Ēšana, Uzturs

Ko likt pusdienu kastītē darbam vai skolai, lai ēstu veselīgi

1. Dažādi ir iemesli, kas liek izlemt par labu pusdienu kastītei, lai darbā vai skolā izdotos garda un veselīga maltīte. Vienam noteicošie ir finansiālie apsvērumi, jo tā pusdienot ir lētāk. Citam netīk sabiedriskās ēdināšanas piedāvājums. Vēl kādam ir īpaša diēta vai veselības problēma, kas liedz mieloties ēstuvē.

1no4
Foto - Shutterstock

36,6 °C konsultante VALDA MEDNE, viesnīcas Europa Royale Riga restorāna Benjamiņš šefpavāre

Ko der ievērot, pārdomājot kastītes ēdienkarti, ko vislabāk ņemt līdzi, kā to pagatavot, vaicājām restorāna Benjamiņš šefpavārei Valdai Mednei. Viņas pirmais ieteikums – ņemt vērā vispārzināmu, bet vērtīgu pusdienu likumu, tā dēvēto šķīvja principu. “Iedomājamies šķīvi, kas it kā sadalīts četrās daļās. Pusi pusdienu kastītes lai aizņem svaigi vai tvaicēti dārzeņi. Vienu ceturtdaļu atvēlam liesai gaļai, ja vien ēdājs nav veģetārietis. Pārējo lai aizpilda rīsi, griķi, lēcas vai makaroni.”

* Kastīte nav vienīgais veids, kā paņemt līdzi pusdienas. Var izmantot arī aizskrūvējamu burku. Ja rūpīgi saliek kārtām, produkti nesaspiežas. Jāievēro arī kārtošanas princips – smagākās un sulīgākās sastāvdaļas lai ir burciņas apakšā. Piemēram, ja ir vistas salāti (ielūkojies receptē!), ceptos gaļas gabaliņus liek apakšā, virs tiem dārzeņus un turku zirņus, bet pašā augšā vieglās rukolas lapiņas.

Atsevišķi pagatavo mērci un ielej bundulītī ar vāciņu. Maltīti aizdara pirms pašas ēšanas – uzlej mērci un viegli iemaisa. Ja sajauks jau mājās, ēdiens zaudēs gan izskatu, gan svaigumu. * Dārzeņus var sagriest stienīšos vai sarīvēt kā salātiem. Līdzi ņemšanai labi der Pekinas kāposts, ziedkāpostu rozītes, jebkuri lapu salāti.

* Ja darbavietā nav iespējas uzsildīt maltīti, labāk izvēlēties gaļu, kas tikpat labi garšo arī auksta, piemēram, vistas vai tītara fileju, cepeškrāsnī izceptu šķiņķi, liellopa gaļas šķēli. Cūkgaļa diez vai ir laba izvēle aukstai uzkodai.

* Arī makaronus var baudīt nesildītus, ja tos pagatavo ar sev tīkamām garšvielām un kādu piedevu, piemēram, gaļu. Līdzīgi ir ar kuskusu, turku zirņiem vai lēcām. Labs papildinājums pusdienu kārbai ir sautēti dārzeņi bez liekām taukvielām.

* Ja kārojas asāku maltīti, ēdienam var pievienot marinējumu, piemēram, sēnes.

* Izsalkumu labi remdē kefīrs, jogurts vai tīrkultūra.

* Reizēm atsakās no pusdienošanas vispār, jo nevēlas ne ēst sabiedriskajā ēstuvē, ne maltīti ņemt līdzi. Taču tad roka ātri vien pasniegsies pēc šokolādes, cepuma vai smalkmaizītes. Šie našķi remdē izsalkumu, tomēr nedod enerģiju ilgstoši.

* Rieksti un žāvēti augļi ir labs pusdienu papildinājums. Šefpavāre piedāvā tos optimizēt – pagatavot no tiem musli tāfelīti, kas ir graužama kā cepums, taču satur daudz vērtīgu uzturvielu. Muslis der kā uzkoda starp ēdienreizēm, arī pirms un pēc sporta nodarbības. Šāds gardums noteikti iepriecinās bērnus.

* Gatavojot pusdienu kastīti, ko bērnam ņemt līdzi uz skolu vai bērnudārzu (ja tas nepieciešams), der ievērot viņa ēšanas gaumi, izvēlēties produktus, kas garšo. Ir vēl viens viltīgs princips – bērnam patīk, ja ir interesanti. To var panākt, piemēram, ar dārzeņu un citu produktu sagriešanas veidu, gardu aizdaru, piedevu.

Daudzās skolās vēl līdz februāra beigām tiek īstenota programma Skolas auglis – trīsreiz nedēļā skolēni saņem bezmaksas augļu vai dārzeņu porciju. Skolotāji ievērojuši, ka reti kurš bērns atsakās no sulīga burkāna vai sārtvaidža ābola.

  1. Dažādi ir iemesli, kas liek izlemt par labu pusdienu kastītei, lai darbā vai skolā izdotos garda un veselīga maltīte. Vienam noteicošie ir finansiālie apsvērumi, jo tā pusdienot ir lētāk. Citam netīk sabiedriskās ēdināšanas piedāvājums. Vēl kādam ir īpaša diēta vai veselības problēma, kas liedz mieloties ēstuvē.
  2. Vistas salāti ar turku zirņiem, ceptiem dārzeņiem un rukolas lapām (2 porcijas)
  3. Dārzeņu sacepums ar jogurta mērci un svaigiem salātiem
  4. Riekstu un žāvētu augļu tāfelītes (aptuveni 10 tāfelītes)

Pievienot komentāru