Liekais svars, Uzturs

Eksperiments: Zaudē līdz pieciem kilogramiem divu nedēļu laikā, ēdot saldumus

Foto - Shutterstock

Notievēt līdz pat pieciem kilogramiem, ēdot saldumus, bet ievērojot dažas viltības to baudīšanā? Lūk, eksperiments, kas pierāda, ka tas ir iespējams. Trīs sievietes ukraiņu raidījumā “Viss būs labi” izmēģināja psiholoģes Viktorijas Ļubarevičas-Torhovas metodes. Starp citu, pati psiholoģe, pateicoties šīm metodēm, savulaik arī tika vaļā no 20 liekiem kilogramiem.

Lai būtu interesantāk, eksperiments tiek pasniegts kā derības starp psiholoģi un dietoloģi Svetlanu Fuss, kura šīs metodes apšauba. Kurš uzvarēs strīdā?

Ko darīt, ja vilkme pēc saldumiem ir milzīga? Zināms, ka to ietekmē arī psiholoģiski iemesli. Psiholoģe palīdz tikt ar saldumu kāri… gandrīz neierobežojot sevi saldumu ēšanā. Eksperimentā piedalījās brīvprātīgie.

Derību sākumā dietoloģe saka, ka ir pārliecināta – notievēt, ēdot saldumus un nemainot savus ikdienas ēšanas paradumus, un nesamazinot saldumu apjomu, faktiski nav iespējams.

Tomēr šīs metodes psiholoģe vispirms izmēģinājusi uz sevis. “Esmu spilgts piemērs tam, ka šīs metodes strādā. Es svēru 86 kilogramus, bet sešu mēnešu laikā notievēju par 20 kilogramiem un pie tam es atļāvu sev šajā laikā mīļotās kūciņas ar krēmu, konfektes un pat šokolādi.”

Pirmā eksperimenta dalībniece Marina sekoja vienam psiholoģes padomam. Eksperimenta sākumā viņa sver 77 kilogramus. “Kritiski,” vērtē pati Marina. Viņa ļoti mīl šokolādi, pat zem gultas slēpj. Viņa šo gardumu var apēst daudz. Bet dietoloģe Svetlana Fuss raidījumā daudzkārt teikusi, ka pat 50 grami šokolādes dienā jau ir par daudz. Pirmais noslēpums tievēšanai, ēdot saldumus – aukstumsoma. Šokolādi sasaldē. “Kad es sasaldēju savu iemīļoto šokolādi, tādu man bija grūti apēst vairāk par 50 gramiem,” atceras psiholoģe. “Bet kad es sevi mēģināju pārliecināt – neēd vairāk šokolādi, neēd, – tas bija tik grūti, sevišķi, ja tā bija tik mīksta. Pati mutē kūstoša. Bet kad ēd saldētu šokolādi, jāpielieto spēks, sirsnīgi jākož, bet pats svarīgākais – smadzenes tajā brīdī fiksē, ka mēs ēdam. Un ir viegli gūt sāta sajūtu.”

Dietoloģe iestarpina: “Tātad, kā es saprotu – mēs gūstam sātu no mazāka daudzuma nekā iepriekš pieraduši ēst, vai ne?”

Psiholoģe: “Jā.” Dietoloģe: “Tātad mēs samazinām apēstās šokolādes daudzumu.” Psiholoģe piekrīt: “Jā, čs…” viņa pieliek pirkstu pie mutes, “bet mēs to sev nesakām.”

Raidījuma vadītāja ar mokām nolauž šokolādes gabaliņu un mēģina ēst, un secina – grūti jāgrauž vai lēnām jāgaida, kamēr viens kumosiņš ilgi mutē izkusīs.

Psiholoģe skaidro, ka mēs pievēršam uzmanību cilvēka uzvedībai: “Mēs visi skrienam, esam ļoti aizņemti, ir tik viegli izvilkt no somas pakusušu šokolādi, ejot apēst un pēc tam domāt, ka gribu šokolādi – vai es nesen ēdu vai neēdu? Tādā veidā arī es pieņēmos svarā. Bet kad es sāku izmantot saldētu šokolādi, man bija speciāli jāaiziet līdz ledusskapim, jāizdabū šokolāde, jāatlauž un pēc tam ilgi jāēd viens gabaliņš. Jāgaida, kamēr tas izkusīs mutē. Tādā veidā es guvu sāta sajūtu no neliela gabaliņa, turklāt guvu ēšanas baudu. Es jutu morālo gandarījumu un šokolādes garšu.”

Vai Marinai, kurai ir liela kaislība pret šokolādi, izdevās šo padomu izmantot? “Ēst ir ļoti grūti, jūtos kā grauzēja,” vērtēja Marina.

Dietoloģe gan joprojām ir šaubīga, vai šāds ieradums ilgi noturēsies – “ja cilvēks tik ļoti mīl saldumus un nemaina ēšanas principus, ar tādām viltībām var būt par maz…”. Savukārt psiholoģe papildina iesākto teikumu, ka “…tikmēr cilvēkam būs laiks, lai veidotu jaunus uztura paradumus”.

Nākamā eksperimenta dalībniece – Natālija. Viņai ļoti garšo tortes, tāpēc viņa sver jau 75,6 kg. Šī iemesla dēļ draud strīdi ar vīru, bet vīramāte dod mājienus, ka laiks novājēt. Arī pati grib kļūt slaidāka.

Otrais noslēpums ceļā uz tievēšanu – pulkstenis. “Ieteikums tiem, kuri dienas garumā lupina tortes un kuriem kaut vismaz reizi dienā viņiem vajag desertu. Parasti cilvēks paēd pirmo un otro ēdienu, un pa virsu vēl kompotu ar, piemēram, torti. Es iesaku savu kaislību pēc tortes apmierināt citā laikā. Tādēļ cilvēkam vajag pulksteni. Zinātnieki izpētījuši – kad cilvēki ēda torti vai iemīļoto saldumu no rīta, viņiem vairs nebija tik liela vilkme pēc saldumiem dienas gaitā. Viņu apetīte dienas gaitā samazinājās. No psiholoģiskā viedokļa,” skaidro psiholoģe. Viņa iesaka saldo ēst dienas pirmajā pusē. Savukārt dietoloģe iesaka to iemainīt pret kaut ko citu saldu, kas ir vērtīgāks. Psiholoģe: “Vienmēr, kad mēs maināt ierasto uzvedību, to nevajag darīt krasi. Tādēļ ir stadijas jeb pakāpieni un pirmais ir ielikt saldumus laikā, kad tie vismaz gurnus nepadarīs lielākus, bet jau pēc tam var pāriet no mazāk labvēlīgiem saldumiem uz labvēlīgākiem.”

Natālija izmēģina šo metodi. Viņa gan sākumā šaubījās, vai viņai dienas gaitā nesagribēsies saldumiņus, bet pamēģināt var!

Noslēpums ir tajā, ka hormons grelīns, kas atbildīgs par apetīti, būtiski pazeminās, ja no rīta ieēdam ko saldu, skaidro psiholoģe: “Tāpēc zinātnieku eksperimentā pierādījās, ka sievietes, kas no rīta ēda torti, mazāk gribējās ēst dienas gaitā. Jāņem vērā arī savs bioritms, ja kāds ir pūce un vēlu ceļas, vajag pamosties un iekustināt vielmaiņu – pirms tam vēlams izdzert glāzi ūdens un pēc kādas pusstundas ēst. Bet ja cilvēks ir cīrulis, var ēst no paša rīta.

Vēl viena viltība, kas ir diezgan svarīga – neuzdzert šķidrumu ēdienam. Ja uzdzeram, noskalojam fermentus, kas palīdz pārstrādāt ēdienu, turklāt noskalojam ēdiena saldumu no garšas kārpiņām un apēdam vairāk!”

Trešais padoms. Jūlijai garšo bulciņas. Viņa sver 64,7 kg un pieņēmusies svarā, “pateicoties” bulciņām. Visvairāk notievēt traucē kruasāni, no kuriem tik grūti atteikties.

Trešais padoms – kruasānu (vai citu bulciņu, saldo) sagriezt vairākos gabaliņos horizontāli vai gareniski. “To darām, lai apmānītu smadzenes. Kad uz šķīvja ir gabaliņos sagriezts ēdiens, rodas optiska ilūzija, ka ēdiena ir daudz. Un kad vēl starp gabaliņiem pieliek vērtīgus papildinājumus, piemēram, ogas, – smadzenes tic, ka tur ir ļoti daudz ēdiena. Ar prātu, protams, var saprast, ka tas ir vesels kruasāns – ja skatās no loģiskās domāšanas, bet ja mēs skatāmies no smadzeņu zonas, kas atbild par redzi, tā novērtē to kā lielāku porciju. Intuitīvi mums sāk likties, ka, apēdot nedaudz, jau esam guvuši sāta sajūtu, gana ēduši. Bet tiem, kuriem ļoti attīstīta loģiskā smadzeņu daļa, var rīkoties, kā savulaik es – nogriezu bulciņas virspusi, uzliku uz šķīvīša, tas izskatījās kā vesels gabaliņš, bet apakšu neēdu. Es tobrīd dzīvoju kopmītnēs un man vienmēr bija, ar ko padalīties.

Jūlija izmēģināja šo metodi – sākumā ar lielām šaubām. Izvēlējās pašu lielāko kruasānu un sagrieza. Un patiešām – visu neapēda, jo jau likās par daudz.

Profesionālais strīds studijā pieņemas spēkā, psiholoģe jautā: “Vai es joprojām sveru 86 kilogramus?” Dietoloģe groza galvu – viņa pārliecināta, ka psiholoģe noteikti mainījusi savus uztura paradumus kopumā. Bet psiholoģe iebilst: “… kas bija neiespējami vairāku gadu garumā, kamēr nesāku tieši ar šo, jo šīs metodes mainīja manu domāšanu.” Psiholoģe teic, ka savus ēšanas paradumus, kas nav saistīti ar saldumiem, fundamentāli nemainīja, un paskaidro: “Saldumus parasti cilvēki ēd vēl papildus pamatmaltītei. Tā teikt – saldajam vienmēr vieta vēderā atradīsies.”

Kādi ir eksperimenta rezultāti?

Marina teica, ka bija viegli, tiešām sākusi mazāk ēst šokolādi. Natālija ir priecīga – neesot gaidījusi tādu rezultātu. Parasti viņa ēda vakarā, pēc garas darba dienas. Bet, kad torti apēd no rīta, savu “dozu” esi dabūjis un vakarā pat kaut kā vairs neprasās pēc saldā. Jūlija, kad izlasīja padomu, kurš būs jāizmēģina, nobrīnījās – nu tādu metodi viņa tiešām vēl nebija izmēģinājusi.

Marina pirms divām nedēļām svēra 87,2 kg, bet tagad – 82,2 kg. Tātad zaudēja 5 kg.

Natālija svēra 75,6 kg, tagad, pēc divām nedēļām – 69,9 kg. Zaudējusi 5,7 kg.

Jūlija svēra 64,7 kg, tagad – 62,7 kg. Zaudēja 2 kg. Atšķirībā no pārējām dalībniecēm, viņai ir mazāks svara zudums, jo sākotnējais svars ir mazāks. Viņa par metodi saka – tā bulciņa tiešām sāk likties liela, jo tu viņu sagriez, ēd pa gabaliņam, ēd, jau slinkums ēst tālāk…

Dietoloģe komentē, ka eksperimenta dalībnieces ir zaudējušas lieko šķidrumu, nogājusi tūska un pēc tam jau nāks nost arī tauki. Un apēstā daudzums ar šīm metodēm arī ir mazinājies.

Zaudētājai derībās – dietoloģei – raidījuma noslēgumā jāietērpjas virtuļa tērpā.

 

4 Komentāri

  1. Esmu ēdis,strādājot “Laimā”, pa divām,trijām lielajām šokolādēm vai desmit,divpadsmit mazajām tāfelītēm katru dienu,izņemot vienīgi brīvdienas!

  2. Arī cukura diabētam ir maz kopīga ar saldumu ēšanu. Saldumus nedrīkst ēst tikai tad,kad ir jau cukura diabēts! Bet,ne jau pati saldumu ēšana izraisa cukura diabētu! Piemēram,gotiņas varu apēst ap kilogramu dienā.Diabēta kā nav,tā nav!

  3. Matu skaldīšana. Visam tāpat pamatā ir kaloriju balans. apēst mazāk kā iztērē un svars kritīsies, ja vien nav kāda slimība, kas aiztur ūdeni organismā. Pārējais ir tikai variācijas kā to darīt.

Pievienot komentāru