Dzīvesveids, Miegs

Spilvens, kas “piesauc” miegu

Foto - Shutterstock

Autori: Edvīns Kamoliņš, Aiva Kalve

 

Lai būtu kvalitatīvs miegs, pie miera jādodas laikus, jāguļ vismaz sešas stundas, bet labāk jau visas astoņas. Telpā jābūt klusumam un tumsai. Svarīga ir arī gaisa temperatūra (optimāli +16…+21 °C, iemigšanas mirklī – vēsāka, +16 °C, bet rīta pusē – siltāka) un plūsma. Ja logs būs atvērts, miegs būs saldāks. Protams, ja aiz loga nebļaustīsies kaijas. Un vēl svarīgi izvēlēties ne tikai labu matraci, piemērotu segu un dabiskus, elpojošus gultasveļas materiālus, kam piemīt termoregulējošas īpašības, bet arī kvalitatīvu un piemērotu spilvenu. Ne velti, esot projām no mājām, bieži vien neizdodas aizmigt, jo pietrūkst mīļā spilventiņa.

 

Vai spilvens ietekmē miega kvalitāti

Pēc gulētāja pozas var raksturot cilvēku – vai viņš ir bailīgs, kautrīgs, atvērts, bet pēc pamošanās no rīta var spriest, vai labi izgulējies un atpūties. Sāp galva, ir stīvs sprands, notirpušas rokas? Iespējams, pie vainas ir nepiemērots spilvens. Miega ārste, psihiatre Ija Cimdiņa uzskata, ka šim guļvietas piederumam, tāpat kā gultai un matracim, jābūt kvalitatīvam.

Ergonomiski vai anatomiski spilveni piemēroti cilvēkiem, kuri sūdzas par sāpēm mugurkaula rajonā, plecos, stīvumu kaklā. Ar šīm problēmām sastopas gados aizvien jaunāki, jo ikdiena tiek pavadīta pie datora, ar mobilo tālruni rokās neērtā pozā – galva uz leju, rokas nekustīgas, pleci saspringti. Miega speciāliste anatomiskos spilvenus iesaka tiem, kuri pieraduši gulēt mierīgi, lielākoties vienā pozā – uz sāniem, muguras.

– Nemierīgajiem vajag pamēģināt spilvenus ar tā sauktajām atmiņas putām, kas pielāgojas gulētāja mainīgajām pozām, – saka Ija Cimdiņa. – Gulēšana uz ergonomiska spilvena varētu mazināt krākšanu, bet tas nav izšķirīgs faktors, vēl jo vairāk, ja vēlamies tikt galā ar obstruktīvu miega apnoju – elpošanas apstāšanos miegā elpceļu mehāniska nosprostojuma dēļ. Ar spilvenu vien būs par maz, un jāmeklē miega speciālists.

 

Īstā spilvena meklējumos

– Izvēloties spilvenu, jāņem vērā veselības problēmas un arī gulēšanas paradumi – iecienītās pozas, – rekomendē veselības centra “Medeors Pluss” vadītāja, fizioterapeite Daina Streļča.

Svarīgs ir spilvena aug­stums. Fizioterapeits var novērtēt, vai ir palielināta vai samazināta lordoze – kakla izliekums. Svarīgi, lai, guļot taisnā pozā, kakla daļa atrastos neitrālā stāvoklī – atstarpe no pleca līdz ausij tiktu atbalstīta. Guļot uz muguras, kakls nedrīkst būt izbīdīts uz priekšu (tad tas būs saspringts) vai atliekts uz aizmuguri (būs sastiepts). Pagriežoties uz sāniem, galvai jābūt mugurkaula līnijas turpinājumam. Tiem, kuriem patīk gulēt uz vēdera, Daina Streļča iesaka vai nu izmantot ļoti plānu spilvenu, vai iztikt bez tā. – Ja kakls tiek atliekts uz aizmuguri, tiek saspiesti asinsvadi un ir liels spiediens uz kakla skriemeļiem, – viņa skaidro.

Iegādājoties ergonomiskos spilvenus, der atcerēties, ka mums katram piemīt atšķirīgas sajūtas un pirmajā brīdī tās var būt ne tikai pozitīvas.

– Sākumā kādam, iespējams, būs grūti iemigt, un daži cilvēki tā arī nepieņems ergonomiskos spilvenus. Tas ir pilnīgi normāli, ka paliekam pie ierastām lietām. Citi savukārt saldi aizmieg jau pirmajās minūtēs, – saka Ija Cimdiņa.

Spilvenu pārvalkiem vajadzētu būt mitrumu uzsūcošiem, vēlams no dabiskiem materiāliem. Daina Streļča iesaka pamēģināt ar griķu sēnalām pildītu spilvenu, ko var sapurināt un katrs gulētājs pielāgot savām vēlmēm, galvas formai un sajūtām. Uzliekot galvu uz spilvena, jāveidojas iedobītei un mazam valnītim (paaugstinājumam) pie kakla. Bet daudziem griķu sēnalu čaukstēšana var arī nepatikt.

Fizioterapeitu, neirologu un rehabilitācijas speciālistu domas par ortopēdiskajiem spilveniem atšķiras. – Daudzu spilvenu pamatā ir porolons, un tie darināti pēc viena šablona, – stāsta Daina Streļča. – Bet katram cilvēkam kakla izliekums ir citāds. Es iesaku veikalā rūpīgi papētīt pildījumu un, ja iespējams, izmēģināt, kā spilvens pielāgojas galvai.

Fizioterapeite dod padomu zem kakla palikt sarullētu dvielīti un galvu uzlikt uz spilvena. Tā ir optimāla poza, lai atslogotu kaklu. Spilvena lielums ir atkarīgs no cilvēka ķermeņa konfigurācijas. Ja pleci plati, uz maza spilventiņa būs grūti gulēt.

Ieteicami nedaudz dārgāki, bet kvalitatīvi zīda, kokvilnas, satīna pārvalki vai tādi, kuros iestrādātas dabiskas, piemēram, bambusa, šķiedras.

Ja, no rīta pieceļoties, galva šķiet smaga, var veikt vingrojumus, kas uzlabos asinsriti. Ir vēl cits variants – jāmeklē cits spilvens!

 

Padomi

• Pieprasiet ražotāja instrukciju vai rūpīgi izpētiet lietošanas norādes mājaslapā vai uz iepakojuma.

• Anatomiskiem spilveniem ar lielāku un mazāku izliekumu svarīgi izvēlēties pareizo gulēšanas pusi.

• Noskaidrojiet, vai spilvens un tā pārvalks izgatavots, izmantojot gaisa caurlaidīgus materiālus un tehnoloģijas, kas nodrošina gaisa piekļuvi gulēšanas laikā.

• Anatomiskie spilveni lielākoties pildīti ar tā sauktajām atmiņas putām, kas dažādi reaģē guļot. Ir cietāki un mīkstāki spilveni.

 

tab_spilveni

Pievienot komentāru