Ēšana, Uzturs

Gastrīta saasinājums? Pabadojies nedaudz. Ko ēst, ja ir gastrīts. Iesaka Linda Federa

Foto-Shutterstock

Lasītāja Marta jautā uztura speciālistei Lindai Federai: “Kādi pamatēdieni, produkti ieteicami slimojot ar gastrītu?”

Atbild uztura speciāliste Linda Federa: “Labdien, Marta. Akūta gastrīta gadījumā, producējoties pārāk daudz kuņģa skābei, tiek bojāta kuņģa gļotāda. Visbiežāk šis iekaisums norimst pats no sevis, kad kuņģa gļotāda ir nomierinājusies. Lai gļotādu nomierinātu, ieteicama ir 1-2 dienu badošanās, dzerot pietiekami daudz ūdens vai remdenas augu tējas. Tie kas nevar pilnībā atteikties no ēdiena, var apēst kādu sausiņu vai izdzert kādu dārzeņu sulu. Pēc badošanās perioda ir ieteicams saudzējošs sabalansēts uzturs.
Saudzējošs uzturs atvieglo kairināto kuņģi, neveicinot skābes rašanos.

Optimāli ieteicamie produkti ir kartupeļu biezputra, sausiņi, rīvēti āboli, banāni un citi pamataugļi. Īpaši ieteicamas ir auzu pārslas vai auzu pārslu putra. Pēc pāris dienām var atgriezties pie parastā uztura, bet vēl joprojām būtu jāizvairās no tādiem agresīviem uzturproduktiem kā kafija, ass un taukains ēdiens.

Hroniska gastrīta gadījumā, atkarībā no izraisītāja, tiek izšķirti trīs gastrīta veidi – A, B un C tips. A un C tipa gadījumā ir ieteicama saudzējošā diēta. Šajos gadījumos ir svarīgi novērot, kuri pārtikas produkti rada sūdzības un nepieciešamības gadījumā izslēgt arī alerģiju un pārtikas produktu nepanesamības klātbūtni.

Visizplatītākā kuņģa gļotādas iekaisuma forma ir B tipa gastrīts, kura izraisītājs ir baktērija Helico-bacter pylori. To vairošanos kavē probiotiskie jogurti, svaigi brokoļi, rutki un redīsi. Šos produktus noteikti būtu jāiekļauj ēdienkartē.

Uzturs, kas ir sabalansēts, balastvielām bagāts un ar samazinātu tauku un skābju daudzumu, uzlabo kuņģa un zarnu trakta darbību, kā arī aizsargā kuņģa gļotādu no iekaisuma.

Labi sagremojami un ieteicami produkti ir piemēram: 

  • Augļi, kas satur maz skābes (galvenokārt āboli, bumbieri, banāni, kivi, persiki, vīnogas un melones);
    • Dārzeņi (piemēram, fenhelis, burkāni, zaļie salāti, cukīni, zaļie zirnīši);
    • Kartupeļi (piemēram, kartupeļu biezputras veidā);
    • Rīsi

Principā pilnīgi nav aizliegts neviens pārtikas produkts un viss, ko organisms var sagremot, ir atļauts. Katrs cilvēks ir atšķirīgs un ikvienam būtu ieteicams pašam pārbaudīt, kurus pārtikas produktus tas “panes” un kurus ne.

Par spīti individuālajām atšķirībām, pastāv daži kopējie ieteikumi:

• Slāpju remdēšanai izmantot nesaldinātas tējas (fenheļa, kumelīšu un piparmētru);
• Ieteicami sausiņi, grauzdiņi un tostermaize;
• Ieteicamas tumes;
• Piekopt starpēdienreizes (piemēram, jogurts vai banāns);
• Kā ēdiena pagatavošanas veidu izvēlēties sautēšanu, tvaicēšanu;
• Rūpēties par to, lai kuņģis nekad nebūtu tukšs;
• Ēst lēni un kārtīgi sagremot ēdienu!

Ir ieteicams samazināt gaļas un desu patēriņu uzturā. Priekšroka dodama liesākai gaļai (vistas, tītara, liellopu gaļai).

 

Līdz 20. oktobrim varat uzdot jautājumu uztura speciālistei Lindai Federai šeit.

4 Komentāri

  1. Nevis pabadoties vajag, bet izslēgt no uztura glutēnu. Es neēdu glutēnu saturošus produktus jau gadus 3, esmu aizmirsusi gan par gastrītu, gan par zālēm. Agrāk ko tik tie ārsti nedarīja, gan helikobaktēriju nīcināja, gan kobras taisīja un nebeidzamās zāles, bet nekas nelīdzēja.

    1. Pabadoties ar nav slikti. Tas ļauj kuņģim atpūsties un izveidot jaunu aizsarg ājošo gļotādu. Gļotādai gan nepieciešamas 4 dienas.
      Ir pat tādi gadījumi, ka pāriet uz sulu diētu pat līdz 100 dienām un pēc tam jau var ēst karī glutēnu, jo viss ir salabojies.

  2. Raksta autoram nav saprašanas, kas ir badošanās. 1-2 dienas neēst, tā ir tikai atslodze. Badošanās ir no brīža, kad organisms ir pilnībā pārgājis uz pašapgādi, sākot no kādas 3-4 dienas un turpinās vismaz nedēļu. Lai sasniegtu patiesus rezultātus, vēlams vismaz 15 dienas atteikties no jebkādām kalorijām, bet 40 tas jau būs ideāli, kad koprofāgi būs norijuši visas slimās un vecās šūnas, cilvēks būs atbrīvojies no 99% kaišu un organisms fiziski būs vismaz gadu jaunāks.

Pievienot komentāru