Dzīvesveids, Padomi

Biohakeris: dedzini kalorijas, neko nedarot!

Kaspars Vendelis. Foto - Matīss Markovskis
Interesentiem:

26. aprīlī Rīgā, Sporta ielas 2 kvartālā no plkst. 10.00 līdz 18.00 notiks Baltijā pirmā biohakeru kustības konference “Biohacking 2018”, kur uzstāsies vairāk nekā 20 veselīga dzīvesveida ekspertu no Latvijas, ASV, Somijas, Igaunijas un Krievijas.

36,6 °C rakstīja par biohakeriem, uzlabotajiem latviešiem. Nupat kā redzēju TV sižetu, kā viņi puspliki skrien krosu un peldas āliņģī. Ļoti interesanti jauni cilvēki, kuri vēlas dzīvot ilgāk un veselīgāk, kas pats par sevi jau ir apsveicami. Sāku izmēģināt daļu no žurnāla rakstā ieteiktā. Vai varētu publicēt vēl kādas idejas?”

Uzrunājām Kasparu Vendeli, jo viņš ar dažādām idejām regulāri dalās savā blogā (kasparsvendelis.com). Lūk, vairākas Kaspara skices labākai dzīvei.

* Vai zinājāt, ka cilvēks var dedzināt kalorijas, neko pat nedarot? Elpošana un skābekļa utilizēšana nosaka ķermeņa vielmaiņu. Jo dziļāka elpošana, jo labāka skābekļa apgūšana, kas savukārt veicina vielmaiņu. Nemaz nerunājot par labumiem, ko gūst smadzenes, jo spēj labāk kontrolēt nervu sistēmu. Tas arī izskaidro elpošanas nozīmi stresa mazināšanā.

Elpošanu var izmantot pirms publiskas uzstāšanās. To dara piecas minūtes pirms uznāciena. Ar degunu veic četras īsas ieelpas pēc kārtas un vienreiz izelpo caur muti, lēnām skaitot līdz desmit. Lai noteiktu, vai elpo pietiekami dziļi, uzliek rokas uz krūtīm un vēdera. Ja ieelpojot vēders un/vai krūtis nekustas, elpas dziļums diemžēl nav pietiekams.

Labā ziņa – to var uztrenēt. Apsēžas un iztaisno muguru vai vislabāk apguļas uz muguras. Elpo ar degunu un vēro, kā vēders cilājas, – uzpūšas un tad atkal noplok.

* Katru rītu pēc vingrošanas es eju dušā, esmu iecienījis pilnīgi aukstu ūdeni. Turklāt šo nodarbi uztveru kā treniņu, kas palīdz iziet no savas komforta zonas. Jau no domas vien par auksto ūdeni uznāk drebuļi.

Interesanti, ka mentālais treniņš nav vis riebīgās sajūtas, saskaroties ar auksto ūdeni, bet gan domu trenēšana. Jo domas savstarpēji cīnās – doma “tūlīt būs nepatīkami” pret to, cik patīkami būs, kad iznākšu no dušas. Šāda domu regulēšana nav viegla, tādēļ arī tik vērtīga.

* Nereti uzskata, ka miegs tikai lieki šķiež produktīvo laiku. Tas ir aplam. Miegs nav tikai iespēja atpūsties, bet cilvēka funkcionēšanas pati svarīgākā aktivitāte. Jā, tieši aktivitāte! Miegā notiek viss labais: šūnu reģenerācija, nervu sistēmas atjaunošanās, arī smadzenes turpina darboties pilnā sparā. Izpētīts, ka dažās miega fāzēs smadzeņu aktivitāte ir superaugsta. Tātad varam teikt, ka diena nevis beidzas ar gulētiešanu, bet jauna diena iesākas ar laišanos miegā.

* Mēdz teikt, ka atkarība ir īstermiņa vēlme. Daļa no risinājuma, kā tikt galā ar jebkura veida atkarību vai kaitīgo ieradumu, – nosaukt to īstajā vārdā.

Atliek tikai ar vēsu prātu pretnostatīt divu veidu vēlmes. Nevis iedomās, bet tā redzami, saprotami. Kā to darīt? Uzraksta abas vēlmes, kas viena otrai runā pretī, katru uz savas lapiņas. Abas novieto tuvu tai vietai, kur parasti ar tevi mēdz notikt nelabvēlīgais lēmums, kas ved atkarības ceļā.

Minēšu piemēru. Tev mūždien kārojas cepumu no biroja lielā cepumu trauka. Uz 1. lapiņas rakstīts: “Apēst cepumu, mazliet apmierināt izsalkumu, varbūt saņemt nedaudz enerģijas.” Uz 2. lapiņas rakstīts: “Neēst nekādus saldumus, jo sešu mēnešu laikā vēlos samazināt vēdera apkārtmēru par 10 centimetriem, jo gribu izskatīties super.”
Katrreiz, kad esi sekundi pirms kaitīgā lēmuma pieņemšanas, ieraugi abas vēlmes, abas lapiņas, kas piespraustas pie datora.

Svarīgi ir noteikt, ka katrs lēmums ir labvēlīgs pa savam: viens īstermiņā, otrs – ilgtermiņā. Atgādini sev, ka esi ļoti ieinteresēts ilgtermiņa vēlmē. Pieņem ilgtermiņam labvēlīgu lēmumu. Savā iekšējā dialogā ir svarīgi abus lēmumus uztvert kā labvēlīgus. Tas svarīgi, lai nešaustītu sevi ar pašpārmetumiem, kas esi vājš cilvēks. Mēs visi tādi esam.

Tikai šajā mazajā sekundes daļā tev ir jāpaļaujas uz gribasspēku. Ja tajā mirklī 2. lapiņa ir pietiekami tevi stimulējusi un neesi aizgājis pēc cepuma, apbalvo sevi, piemēram, uz 3. lapiņas uzzīmē zvaigznīti. Uz šīs lapiņas varētu būt rakstīts: “Man izdevās fokusēties ilgtermiņa vēlmei.”

 

1 komentārs

  1. Ir sācies īstais pavasaris, dienas nu jau acīmredzami kļuvušas garākas par tumšo laiku. Vai pāršķirsi lapu savā dzīvē, atstājot pagātnē, kas pieder pagātnei, atverot durvis dzīvei, par kādu vienmēr esi sapņojusi? Jauns auto, sava dzīves telpa, jauni draugi, piepildītas attiecības, vaļasprieks un aizrautība ar dzīvi. Padari 2018. par labāko gadu, ko esi piedzīvojusi! Piedalies lielākajās Rietumeiropas un Amerikas loterijās un esi gatava jebkurām dabas un savām kaprīzēm jau pēc nākošās nedēļas nogales. Reģistrējies pie licensēta brokera https://goo.gl/X17csF , saņem bezmaksas biļeti un, izmantojot Augošā Mēness jaudīgo enerģiju, sāc jaunu dzīvi, kas pārspēj tavus vispārdrošākos sapņus!

Pievienot komentāru