Ārstēšana, Veselības politika

Renārs Putniņš: Sargies! Ātrā palīdzība brauc

Ekrānšāviņš no Youtube.com

Autors: Renārs Putniņš – neiroķirurgs, Saeimas deputāts

Vienmēr esmu atbalstījis saprātīgus un racionālus priekšlikumus, kas ļautu ietaupīt līdzekļus veselības aizsardzības sistēmā.

Ir vairāki virzieni, kuros Veselības ministrija varētu strādāt. Zāļu un medicīnas tehnikas iepirkumu optimizācija. Strukturālas reformas. Iedzīvotājiem izdevīgākas zāļu cenu politikas veidošana u.t.t.

Šie procesi diemžēl nenotiek, vai notiek pārāk lēni.

Valsts turpina maksāt milzu summas par šaubīgas iedarbības medikamentiem pat tad, ja ir pieejami citi lētāki un labāki. Ar plašu vērienu tiek tērēta nauda sarežģītas medicīniskas aparatūras iegādei pat tad, ja citur tāda jau ir iegādāta un netiek darbināta ar pilnu slodzi. Nekas daudz netiek darīts, lai samazinātu medikamentu cenas, kuras var iespaidot ne vien ražotāji un tirgotāji, bet arī Veselības ministrija un tai pakļautā Zāļu valsts aģentūra.

Tā vietā tapis gluži neparasts pilotprojekts, kā ietaupīt līdzekļus.

Tas paredz pakāpenisku atteikšanos no profesionālu autovadītāju pakalpojumiem Neatliekamās medicīniskās palīdzības dienestā (NMPD). Līdz ar to no 1. jūlija Rīgā un tās apkārtnē daļu operatīvo transportlīdzekļu dienas stundās vadīs mediķis un brigādē vairs nestrādās trīs personas, bet gan tikai divas – abi ārsta palīgi.

Trīs gadu laikā visās lielākajās Latvijas pilsētās iecerēts izveidot 45 šādas brigādes.

Ko lai te saka?

Gara acīm jau skatu to ainu kā NMPD mediķi – autovadītāji automašīnās ar ieslēgtām bākugunīm traucas pa Rīgu. Dienā – tātad arī sastrēgumstundās. Viena mediķa – autovadītāja roka uz stūres, otra uz pacienta rokas, taustot pulsu. Ar vienu aci viņš seko automašīnas maršrutam Waze aplikācijā, ar otru skatās vai pāriniekam, kas aprūpē pacientu, nav nepieciešama kāda palīdzība. Galvā šaudās dažādas domas – gan par to kā stabilizēt pacienta veselības stāvokli, gan par to kā pa īsāko ceļu tikt līdz klīnikai, neizraisot avāriju un neiekļūstot sastrēgumā.

Negribu teikt neko sliktu par kolēģu braukšanas prasmēm.

Pieņemu, ka to vidū ir gana daudz cilvēku, kas ikdienā labi vada vieglo automašīnu. Noteikti, ka ir arī izcili braucēji, kas varētu startēt pat amatieru autosacīkstēs. Atrastos arī tādi, kas ātri pielāgotos braukšanai ar gabarītos nedaudz lielāko „ātrās palīdzības busiņu”.

Nezinu gan nevienu, kurš spētu vadīt automašīnu un sniegt sarežģītu medicīnisko palīdzību, darot to vienlaicīgi.

NMPD vadība, protams, var teikt, ka nestūrēs jau abi mediķi un viens no viņiem visu savu uzmanību varēs veltīt pacientam. Jautājums ko darīt, ja slimniekam brauciena laikā būs nepieciešama abu speciālistu palīdzība. Tad autovadītājam būs kaut kur – iespējams tilta vidū – jāapstājas un „jāpārslēdzas” uz mediķa pienākumu izpildi.

Nedomāju, ka šāda lomu maiņa NMPD brigāžu darbā varētu viest kādās pozitīvas vēsmas. Gluži otrādi. Mēģinot darīt divus tik atšķirīgus darbus vienlaicīgi, pastāv lielāka iespēja kļūdīties. Savukārt par kļūdām var nākties maksāt ļoti augstu cenu.

Jāuzsver arī tas, ka pārvietošanās ar NMPD operatīvo transportu, jeb kā ierasts teikt tautā -„ātrās palīdzības mašīnu”, var ietvert arī braukšanu pa pretējo joslu, krustojumu šķērsošanu pie sarkanās gaismas un citus ikdienas satiksmē aizliegtus manevrus. Tieši tāpēc to arī saucam par „ātro palīdzību”, nevis kaut kā savādāk.

Šādai braukšanai ir nepieciešamas īpašas prasmes, gatavība un pats galvenais – absolūta uzmanības koncentrācija. Mediķiem savukārt būtu jākoncentrējas uz domām par pacienta veselības stāvokli nevis ko citu.

Jau tagad NMPD ekipāžas arvien biežāk iekļūst avārijās. Šogad vien bijušas jau vairākas sadursmes. Dažas – Rīgā un Jelgavā – samērā nesen.

Zinot to, cik intensīva mēdz būt satiksme Latvijas lielākajās pilsētās par to nebūtu jābrīnās. Vienmēr pastāv iespēja, ka pat ar ieslēgtām bākugunīm un skaņas signāliem braucošo automašīnu kāds nepamana. Šī iemesla dēļ „ātrās palīdzības” automašīnas vadīšana arī ir īpaša.

Nosēdinot pie stūres mediķus, lai cik labi autovadītāji viņi arī nebūtu, šādu negadījumu skaits visticamāk tikai pieaugs, savukārt NMPD automašīnu ātrums samazināsies un ceļš pie pacienta vai brauciens uz slimnīcu prasīs ilgāku laiku. Tas situācijā, kad pat vienai minūtei var būt cilvēka dzīvības cena.

NMPD finansiālās problēmas, protams, ir jārisina. Jāpalielina arī tajā strādājošo cilvēku atalgojums. Šis bez šaubām ir viens no prioritārajiem veselības ministres Andas Čakšas un dienesta vadītājas Lienes Cipules darba uzdevumiem. Nedomāju vien, ka jautājums būtu risināms, pasliktinot satiksmes drošību un radot papildus riskus NMPD mediķu un pacientu dzīvībai.

 

 

41 Komentāri

  1. Jo tālāk, jo trakāk. Tātad mediķis – profesionāls (ar pieredzi) šoferis. Pie manis (šogad 3 reizes) bija ātrie – divas mediķes sievietes. Kura būtu potenciālā šofere?

  2. to valsts zalu agenturu nevaretu reiz izrevidet, ko vini tur ieperk. Un ar kadam tiesibam tere valsts lidzeklus uz dargakam zalem?! Nu to, ka dakteri tagad pashi vadis atras palidzibas auto ir vispar uzlikts visai nejedzibai punkts uz i. To varbut varetu darit vairak laukos vai mazas pilsetas, nevis tada satiksmes mudzekli ka Riga. Bija tads populars teiciens- Tas ir voluntarisms!

    1. ko tie “šoferi” pēdiņās darīs laukos, kad viss būs sasnidzis?
      kā divas sievietes iznesīs slimo uz nestuvēm, ja jābrien būs līdz šekumam?
      gribētu redzēt kā čakša pa sniegu nes slimnieku!

  3. gribētu redzēt mediķi, kurš kopā ar kolēģi tikko beiguši kādu pacientu reanimēt (šīs minūtes velkas kā stundas, turklāt reizēm tas ir neērtos apstākļos, smags darbs), tagad sēdīsies pie stūres un trauksies nogādāt pacientu stacionārā….arī ārsts ir tikai cilvēks un arī viņam ir savs stresa slieksnis….un vēl pa mūsu “brīnišķīgajiem” ceļiem….

  4. Un kā ar pacienta pārvietošanu līdz auto. Diezgan bieži ir pacienti 100+ kg kurus ir grūti trijatā iecelt mašīnā. Kad sabeigs muguras pavisam tad atcerēsies ka šoferi ne tikai stūrē, bet arī nes aparatūru, somas, pacientus un palīdz reanimēt veicot sirds masāžu kamēr mediķi dara savu darbu…

  5. Pilniigi un galiigi neadekvats leemums. Taa nav sfeera kur vajadzeetu ietaupiit liideklus uz sofera reekina,jo daktera paliigs jebkuraa gadijumaa nebuus liidzveertiigs profesionaalam soferim.Gribeetu redzeet kaa divas trauslas medikes nogaadaas nestuvees gulosu 80kg slimnieku no 5 staava liidz masinai.

    1. Drīzāk man gribās jautāt- cik to gaļu mums jāstaipa vēl būs no tiem piektajiem stāviem? Lai radinieki, draugi utt plēš pakaļas kā grib, bet nesīs paši, es to noteikti nedarīšu vairāk

        1. Nepatīk “gaļa”?
          Bet kā citādi , lai nosauc to, kas hroniski neievēro ārsta norādījumus, zāles nelieto, rij visu pēc kārtas un sver +/- 120kg. Smadzeņu tādam gandrīz nav, toties miesas dikti daudz.

  6. Ja tu vadot automašīnu ar vienu roku turi stūri, bet ar otru roku gramsties blakussēdētājai starp kājām, tad abas lietas tu dari ļoti slikti! Tikkai un vienīgi tā!

  7. Lūk, šis ir iemesls, kāpēc nekādā gadījumā nedrīkst Saeimas vēlēšanās balsot par Vienotību – tā pieļāva kā ZZS prezidenta, tā veselības ministres rosīšanos Latvijā! Nekādā gadījumā visu šo vēlreiz, nekādā!

    1. Šis ir NMPD nekompetentās vadības absolūti nejēdzīgs lēmums.Bet tā kā ministrei patīk iztapīgi duraki un par sekām visticamāk nebūs jāatbild, jo pēc 6.oktobra, cerams, aizvāksies gan ministre gan NMPD negudrā vadone.

  8. Kārtējais “visi dara tā….” Nu joh…. , tas tagad ir kā mēģinājums apsegties ar trīsstūrveida segu… ja vienu galu piesegs, otrs būs pliks.
    Tas ir muļķīgi un nejēdzīgi un patiesībā negodīgi. Jo darbinieki uz dienas brigādēm tiek pārvilināti ar it kā lielāku algu – tā ir neglīta spekulēšana ar to, ka strādājot tikai slodzi iekš NMPD ģimeni uzturēt nav iespējams, un cilvēki strādās arī paaugstināta riska apstākļos. Es ceru, ka neviens mūsu kolēģis necietīs un neaizies bojā šīs nepārdomātās reformas dēļ.

  9. Nevaru saprast ,kuram no diviem maksās vairāk – tam,kurš brauks uz izsaukumu,vai tam ,kurš atpakaļ,jo atalgojums katram no brigādes darboņiem paredzēts dažāds.

  10. Nu ko, saturās visi kas pa ceļu vazājās- Brauc Ātrie- vai nu fiksi pazūdi krūmos pats, vai nu nonesīs. Tad kad būs apdauzīti visi Ātrie un puse no ārstu palīgiem gulēs traumās. Tikai tad sapratīs, ka tas bija visdebīlākais lēmums. Kretīnu bars. Lai kāds no viņiem uzvelk formu un nodežūrē vismaz vienu maiņu.

  11. atkal viens izgudrojums …man liekas ka jābut devizei LATVIJAS VARAI – ne stundu bez izgudrojumiem ,kā vēl iedzit stūrī cilvekus ,domaju ,ka so izgudrojumu var sutit uz GINESA REKORDA GRAMATU UN TAADI IR DAUDZI LV ,,PŖEMET TOS KAS INTENSIVI DOMĀ KO VĒL VAR IZDOMĀT ….mīļīe mediķi,,,pilnigi vari uzteloties ko atkal uzliek uz jusu pleciem ,,cilveks kas visu mūzu mācāš ,lai glabtu cilvekus tagad stūrēs ĀTRĀS PALIDZIBAS MAŠĪNU BRIGĀDI– EKONOMIJA :)))

  12. Ko tur brīnīties.Nu nedomā viņi ar galvām.Laukus iznīdē bez jebkādas žēlastības.Atalgojums laukos ir zemāks kā Rīgā.Lai slimnieks nokļūtu uz izmeklējumiem cik tas viņam izmaksā.Ceļš turp un atpakaļ ,plus ārsta pakalpojums.Kāds vispār domā ka tas izmaksā tur pat pussimtu vai pat vairāk.

    1. Bet ja tā PRĀTIŅA nav ? Tad bliežam ar super / neizsvērtām / inovācijām ! Tad jau manīs kas būs sanācis .Neko labu gan šī pārmaiņa nenesīs !

      1. Ar ko atšķiras iemaņas, ja piem, abiem ir B kategorijas autovadītāja apliecība 10 gadus un ikdienā pārvietojas ar auto.
        OMT vadītājiem arī bieži ir tikai šāda veida pieredze. Jā, dažiem iepriekš bijusi pieredze ar kravas mašīnām utt. bet tieši tāpēc NE VISI ārsta palīgi strādās uz šīs brigādes.

  13. nu,kas tas ir ? Grib ieviest pie mums principiāli jaunu palīdzības veidu(tādu kā Eiropā),bet nemaina(kāpēc)palīdzības apjomu(tāds kā mums bija). Kur ir tautai saprotams skaidrojums-pie jums brauc paramediķi,nevis ātrā palīdzība jeb NMP.
    Vai atkal jauns izgudrojums ? Būs nevis tā kā Eiropā,bet būs labāks variants-vairāk darba par to pašu.

  14. Kad kaimiņi izsauca ātros, viņi atbrauca pēc 40 min……tikmēr cilvēks jau bija miris. Pie tam med darbiniece , pat neapskatot cilvēku noteica- Tur vairs neko nevar darīt- . Viņa bija jauna un bez jebkādas intereses par savu darbu. Stap citu no Jelgavas ātrajiem (lasi lēnajiem).

  15. Šoferi bieži vien strādā labāk nekā skolā studējošs studentiņš (sanitārs) Apmaciet labāk šoferi primārajam. Mediķis strādā un apmācītais šoferis palīdz. Pienes, padod, arī palīdz. Lūdzu jums divu cilvēku brigāde. Apmacīts NMPD šoferis kas darbojas profesionāla mediķa uzraudzība. Ja vajag nones un pieprotot savas dotības vadīt operatīvo transportu sekmīgi nogādā uz slimnīcu. Man būtu bail sēsties neatliekamajā palīdzībā ar dakterieni pie stūres.

  16. Nezin kapec atkal kartejais deputats ir neirokirurgs? Pietiekami godajams amats,bet vai ir jega meklet papildus noslogotam darbam klinika vel deputata godu?
    Ir jau laba doma -apvienot mediku brigadi viena, bet ne jau Latvijas apstaklos .Tada ir prakse citas valstis ,kur paramediki stude universitate iegustot ari kvalificeta ,ipasi apmacita brauceja licenci.Sistema jau palikusi no padomijas laikiem,ta saucama Atra palidziba,kur maksa neatbilst darba apjomam,tapat izglitibai. Vai godatam deputata kungam ir kadi priekslikumi ,ka var mainit visu padomijas sistemu medicina?

  17. Uzskatu, ka katram jādara savs darbs, pie tam, labi un atbildīgi: mediķiem – rūpes par cilvēka dzīvību, šoferim – iespējami ātrāk, drošāk nogādāt slimnīcā. Un katram par savu darbu jānes atbildība.

Pievienot komentāru