Veselam
Uzturs

Amarants – vērtīgs olbaltumvielu un aminoskābju avots; lielisks gaļas aizstājējs0

Foto: Shutterstock

Amarants – vērtīgs olbaltumvielu avots, satur visas nepieciešamās aminoskābes, kas cilvēkam nepieciešami. Īpaši augsts lizīna lizīna jeb neaizvietojamās aminoskābes daudzums.

“Neaizvietojamās aminoskābes mūsu organismā nesintezējas un tās mums ir jāuzņem ar uzturu! Līdz ar to amarants būs labs produkts, ar ko ‘pilnvērtīgi nodrošināt visas aminoskābes. Līdzīgi kā kvinoja amarants nesatur glutēnu, līdz ar to šis produkts piemērots celiakijas slimniekiem vai bezglutēna diētas piekritējiem, ” TV24 raidījumā “Ēdiens kā zāles” atklāj uztura speciāliste Santa Sibule.

Vērtīgo vielu dēļ amarantu var izvēlēties cilvēki, kuri atsakās no gaļas. “Ar amarantu mēs uzņemam visu nepieciešamo, ja skatās no olbaltumvielu puses,” papildina uztura speciāliste.

Kā garšo amarants? Tās ir sēklas, kurām ir cietāks apvalciņš, bet pagatavojot, garša ir tik īpaša, ka Sibule to nesalīdzina ne ar vienu mums zināmāku graudaugu. “Garšu nav iespējams salīdzināt, bet tā arī nav tik specifiska, ka pie tās būtu jāpierod, amarantu varam lietot gan salātos, gan kā pamata maltīti,” iesaka uztura speciāliste.

Saistītie raksti

Amaranta dzimtene ir Dienvidamerika, bet to audzē arī Ķīnā, Indijā un Eiropā. Latvijā un Krievijā amarantu uzskatīja par nezāli. Patiesībā amarants nav īsts graudags, taču tā sēklu uzturvērtība ir līdzīga putraimiem, tāpēc to pieskaita pie graudaugu grupas un, tāpat kā kvinoju, dēvē par pseidograudaugu.

Salīdzinot ar citiem putraimiem, amaranta sēklās ir daudz dzelzs un kalcija, turklāt tas ir vienīgais graudaugs, kas satur C vitamīnu. Papildus visam, tas satur lunasīnu – pretiekaisuma vielu, kam piemīt pretvēža darbība. Tā iekļaušana uzturā ir vēlama cilvēkiem ar sirds slimībām, jo amaranta lietošana ievērojami spēj pazemināt triglicerīdus un “sliktā” holesterīna līmeni asinīs.

LA.lv