Bērni, Grūtniecība un dzemdības

“Kā ēst gaidību laikā, ja ir liekais svars?” Atbild uztura speciāliste Linda Federa

Foto -Shutterstock.com

Veselam.lv lasītāja Laura uzdod jautājumu uztura speciālistei Lindai Federai: “Labdien! Esmu 39 gadus jauna, 82 kg smaga grūtniece 9 grūtniecības nedēļā. Svars pēdējo 5 gadu laikā ir pieaudzis par 15-17 kg, iespējams vielmaiņa vairs nav tāda, kā agrāk. Jautājums: ko un kā iekļaut savā ēdienkartē, kā pareizi savienot ēdienu grūtniecības laikā (patreiz ļoti nomoka sliktā dūša), un arī pēc tam lai neuzkrātu vēl vairāk lieko svaru? Paldies!”

Atbild uztura speciāliste Linda Federa: “Labdien, Laura! Paldies par jautājumu. Tā kā jūs neesat minējusi savu auguma garumu, tad grūti novērtēt jūsu masas atbilstību normai. Jebkurā gadījumā, 15-17kg liels svara pieaugums piecu gadu laikā nav uzskatāms par labu. Tam vajadzētu meklēt izskaidrojumu un vērsties pēc konsultācijas pie speciālista. Iespējams, jūsu ēšanas paradumi ir mainījušies, ir mazāk fizisko aktivitāšu. Ar gadiem, protams, arī mainās vielmaiņas aktivitāte un formas saglabāšanai ir jāvelta vairāk pūļu kā agrāk.Tajā pašā laikā, masas palielināšanās var būt saistīta ar kādu orgānu mazspēju vai saslimšanu. Liekais svars grūtniecības laikā ir arīdzan riska faktors grūtniecības diabētam. To jums vajadzētu pārrunāt ar savu ginekologu.

Runājot par uzturu grūtniecības laikā, ir svarīgi paturēt prātā, ka būt grūtniecei nenozīmē “ēst pa diviem”!! Tāpat grūtniecība nav piemērotākais laiks, kad uzsākt kādu diētu un domāt par svara zaudēšanu! Grūtniecības laikā jums īpaši būtu jāpievērš uzmanība sabalansētam uzturam, lai jūs abi ar bērniņu saņemtu visas nepieciešamās uzturvielas.
Grūtniecības laikā mūsu organisms strādā efektīvāk, ražojot vairāk enerģijas no uzņemtajiem uzturproduktiem. Šī iemesla dēļ pirmos sešus grūtniecības mēnešus nav nepieciešamības uzņemt papildus kalorijas. Tikai pēdējā trimestra laikā būtu nepieciešamas papildus aptuveni 200 kcal (tas atbilst vienai pilngraudu tostermaizei ar sieru vai 200g jogurtam ar svaigām ogām).

Ikdienas ēdienreizēs būtu jāiekļauj visas galvenās pārtikas produktu grupas:

• Dārzeņi un augļi. Ieteicams 5 reizes dienā uzņemt dārzeņus vai augļus. Tā var būt sula, svaigi vai žāvēti augļi, vai dārzeņi. Viena porcija atbilst saujas izmēram.

• Ogļhidrātus saturoši produkti (ciete). Šajā grupā ietilpst kartupeļi, makaroni, rīsi, maize. Ideālā variantā – pilngraudu produkti.

• Olbaltumvielām bagāti produkti. Šajā grupā ietilpst liesa gaļa, vistas gaļa, zivis, olas un pākšaugi (zirņi, pupiņas, lēcas u.c.). 2-3 reizes nedēļā būtu vēlams uzņemt gaļu, bet 1-2 reizes nedēļā būtu ļoti ieteicams uzņemt zivis (vienalga vai gatavotas no svaigām zivīm, no saldētiem produktiem vai konservētā veidā. Galvenais, lai zivs nebūtu jēla!). Vienreiz būtu vēlams izvēlēties treknāku jūras zivi (lasi, siļķi vai skumbriju), jo tās satur tik vajadzīgās omega 3 taukskābes un jodu.

• Piena produkti. Šajā grupā ietilpst piens, siers un jogurts. Šie produkti satur daudz olbaltumvielu un kalcija. Ieteicams dienā uzņemt 3 porcijas. Viena porcija atbilst vienai šķēlei siera, vienam jogurta iepakojumam un attiecīgi vienai glāzei piena.

Grūtniecības laikā ir pastiprināta organisma vajadzība pēc dzelzs un folskābes. Aicinu konsultēties ar grūtniecību uzraugošo ginekologu vai uztura speciālistu par to, kāds būtu optimālākais un labākais veids šo vielu papildus uzņemšanai (preparātu veidā vai ar uzturproduktu palīdzību).

Ideālā gadījumā jūsu svaram grūtniecības beigās būtu jāpieaug par aptuveni 12 kg. Jāņem vērā, ka grūtniecības beigu posmā svars pieaug straujāk kā sākumā. Šis svara pieaugums katrai māmiņai ir atšķirīgs un atkarīgs no dažādiem faktoriem, tāpēc galvenais ir koncentrēties uz sabalansēta uztura ieteikumiem un pēc iespējas mazāk uzturā iekļaut treknus produktus, saldumus un saldinātos dzērienus.

Pat tad, ja pati neesat izsalkusi, izsalcis var būt jūsu bērniņš, tāpēc ēdienreizēm būtu jābūt regulārām. Ieteicamas būtu 3 galvenās ēdienreizes un 2-3 veselīgas uzkodas to starplaikos (auglis vai dārzenis, piemēram). Ja jūs pašreiz nomoka slikta dūša, apetītes trūkums vai citi gremošanas traucējumi, tad varat mēģināt 3 galveno ēdienreižu vietā piekopt biežākas mazas ēdienreizes. Jūsu organismam var būt vieglāk sagremot 5-6 mazas uzkodas kā šīs 3 lielākās porcijas.

 

Līdz 20. oktobrim varat uzdot jautājumu uztura speciālistei Lindai Federai šeit.

Pievienot komentāru