicu: mēģinām taisīt savu produktu un uzņēmumu!”

Anne Nature radās kā ķermeņa kopšanas līnija ģimenei, īpaši domājot par māmiņām ar bērniem, jo sieviete ir ģimenes pavarda sargātāja. Arī zīmola nosaukums izvēlēts ar šādu domu, jo anne no turku valodas nozīmē – māte.

Turki – līdz krūšu zonai
“Man nav savas fabrikas, un arī mājās neko nevāru,” pasmaida jaunā uzņēmēja.“Produkti ir rūpnieciski izstrādāti, Latvijā ir vairāki uzņēmumi, kam ir jaunas iekārtas un brīva jauda, lai tie taptu. Sava fabrika un algotie darbinieki izmaksātu ļoti dārgi. Ir uzņēmumi, kuros iespējams ražot pēc manis izvēlētas receptes. Piemēram, pārdošanā drīz būs beidzies barojošais balzams sejai, rokām un ķermenim. Mēs testējam, kādu to veidot turpmāk,” stāsta Skaidrīte, iedodot pasmaržot paraudziņus. “Nākamo vēlētos ar neuzkrītošāku aromātu, tātad samazināsim ēterisko eļļu saturu. Pavisam no tām nevar atteikties, jo, tuvojoties produkta derīguma termiņa beigām, tauki oksidējas un var just nepatīkamu aromātu.”

Anne Nature produkcija pieejama divos – Latvijas un Turcijas – tirgos.

Vajadzības un pircēju gaume abās valstīs ļoti atšķiras. “Piemēram, Turcijā nejūt vajadzību pēc ķermeņa pieniņa, bet Latvijā tas ir viens no pieprasītākajiem produktiem. Turcijā cilvēki rūpējas par sevi līdz līdz krūtīm, bet, kas ir tālāk, viņiem nav svarīgi.”

Arī produkta tilpumam ir nozīme. “Piedāvājam 200 mililitru šampūna pudeles, tomēr tās nepērk, jo ģimenei grib lielāku, vismaz 300-400 mililitru. To zinu, jo pati gāju uz prezentācijām veikalos, iepazīstināju ar šampūniem. Tātad jābūt lielākam tilpumam.”

Skaidrīte Latvijā darbojos arī biznesa inkubatorā, kur viens no galvenajiem mērķiem ir izstrādāt videi draudzīgu iepakojumu kosmētikas produktiem. Ir doma sākumā klientiem piedāvāt šampūna pudelīti ar pumpīti. Kad saturs būs izlietots, varēs nopirkt šķidrumu uzpildei. “Es arī gribētu mainīt iepakojumu – vislabāk pret kukurūzas šķiedras materiālu. Ierakts zemē, tas sadalās,” Skaidrīte domā ekoloģiski.

Apmāti ar plastmasīgo, smaržīgo, krāsaino
Latvijā cilvēki vairāk domā par ekoloģiju. Turcijā tikai pamazām attīstās ekotirdziņi, bet visi pārsvarā ir apmāti ar smaržīgu, plastmasīgu, krāsainu produkciju, novērojusi Skaidrīte. “Apģērbu uzskata par stilīgu, ja tas spīd.

Lielveikalā cilvēki iepirkumu ratiņos liek pieclitrīgas veļas mīkstinātāja pudeles. Kad mūsu kaimiņi izkarina izmazgāto veļu, tā ož tik spēcīgi, ka nevaru paelpot. Turkiem svarīga ir oža, turklāt viņi ir pārmēru tīrīgi – teju visur uzkopšanā izmanto hloru un spirtu, pat publiskajās tualetēs izliek naftalīna tabletes, lai skaidrs, ka ir veikta dezinfekcija. Reklāmās visvairāk redzami tīrīšanas līdzekļi.”

Kā tas ietekmē iedzīvotāju veselību? “Ļoti slikti,” viņa atzīst. “Nevaru teikt par visiem, jo neesmu redzējusi statistikas datus, bet gandrīz katrā draugu vai radu ģimenē kādam ir alerģija, mana vīra ģimenē – visiem!” Ar vietējiem runāt par nekaitīgu sadzīves ķīmiju un dabisku kosmētiku esot grūti. “Mani saprot ekoveikalos, bet ārpus tiem…”

Vairāk par Skaidrītes dzīvi un biznesu Turcijā lasiet žurnāla 36,6°C augusta numurā vai tā elektroniskajā versijā!

logo-36

Pievienot komentāru