Ēšana, Uzturs

Eļļa palīdz pazemināt svaru! Iepazīstam linu un kaņepju eļļu labumus

Foto - Shutterstock

Ekoloģisko un bioloģisko produktu tirgotavu, aptieku un lielveikalu plauktos ir daudz auksti spiestu jeb nerafinētu eļļu. Dažas no tām tiek ieteiktas kā cilvēka organismam īpaši labvēlīgas un pat dziedinošas.

 

Senie paziņas – lini un kaņepes

Patriotiski noskaņoti un zaļi domājoši ļaudis dod priekšroku pašmāju ražojumiem, ko organisms izmanto pilnvērtīgāk. Olīvu, kukurūzas, ķirbju, valriekstu, saulespuķu un vīnogu kauliņu eļļa – tās visas arī labas, taču šo augu plantācijas Latvijā neatrast. Toties jo plaši pie mums tiek audzēts, piemēram, rapsis – izejviela par ziemeļu olīveļļu sauktajai rapšu eļļai. Linsēklu, rapšu un kaņepju eļļa nesatur E vielas, piedevas, alergēnus un ĢMO.

Rapšu eļļā ideālā proporcijā ir E vitamīns – antioksidants, kas veicina spēju pretoties nelabvēlīgu vides faktoru iedarbībai, arī bēta karotīns, kas organismā tiek pārveidots par A vitamīnu. Tāpēc šī eļļa ir vajadzīga ādai un gļotādām, matiem, acīm, zobiem, smaganām.

Par linsēklu un linsēklu eļļas labvēlīgo ietekmi uz cilvēka organismu jau zināja grieķu ārsts un zinātnieks Hipokrats. Tibetas medicīnā linsēklas izmantotas iekaisumu un iekšējo orgānu slimību gadījumos, bet ziede – acu slimību dziedināšanai. Viduslaiku Armēnijā un senajā Kijevā no sasmalcinātām, verdošā ūdenī tvaicētām linu sēklām gatavotas kompreses, ko klāt uz apdegumiem. Labākais F vitamīna dabiskais avots ir tieši linu eļļa. Augu izcelsmes produktos ir tikai viena no vērtīgajām taukskābēm, visbiežāk omega-6, bet trūkst omega-3. Linsēklu eļļas lietošana pārtikā veicina labo prostaglandīnu sintēzi, kas ir viens no nosacījumiem ilgākam un veselīgākam mūžam. Linsēklas satur ļoti daudz pilnvērtīgu olbaltumvielu, kurās ir praktiski visas neaizstājamās aminoskābes, un 100 gramos linsēklu ir diennaktī nepieciešamais šķiedrvielu daudzums. Ārīgi lietota, šī eļļa ievērojami uzlabo sausu un trauslu matu stāvokli.

Kaņepes dēvē par augu valsts karalienēm, par superbarību. To sēklas satur 30–38% eļļas, kas ir stabilāka par lineļļu. Ekoloģiski iegūta kaņepju eļļa satur pilnvērtīgāk izmantojamas un sabalansētākas aminoskābes, kā arī omega-9, kuras nav zivju eļļā. Kaņepēs esošais globulīns ir līdzīgs tam, kas atrodas cilvēka asinsplazmā. Šī olbaltumviela cilvēka organismā atbild par aizsardzību pret kaitīgiem mikroorganismiem, ražo antivielas. Kaņepju eļļa, lietota profilaksei pa vienai tējkarotei dienā pirms ēšanas trīs mēnešus, nodrošina labu vielmaiņu, hormonu ražošanu un pareizu nervu sistēmas darbību, smadzeņu attīstību un funkcionēšanu, ādas veselību un elastīgumu, holesterīna līmeņa samazināšanu un asinsspiediena pazemināšanu, pasargā no sirdsslimībām un atvieglo klimaktērija simptomus.

 

Nedrīkst karsēt!

Augu eļļas satur daudz nepiesātināto taukskābju, tāpēc jebkura augu eļļa (izņemot palmu un kokosa) noteikti ir vērtīgāka izvēle par sviestu, margarīnu vai cūku taukiem, uzsver SIA “Māras Lācis” uztura speciāliste Līga Jaunzema.

– Galvenais ieguvums no eļļu lietošanas ir nepiesātinātās, īpaši polinepiesātinātās, taukskābes (omega-3 un omega-6), tomēr primārajam omega-3 avotam vajadzētu būt zivīm. Polinepiesātinātās taukskābes, ko šīs eļļas satur, ļoti viegli oksidējas, radot peroksīdus, kuriem ir nozīme aterosklerozes un audzēju attīstībā. Oksidācijas procesus veicina gaiss, gaisma un paaugstināta temperatūra. Tādēļ šīs eļļas fasē tumšās pudelēs, atvērtas iesaka uzglabāt ledusskapī, un tās nav izmantojamas cepšanai.

Oksidāciju kavē antioksidanti, piemēram, E vitamīns, kas dažādās devās atrodams riekstos, sēklās un citos eļļainajos augos. Taču šī koncentrācija ir nepietiekama, lai no oksidēšanās pasargātu izspiestu eļļu. Tieši šā iemesla dēļ ražotāji zivju eļļām papildus pievieno E vitamīnu un citus antioksidantus. Neesmu gan dzirdējusi, ka kāds ražotājs tos pievienotu kādai augu eļļai, tātad tās sāk oksidēties jau uzreiz pēc izspiešanas.

 

Svarīgākais – spiešanas datums

Garša nav eļļas nekaitīguma rādītājs, jo kaitīgie peroksīdi eļļā veidojas jau labu brīdi, pirms rodas specifiskā skābeni rūgtā piegarša.

Pirms iegādājas eļļu, ieteicams noskaidrot un ņemt vērā eļļas spiešanas datumu. Iespējams, eļļa noliktavas vai veikala plauktos stāvējusi mēnešiem vai pat gadiem, un tad solītā labuma nebūs.

Internetā atrodamos eļļu aprakstus un solījumus ārstēt visas kaites Līga Jaunzema iesaka uztvert piesardzīgi: par produkta efektivitāti var runāt, tikai balstoties uz adekvātiem pētījumiem. Ja, uzklikšķinot uz saites, atveras cits raksts vai vispār nekas, visticamāk, tā ir autora brīva improvizācija par veselības problēmu tēmu.

Der arī papētīt, kuri no norādītajiem brīnumsavienojumiem vispār šķīst eļļā. Vai nav tā, ka šie savienojumi paliek auga izspaidās?

– Nav viena superprodukta, kas palīdzētu visām kaitēm. Katrā eļļā ir unikāla uzturvielu un bioloģiski aktīvo vielu kombinācija. Lai nenošautu greizi, atslēgvārdi joprojām ir – daudzveidīga un sabalansēta ēdienkarte. Turpretī vienveidība izraisa uzturvielu trūkumu un veselības traucējumus ilgtermiņā. Dažādas auksti spiestās eļļas drīzāk uztveramas kā jaunas garšas virtuvē, nevis kā brīnumlīdzeklis aptieciņā. Tā kā šīs eļļas nav ieteicams karsēt, varbūt tas motivē ēst vairāk svaigus dārzeņus. Lūk, viens ieguvums veselībai. Eksperimentējiet!

 

UZZIŅA

Linu eļļa

>> Palīdz pret alerģijām, aterosklerozi, paaugstinātu asinsspiedienu, dažiem astmas veidiem

>> Pazemina svaru tukliem cilvēkiem, palīdz pret aizcietējumiem

>> Dziedē apdegumu, apsaldējumu vietas, tulznas. Uzlabo aknu un nieru funkciju

>> Novērš tūsku

>> Sekmē gastrīta ārstēšanu

>> Uzlabo muskuļu darbību pēc ilgstošas piepūles

>> Stiprina nagus

>> Labvēlīgi ietekmē redzi

>> Palīdz, ja ir depresija, šizofrēnija, nosliece uz narkotikām un alkoholu

>> Sievietēm ietekmē menstruālo ciklu, atvieglo bērna iznēsāšanu grūtniecības laikā, regulē hormonu attiecības organismā

>> Palīglīdzeklis vīriešu neauglības un priekšdziedzera ārstēšanā

Kaņepju eļļa

>> Garšīga un sātīga piedeva (sviesta vietā) kartupeļiem, saknēm, zirņiem, pupiņām, salātiem, zupām

>> Pievienojama jogurtam un citiem skābpiena produktiem, kā arī konditorejas izstrādājumiem

>> Skaistumkopšanā – iemasēta labi iesūcas ādā, neveido taukainumu, āda kļūst maiga, elastīga, starojoša

>> Ieziesta matos un galvas ādā pirms mazgāšanas un paturēta apmēram pusstundu, matus padara veselīgus, spodrus, paklausīgus

 

Interesanti

Farmakoloģe, fiziķe, ārste ar doktora grādu ķīmijā, galvenā konsultante Taukvielu izpētes institūtā Vācijā Džoanna Budviga nodzīvoja 95 gadus. Zinātniskā darba “Lineļļa kā efektīva palīdzība artrīta, sirdsslimību, vēža un citu saslimšanu ārstēšanā” autore atklāja divu produktu savienojumu, kam ir ne tikai preventīva loma onkoloģiskas slimības draudu novēršanā, bet arī ārstēšanā. Diēta no divām ēdamkarotēm auksti spiestas lineļļas ar tasi biezpiena veiksmīgi tika izmantota Eiropā.

Pēc šīs metodes, lai saglabātu normālu veselību, ieteicams ik dienu lietot 5 gramus lineļļas, ko iemaisa 100 gramos biezpiena.

Avots: http://altermedicina.com

 

Konsultējusi uztura speciāliste Līga Jaunzema

Pievienot komentāru