Ēšana, Uzturs

Topinambūri jeb Jeruzalemes artišoki – uzlabo asinsriti, palīdz notievēt!

Foto - Shutterstock

Man apkārtnē aug daudz topinambūru. Tos ēdu svaigā veidā, jo ļoti garšo. Vēlos uzzināt, ko varētu pagatavot no topinambūriem, un kāds no tiem labums veselībai? Mārīte K. Līgatnē

 

Ar topinambūriem var aizstāt kartupeļus, turklāt tie satur daudz mazāk kaloriju. – Tos var vārīt vieglā sālsūdenī, gatavot biezeni, sacepumus, cept pankūkas, vārīt biezzupu, – uzskaita veģetārā uztura skolas “Vegus” vadītāja Dita Lase. – Topinambūri ir mazliet šķiedraināki nekā kartupeļi, tiem raksturīga riekstu garša, kas daudziem ir pa prātam.

Uzturā var izmantot ar visu mizu (tā ir ļoti plāna), tikai sakneņi rūpīgi jānomazgā un jānoberž (to viegli izdarīt, uzvelkot neilona cimdiņus, kas paredzēti jauno kartupeļu tīrīšanai, vai katlu beršanai domātos metāla vīkšķus). Pēc apstrādes tos ieteicams iemērkt ūdenī, kam pievienota citrona sula, citādi bumbuļi oksidējoties kļūst tumši.

Var grauzt svaigus vai svaigus sarīvēt, lai pievienotu salātiem. Dita Lase izstāsta, ka viņai garšojot salāti, kas pagatavoti no sarīvētiem topinambūriem, apelsīna šķēlītēm un grauzdētiem lazdu riekstiem. Ja vēlas, var pievienot eļļu, kāda nu garšo, bet var arī iztikt bez tās, jo salātiem būs gana ar apelsīna sulu. – Topinambūram piestāv tās pašas garšvielas, kas augļiem, tāpēc var izmantot kanēli, ingveru, arī apelsīna un citrona miziņu. Tikpat labi tas sader ar sēnēm un riekstiem, – ir pārliecinājusies veģetārā uztura speciāliste.

Viņa piedāvā vēl vienu salātu recepti. To sastāvā ietilpst svaigi topinambūri, selerijas sakne, āboli un valrieksti. – Selerijai ir izteikta garša. Lai tā salātos nedominētu, rīvētus topinambūrus un rīvētu selerijas sakni ņem vienādās daļās, bet rīvētus ābolus pievieno pēc garšas, – padomu dod Dita.

Var cept pankūkas, rīkojoties tieši tāpat, kā cepot kartupeļu pankūkas. Ja gribas bagātīgāku garšas buķeti, masai pievieno rīvētus burkānus vai kabačus.

Vārītus topinambūrus apcepot valriekstu eļļā (šādi vēl vairāk tiks izcelta tiem raksturīgā riekstu garša), iegūst gardu piedevu gaļas ēdieniem. Savukārt sātīgu sacepumu var pagatavot, vārītus topinambūrus kārtojot cepamtraukā, tos pārlejot ar bešamela mērci, uzbārstot rīvētu sieru un cepot cepeškrāsnī. Bešamela mērci gatavo šādi: nelielā katlā izkausē 3 ēdamkarotes sviesta, iesijā 3 ēdamkarotes kviešu miltu un, nepārtraukti maisot, sautē aptuveni trīs minūtes. Katlu noņem no uguns, pielej 750 ml piena, pieber sāli, piparus, nedaudz arī sarīvētu muskatriekstu un, nepārtraukti maisot, vāra 10 minūtes.

Biezzupas pagatavošanai var izmantot pavisam vienkāršu recepti. Topinambūrus novāra kopā ar sīpoliem. Nokāš, pievieno sāli, piparus, olīveļļu un sablendē. Pielej saldo krējumu un visu uzkarsē. Var pasniegt ar grauzdiņiem.

Topinambūri der arī deserta pagatavošanai. – Sakneņus izvāra, samīca biezputrā, sajauc ar biezpienu un ceptām plūmēm, – vienkārša deserta recepti iesaka Dita.

Mazliet vairāk laika prasīs cita deserta gatavošana. Folijā ietin topinambūra bumbuļus kopā ar žāvētiem augļiem (tos iepriekš izmērcē!) un garšvielām (vaniļu, kanēli, zvaigžņu anīsu) un izsutina cepeškrāsnī.

No topinambūriem var spiest sulu. To var dzert tīrā veidā, var pievienot ābolu vai apelsīnu sulu. Tautas medicīnā šī sakneņa sulu iesaka lietot kuņģa skābes daudzuma regulēšanai. Uzglabā ledusskapī un no rīta dzer pa divām ēdamkarotēm.

 

Kad vākt

Dita Lase zina teikt, ka topinambūra sakneņi jāvāc vēlu rudenī, pēc pirmajām salnām. Vislabāk tos uzglabāt pagrabā, ierušinātus smiltīs. – Šādi ieziemoti, tie neizkaltīs un arī nebojāsies, sagaidīs pavasari līdz ar kartupeļiem.

Tos arī var ietīt valgā drānā, ielikt plastmasas maisiņā un ievietot ledusskapī, taču pārāk ilgi šādi nevajadzētu uzglabāt.

Ja dārzā vai citviet māju tuvumā neaug topinambūri, tos var iegādāties ne vien ekoveikalos, bet arī lielveikalos.

 

Ko vērtīgu satur

Topinambūrs ir ārkārtīgi veselīgs dārzenis, uzsver Dita Lase. – Tas satur inulīnu – šķiedrvielu, kas baro cilvēka organismam labvēlīgās baktērijas. Inulīns ir gluži vai topinambūra vizītkarte, jo citi dārzeņi tādā daudzumā to nesatur.

Šā auga sakneņi satur C un B grupas vit­amīnus, tajos ir daudz dzelzs (vairāk nekā kartupeļos, burkānos un bietēs), arī kalcija, kālija, magnija, selēna, mangāna un fosfora. Gandrīz vai visa Mendeļejeva ķīmisko elementu periodiskā tabula, nosmej Dita.

Topinambūram piedēvē spēju uzlabot asinsriti, veicināt liekā svara zudumu, tas samazinot cukura līmeni asinīs, labi iedarbojoties uz aizkuņģa dziedzeri, stimulējot insulīna veidošanos, pozitīvi ietekmējot gremošanas traktu un darot vēl citus labus darbus. Veģetārā uztura speciāliste gan neiesaka topinambūru uztvert kā zāles, jo tas tomēr ir pārtikas produkts, nevis medikaments.

Pievienot komentāru