Veselam
Psiholoģija

7 iedarbīgas metodes, kā noskaņot sev par labu jebkuru cilvēku0

Foto: PIxabay.com

Būt harmonijā ar apkārtējiem katram no mums ir ne mazāk svarīgi, kā būt harmonijā ar sevi. Lai tas notiktu, mums jāsper solis uz tādas komunikācijas izveidi, kurā valdītu savstarpēja uzticēšanās. Psiholoģe Jekaterina Sčasnaja portālā psychologies.ru stāsta par septiņām metodēm, kuras palīdzēs novērst sadarbības šķēršļus, raisīt citā cilvēkā uzticēšanos un padarīt saskarsmi dziļāku un stiprāku.

1. Pieņem cilvēku tādu, kāds viņš ir

Pieņemt otru nozīmē – nevērtēt viņu. Izjūti atšķirību starp “pieņemt” un “slavēt” – tās ir dažādas lietas. Uzslava vienmēr ir patīkama, bet tā vienmēr balstās uz novērtēšanu. Uzslavējot šodien, tu vari nolamāt rīt.

Pieņemot tu ļauj otram cilvēkam izpaust savu individualitāti. Pieņemt nozīmē radīt tādu atmosfēru, kurā cilvēks var būt pats un nebaidīties, ka tiks vērtēts (nav svarīgi, vai šis novērtējums būs labs vai slikts).

Pieņemšana rada dziļas, uzticēšanās pilnas attiecības, kas saglabājas ilgi.

2. Samazini līdz minimumam kategoriskumu

Cilvēka dabā ir visu dalīt melnajā un baltajā. Tas palīdz orientēties telpā un savā dzīvē, pieņemt stingrus lēmumus un nešaubīties par sevi. Bet ir jānošķir spēja patstāvīgi un atbildīgi izdarīt izvēli un vēlme novērtēt visu un visus, izmantojot kritērijus “slikti” un “labi”.

Nevajag aizmirst, ka jebkurš novērtējums ir subjektīvs un sevī ietver dzīves pieredzi, pasaules uzskatu un vērtētāja raksturu un tam maza saistība ar vērtējamo. Lai cik gudrs un objektīvs tu būtu, tu nevari zināt visus notiekošā pustoņus un nianses.

Kategorisks novērtējums nenovedīs pie vēlamā rezultāta, ja gribi, lai otrs cilvēks tev uzticētos un atvērtos.

3. Apvienojies ar citiem pozitīvajā

Apvienoties ar citiem uz pozitīva pamata ir visspēcīgākais līdzeklis, lai radītu stipras draudzības un partnerības attiecības. Piemēram, “tā nebija nejaušība, ka mums deva iespēju kopā vadīt šo projektu, mēs esam spēcīgi profesionāļi, un mēs kopīgi sasniegsim izcilu rezultātu.” Tas ir piemērs par apvienošanos pēc pozitīvas pazīmes.

Piemērs par apvienošanos pēc negatīvas pazīmes: “Mums iedeva šo projektu tāpēc, ka tikai mēs abi nenogurstoši raujamies par niecīgo algu. Atrada divus cilvēkus, kuri nespēs atteikt, un nu izmanto.” Sajūti atšķirību? Piemēri runā paši par sevi.

4. Nekad neapdraudi to, ar ko cilvēks sevi identificē

Nekādos apstākļos nevērtē svešus bērnus, sievu, vīru, vecākus vai mīļoto kaķi.

Tas, ar ko cilvēks ir nesaraujami saistīts, nav vienkārši viņam dārgs. Tā ir daļa no viņa, no viņa personības. Šis noteikums īpaši jāatceras, ja tev sūdzas par vīru vai sievu vai cik slikti bērns mācās.

Tā ir īslaicīga cilvēka reakcija. Viņš pasūdzējās par bērnu, bet atnāca mājās un apskāva viņu, jo mīl.

Ja tu, pat tikai vēloties atbalstīt, nekorekti izteiksies par viņa bērnu, tas var draudēt ar attiecību saraušanu.

5. Kritikas vietā sniedz atgriezenisko saikni

Tā atšķiras no kritikas ar to, ka tu neatļaujies novērtēt cilvēku rāmjos “tas bija slikti darīts”. Atgriezeniskajā saitē svarīgs formulējums: “Tajā, ko izdarīji, man patika tas un tas,” “Ja es būtu tavā vietā, es mainītu… ” Ir skaidri jānorāda, ko tieši tu mainītu un kā.

Nepietiek pateikt: “Es nedalītu atvaļinājumu divās daļās, es to izņemtu visu uzreiz.” Noteikti paskaidro: “Tāpēc, ka man nepietiek ar divām atpūtas nedēļām, tikai otrās nedēļas beigās es sāku just, ka patiešām atpūšos. Bet tev var būt citas domas par atvaļinājumu. Tas ir tikai mans viedoklis.”

6. Nevies šaubas un neskaidrību jau pieņemtos cilvēka lēmumos

Ja cilvēks meklēja pareizo lēmumu, atkārtoti konsultējās ar tevi un rezultātā pieņēma lēmumu, kas ir pilnīgi pretējs tam, ko viņam ieteici, samierinies ar to. Nekritizē viņu pat tad, ja esi pārliecināts, ka viņš kļūdās un vēlāk nožēlos savu lēmumu. Šajā brīdī sākas atbildības sadalījums par savu un par cita cilvēka dzīvi.

Tava dzīve un tavs viedoklis – tikai tavs. Vienkārši pieņem visu, kā tas ir, un atbalsti savu draugu, tuvo cilvēku vai kolēģi.

Tavs atbalsts viņam būs daudz vērtīgāks un svarīgāks par frāzi “Es domāju, ka tu veltīgi pieņēmi tādu lēmumu, tas ir nepareizs, tu zaudēsi!”

7. Cieni citu cilvēku nopelnus

Ļoti bieži mēs pat nepamanām, kā noniecinām otru, viņa rezultātus un panākumus, sakot: “Kas tur īpašs,” “Tu esi malacis, bet tas ir tikai sākums, vēl daudz kas jāsasniedz,” “”Vēl nav par ko priecāties, galvenie sasniegumi vēl priekšā.”

Saistītie raksti
Labāk mēģini patiesi priecāties par cita cilvēka panākumiem, izteikt savu apbrīnu.

Ja kaut kas neļauj to darīt (piemēram, skaudība, konflikts ar šo cilvēku u.tml.), atturies no vētrainas reakcijas un vienkārši pasmaidi.

LA.lv