Ēšana, Uzturs

Brokastu pārslas – našķis, nevis ikdienas ēdiens

Foto - Shutterstock

Vai brokastu pārslas ir veselīgs ēdiens no rīta, kad jāsteidzas uz darbu? Reklāmas tā apgalvo. Kuras izvēlēties, jo tām ir dažāds sastāvs? Pētām, vai ir veselīgi ikdienā lietot šo produktu.

Brokastu pārslas ir garšīgs un viens no ātrāk pagatavojamiem ēdieniem – atver paku, ieber bļodā, uzlej pienu vai jogurtu, notiesā pāris minūšu laikā, un var skriet uz darbu vai skolu. Daudzi tās iecienījuši pēc treniņiem, lai atjaunotu iztērēto enerģiju. Bet vai šis ēdiens ieteicams ikdienā? Uzturzinātnes speciāliste Dzintra Kokta skaidro: – Lai gan nosaukums vedina domāt, ka brokastu pārslas piemērotas ikdienas ēdienreizēm, analizējot šo produktu uzturvērtību, jāsecina, ka tās drīzāk ir našķis, ko ieteicams izvēlēties tikai laiku pa laikam, nevis regulāri. Pārslas gatavo no uzturā nepieciešamiem graudaugiem, tomēr bieži tām tiek pievienots daudz cukura.

 

Kur paslēpies cukurs

Atbilstīgi likumdošanai produktā esošais cukura daudzums obligāti jānorāda uz iepakojuma. Uzturzinātnes speciāliste skaidro, ka cukura daudzums redzams uzturvērtības tabulā, ailē par ogļhidrātiem, to skaitā cukuriem.

Ogļhidrātu un cukura daudzums 100 g brokastu pārslu var būt ļoti dažāds. Daži ražotāji produktam pievienojuši mazāk par 4 g cukura, taču preču sortimentā var atrast arī tādus, kam cukura daudzums pārsniedz 33 g (100 g produkta). Visvairāk cukura ir pārslās ar karameļu garšu un šokolādi – tajās noteikti ir 30 g cukura. Ja nelielā bļodiņā ietilpst aptuveni 50 g pārslu, cilvēks dažās minūtēs apēd 3,5 tējkarotes cukura! Ja porcija ir lielāka, vienā ēdienreizē tiek uzņemts stipri par daudz cukura. Bet, pārslas aplejot ar saldu jogurtu, salduma deva divkāršojas! – Der atcerēties, ka pieaugušam cilvēkam visas dienas laikā ieteicams patērēt aptuveni 20 g cukura, – atgādina Dzintra Kokta. Ja brokastu laikā uzņemtais cukura daudzums pārsniedz ieteicamo devu, turklāt diena tiek pavadīta mazkustīgi, bez nozīmīgām fiziskajām aktivitātēm, drīz vien var iedzīvoties liekā svara problēmās. Sevišķi rūpīgi jāizvēlas brokastu pārslas, kas nesatur glutēnu, jo arī tām bieži pievienots daudz cukura.

Patīkami, ka ražotājs “Milzu!” tirdzniecībā piedāvā biorudzu pārslas bez pievienotā cukura, arī “I love eko” preču zīmes bioloģiskajās kukurūzas pārslās cukura ir ļoti maz.

Ja uz iepakojuma lieliem burtiem rakstīts, ka produkts nesatur cukuru, vēlams izpētīt sastāvu, vai tajā nav mākslīgo saldinātāju.

 

Šķiedrvielu daudzums

Lai gan brokastu pārslām vajadzētu būt nozīmīgam šķiedrvielu avotam, tas ne vienmēr atbilst patiesībai. Pirms produkta izvēles der ielūkoties pārslu iepakojuma uzturvērtības tabulā, jo šķiedrvielu daudzums dažādu zīmolu produktos atšķiras. Var atrast pār­slas, kurās ir 2,4–17,4 g šķiedrvielu (100 g produkta). Ieteicams izvēlēties pārslas ar šķiedrvielu iespējami augstāku saturu, jo tās ne tikai palīdz gremošanas traktam, bet arī neļauj tik strauji celties cukura līmenim asinīs, tādējādi radot sāta sajūtu ilgāku laiku un samazinot vēlmi pēc stundas meklēt nākamo našķi.

Brokastu pārslu porcijai var piebērt maltas linsēklas, klijas, žāvētus augļus un riekstus, svaigas ogas un augļus. Ja pārslas nav izgatavotas no pilngraudu produktiem, tām der pievienot vitamīnus, jo, lietojot balto cukuru un baltos miltus, organismam pietrūkst gan vit­amīnu, gan minerālvielu.

Var nopirkt no rīsiem, kukurūzas, pilngraudu miltiem, rudziem, auzām, kviešiem gatavotas pārslas, kam garšas bagātināšanai pievienoti rieksti, žāvēti augļi, kanēlis, šokolādes pārslas un citas piedevas. Ikviens var atrast savām garšas kārpiņām patīkamāko produktu, sabalansējot garšu un uzturvērtību.

 

Ko izvēlēties pēc treniņa

Brokastu pārslām var dot priekšroku, lai bērni vai fiziski aktīvi pieaugušie papildinātu ogļhidrātu rezerves pēc sporta nodarbībām, treniņiem, fiziskas slodzes. Lai atjaunotu organisma enerģijas rezerves un vienlaikus izvairītos no svara problēmām, produktu vēlams ēst divu stundu laikā pēc sportošanas, tomēr arī šajā gadījumā to nevajadzētu padarīt par ikdienas uztura neatņemamu sastāvdaļu.

Uzturzinātnes speciāliste Dzintra Kokta ātrajām uzkodām iesaka pilngraudu produktus, piemēram, maizi ar žāvētu augļu, riekstu vai dārzeņu piedevu, auzu pārslu un dažādu sēklu cepumus ar samērīgu cukura daudzumu. Ja ātra maltīte nepieciešama pēc fiziskas slodzes, palīdzēs graudaugu enerģijas batoniņi. Priekšroka jādod našķiem bez hidrogenētajiem taukiem, krāsvielām un aromatizētājiem.

Bagātīgs uzturvielu avots, ko var izvēlēties ātrajām uzkodām, ir žāvēti augļi un rieksti, kas zibenīgi remdē izsalkumu. Vienīgi jāatceras, ka šajos produktos ir daudz kaloriju un taukvielu, tāpēc tie jāizmanto ierobežotā daudzumā. Piemēram, dienā pietiek ar desmit riekstiem, nelielu sauju žāvētu augļu, turklāt labāk izvēlēties tos, kas pirms kaltēšanas nav mērcēti cukura sīrupā.

Remdējot izsalkumu ar dzeramajiem jogurtiem un olbaltumvielu kokteiļiem vai pievienojot tos pārslām, derēs tie, kuros ir maz cukura, kuru sastāvā nav krāsvielu, aromatizētāju un citu E vielu.

 

parslutabs

 

konsultējusi mazumtirdzniecības tīkla “Elvi” uztura speciāliste Dzintra Kokto

Pievienot komentāru