Ēšana, Uzturs

Citādais piens – mandeļu piens! Bez laktozes un holesterīna, var pagatavot pats

Foto - Aija Geida

Neparastā piena autori ir nevis gotiņas, bet augi. To gatavo no riekstiem, sēklām vai graudiem. Augu pienu iecienījuši svaigēdāji, veģetārieši un citi atšķirīgo uztura sistēmu piekritēji. Taču der nobaudīt ikvienam. Jo ir gan gardi, gan veselīgi.

“Dzērienu, ko iegūst no riekstiem vai sēklām, dēvē par pienu līdzīgās krāsas dēļ. Sastāvs gan ir atšķirīgs – šajā dzērienā nav laktozes, ko satur piens. Tātad var droši lietot, ja sirgst ar piena cukura nepanesību. Šajā pienā nav arī holesterīna un piesātināto taukskābju – tātad labvēlīgs ikviena cilvēka veselībai,” skaidro uztura speciāliste Sandra Vaice. Viņa pati jau gandrīz četrus gadus ir svaig-ēdāja, šīs uztura sistēmas pamatus studējusi Kanādas institūtā.

Sandra ikdienā gatavo dažādus augu pienus, atzīst tos par lielisku maltītes papildinājumu. “Katram riekstam vai sēklai ir sava garša. Man tīkamākais ir mandeļu un Indijas riekstu piens. Var izmantot saulespuķu un sezama sēklas, dažādus riekstus, mandeles, kaņepes, auzas vai citus graudus.”

Svarīgi, ka šāds piens nav termiski apstrādāts, tātad dzīvs produkts.

Esot izpētīts – ja vismaz 51 procentu pārtikas, ko dienā patērējam, veido augu valsts un termiski neapstrādāti produkti, ar ražotāju pievienotām piedevām organisms tiek galā, kaitējums veselībai nerodas.

Riekstu vai sēklu pienam ir augsta uzturvērtība, tas satur plašu vitamīnu un minerālvielu klāstu, arī kalcija gana. Tajā ir mazāk kaloriju nekā govs pienā. Tauku gan ir nedaudz vairāk nekā gotiņas slaukumā, tomēr tās ir labās, nepiesātinātās taukskābes.

Piemēram, glāzē kaņepju piena bagātīgi ir omega–3 un omega–6 taukskābes, kā arī gandrīz puse kalcija dienas devas, kālija, vitamīnu un vēl daudz vērtīga. Šāds dzēriens vairo imunitāti, spēcina sirdi, attīra un uzlabo ādu, matus un nagus.

Arī mandeļu piens stiprina kaulus un zobus, turklāt samazina tauku nogulsnēšanos. Tas labi iederas otrā tipa diabēta slimnieka ēdienkartē.

 

Kā gatavot citādo pienu

* Riekstus vai sēklas vispirms izmērcē: ieber traukā, aplej ar vēsu ūdeni un atstāj uz vairākām stundām. Mandeles pat iesaka mērcēt astoņas stundas, pēc tam noņem miziņu. Mērcējamo ūdeni nolej.

* Nepieciešams labs ūdens, vēlams filtrēts vai avota. To var uzlādēt ar citrona sulu vai sudraba priekšmetu, ko kādu laiku patur traukā. Ūdeni var atdzīvināt jeb strukturēt sasaldējot. Strukturētu ūdeni organisms izmantos daudz labāk.

* Ņem vienu daļu riekstu un trīs vai četras daļas ūdens, atkarībā no tā, cik biezu pienu vēlas. Jo mazāk ūdens, jo koncentrētāks piens. Pagatavojot vairākas reizes, sapratīsiet, kāda konsistence vislabāk garšo tieši jums.

* Jo riekstā vairāk taukvielu, jo piens iznāk krēmīgāks, gardāks.

* Ja vēlas, kā saldinātāju var pielikt medu, dateles vai saldo augu stēviju.

* Sablendē pēc iespējas cītīgāk, izkāš caur marli vai smalku sietiņu. Ja blenderis ir jaudīgs, ar liela ātruma režīmu, var nekāst, drupatiņas būs gana smalkas.

* Kaņepju pienu, kas iegūts no nelobītām sēkliņām, gan noteikti jāizkāš.

* Var uzglabāt ledusskapī trīs četras dienas.

* Pienu izmanto arī kā pamatu dažādu kokteiļu gatavošanai, pievieno ogas vai augļus. Ja pieber nedaudz kakao, var baudīt šokolādes pienu.

* Mandeļu piens garšos gluži kā saldējuma kokteilis, ja to sablendēs ar banānu, zemenēm, nedaudz vaniļas un kanēli.

* Interesantu dzērienu iegūst, pievienojot kardamonu vai muskatriekstu.

Neparastā majonēze

Iesaka Sandra Vaice

* Ņemu 200 gramus Indijas riekstu, sulu no puscitrona, ķiploka daiviņu un aptuveni glāzi ūdens, pēc garšas pieberu jūras sāli un piparus.

* Sablendēju viendabīgā konsistencē. Iznāk gluži kā bieza majonēze, krīt no karotes.

* Izmantoju pie salātiem. Ledusskapī var uzglabāt pat mēnesi.

 

logo-36

Pievienot komentāru