Ēšana, Uzturs

Violetajos dārzeņos spēcīgi antioksidanti? Ko dod dažādu krāsu dārzeņi un augļi

Foto - Shutterstock

Rudens pārsteidz ar ražas daudzkrāsainību. Atliek iziet cauri tirgum, kad gribas visu un uzreiz – dzeltenas pupiņas, rozā un svītrainus tomātus, tumši sarkanus kāpostus, oranžus burkānus.

 

Ēdienkartē ik dienu nepieciešams iekļaut vismaz 500 g vai trīs porcijas dārzeņu, piemēram, brokastīs svaigu tomātu un kādu salātlapu ar gardu maizīti, pusdienās tradicionālos burkānu un kāpostu salātus, bet vakariņās vieglu un gardu dārzeņu sacepumu. Izklausās gardi, vai ne? Tomēr neviens pārtikas produkts nav sava veida superprodukts, ar ko iespējams nodrošināt visas organismam nepieciešamās bioloģiski aktīvās vielas. Tāpēc viens no veselīga uztura galvenajiem ieteikumiem ir dažādība.

Uzskata, ka violetās krāsas dārzeņos un augļos (baklažānos, mellenēs, upenēs, granātābolos, violetajos kāpostos un citos) atrodas vieni no spēcīgākajiem antioksidantiem – antociāni. To koncentrāciju nosaka arī krāsas intensitāte un produkta svaiguma pakāpe. Antociāni organismā uzlabo sirds un asinsvadu sistēmas darbību, gan normalizējot asinsspiedienu, gan uzlabojot holesterīna līmeni organismā.

Zaļās krāsas dārzeņi un augļi (kāposti, āboli, brokoļi, kabači u.c.) satur daudz bioloģiski aktīvo pigmentu hlorofilu, karotinoīdus, kā arī K vitamīnu un folskābi. Šīs krāsas dārzeņi un augļi var uzlabot asinsriti un redzi, augstā folskābes satura dēļ tie īpaši ieteicami grūtniecības laikā.

Sarkani augļi un ogas ir bagāti ar spēcīgiem antioksidantiem – likopēnu, hesperedīnu u.c. Tie spēj samazināt organismā esošo brīvo radikāļu graujošo darbību, onkoloģisko slimību risku, iekaisumu procesus, uzlabo organisma imūnās spējas.

Dzeltenās un oranžās krāsas dārzeņi un augļi (ķirbji, cidonijas, burkāni un smiltsērkšķi) satur flavonoīdus, bēta un alfa karotīnu, kas organismā tālāk pārveidojas par A vit­amīnu, uzlabojot imūno sistēmu, kā arī ādas un gļotādu veselību. Šīs krāsas dārzeņu sastāvā papildus esošās balastvielas palīdz kontrolēt cukura līmeni.

Katrai krāsai ir sava nozīme veselības uzlabošanā, un tieši tāpēc daudzveidība ikdienas ēdienkartē ir ļoti svarīga, protams, neaizmirstot arī baltos augu valsts produktus.

Pievienot komentāru