Veselam
Uzturs

Bieži peltais kartupelis var mazināt stresu un asinsspiedienu 0

Foto-Fotolia

Kartupeļi jau izsenis ir viens no populārākajiem produktiem Latvijas virtuvēs, un tie nereti tiek dēvēti arī par latvieša otro maizi. Tiesa, pēdējā laikā tupeņus sāk aizstāt dažādi ievesti produkti, piemēram, rīsi. Nereti kartupeļu vietā izmanto produktus, kas kaut kādu iemeslu dēļ tiek uzskatīti par veselīgākiem. Vai tiešām vietējais kartupelis, pašu audzēts vai tirgū iegādāts, ir tik slikts?

Izrādās – kartupelis ir pat ļoti vērtīgs produkts, jo satur daudz noderīgu uzturvielu.

Tas ir barojošs un bagāts ar ogļhidrātiem, tāpēc nav ieteicams kā maltītes pamats tiem, kas vēlas samazināt ķermeņa svaru. Tāpat jāņem vērā, ka šo dārzeni var pagatavot ļoti dažādos veidos un ar visu mizu cepts tupenis noteikti būs vērtīgāks, kā arī figūrai draudzīgāks, nekā tas, ko sagriezīsi un cepsi sviestā vai vārīsi eļļā.

Iedvesmojoties no “Healthline”, “Medical Daily” un “Medical News Today” uztura ekspertu ieteikumiem un skaidrojumiem, piedāvājam iepazīties ar to, cik vērtīgs ir kartupelis, kā arī ieteikumiem piesardzīgai to lietošanai. Noslēgumā tu vari ieskatīties arī portāla “Tasty” recepšu krājumos gardai un dažādai dārzeņa pagatavošanai.

Pareizi pagatavoti, kartupeļi ir vērtīgs uzturvielu avots

Tas, vai kartupelis tavā uzturā veselību un svaru ietekmēs pozitīvi, ir atkarīgs ne tikai no paša dārzeņa, bet arī tā pagatavošanas veida. Eļļa, skābais krējums un sviests var saturēt ļoti daudz kaloriju, kamēr pašu kartupeli var uzskatīt par diezgan diētisku, proti, tas nesatur ļoti lielu kaloriju daudzumu.

Vienā paliela izmēra kartupelī ar mizu (ja tas sver no 150 līdz 200 gramiem) ir vidēji 160 kaloriju, apmēram četri grami olbaltumvielu, 35-40 grami ogļhidrātu un ap četriem gramiem šķiedrvielu. Tāpat tajā būs diezgan daudz C un B6 vitamīna, kā arī kālijs, kalcijs, magnijs, mangāns, fosfors un vērtīgi antioksidanti. Kartupeļi nelielos daudzumos satur arī dzelzi un cinku.

Kartupeļos praktiski nav sāls, bet ļoti daudziem ēdieniem, ko gatavo no šī dārzeņa, to pievieno ļoti bagātīgā daudzumā. Lai arī kartupelis patiešām satur daudz vērtīgu vielu, fritēti kartupeļi, čipsi un citi līdzīgi produkti noteikti nav uzskatāmi par veselībai draudzīgu ēdienu. Tvaicēti, krāsnī apcepti vai ar visu mizu pagatavoti dārzeņi būs gan sātīgi un gardi, gan arī sniegs ļoti daudz vērtīga tavam organismam. Protams, ja vien tu nepadari kartupeli par sava uztura galveno sastāvdaļu. Tavam organismam ir nepieciešams daudzveidīgs uzturs, jo viens produkts nevar nodrošināt visu tam nepieciešamo.

Pilnam puncim, smadzenēm un enerģijai

Kartupeļu ietekme uz veselību un figūru var netikt vērtēta viennozīmīgi, piemēram, tajā esošās vielas var gan paaugstināt, gan pazemināt asinsspiedienu. Te gan jāņem vērā, ka sarkanie kartupeļi un parastie – baltie – atšķiras.

Sarkanajos kartupeļos ir vairāk vielu, kas var palīdzēt kontrolēt un samazināt asinsspiedienu.

Protams, to ietekme nav tik būtiska, lai ar kartupeļiem vien pietiktu vērā ņemama rezultāta nodrošināšanai.

Lai arī kartupeļi netiek uzskatīti par ļoti diētiskiem, tie ir lielisks līdzeklis ilgstošas sāta sajūtas nodrošināšanai. Tas nozīmē, ka tev nav nepieciešams notiesāt kilogramiem šo dārzeņu, lai justos paēdusi. Ar cieti bagātais dārzenis satur daudz vitamīna B6. Šis vitamīns ir zināms ar savu pozitīvo ietekmi uz smadzeņu attīstību un darbību. Tāpat šis vitamīns veicina hormonu, kas palīdz uzturēt labu garastāvokli, izdalīšanos.

Kartupeļi var noderēt stresa pilnos periodos, kā arī uzlabot miega kvalitāti.

Tupeņi palīdz atjaunot elektrolītu līdzsvaru ķermenī, kas ir būtiski atlētiem un ļoti aktīviem cilvēkiem. Saldais kartupelis, kas Latvijā nav tik populārs un nereti pat tiek uzskatīts par pavisam cita veida dārzeni, ir viens no labākajiem ogļhidrātu avotiem ļoti aktīviem cilvēkiem. Saldais kartupelis palīdzēs nodrošināt enerģijas rezerves, par labu nāks arī tajā esošais kālijs.

Antioksidantiem, kas atrodas kartupeļos, ir pretiekaisuma iedarbība. Tas ir būtiski, lai samazinātu dažādu hronisku slimību attīstības risku. Organismam nekaitēs arī kartupeļos esošā ciete. Atceries, ka tupeņi nesatur glutēnu un ir lieliski piemēroti cilvēkiem, kas cieš no celiakijas vai glutēna nepanesības.

Piesardzība, ēdot kartupeļus

Atceries, ka šis dārzenis ir nakteņu dzimtas augs un ne visas tā daļas ir ēdamas. Kartupelim ēdami ir tikai bumbuļi, kas atrodas zem zemes. Tāpat, gatavojot tupeņus, ir jāizgriež visi melnumi. “Kartupeli nedrīkst ēst arī tad, ja tas ir kļuvis zaļš, jo zaļajās vietās ir radies solanīns. Apēdot kartupeli, kuram ir zaļa miza un asni, var saindēties. Simptomi nav patīkami – galvassāpes, apgrūtināta elpošana, vemšana, vēdersāpes un caureja,” ir skaidrojusi uztura speciāliste Eva Kataja.

Saistītie raksti

Ņemot vērā lielo ogļhidrātu daudzumu, kartupeļi (gluži tāpat kā teju jebkurš cits produkts) jāēd ar mēru. To pārspīlēta lietošana nenāks par labu diabēta slimniekiem, kā arī cilvēkiem, kas cieš no liekā svara. Atceries, ka rīsos un makaronos ir tikpat vai pat vēl vairāk ogļhidrātu, tāpēc kartupeļu aizstāšana ar kādu no šiem produktiem arī ne vienmēr ir laba ideja. Vienu piedevu aizstājot ar citu, nevar sacīt, ka būtiski ir mainījušies uztura paradumi.

Lietojot uzturā kartupeļus, jāpatur prātā, ka pret tiem jāattiecas kā pret bagātīgu ogļhidrātu avotu, nevis tādiem dārzeņiem kā tomāts, gurķis vai biete. Tos droši var lietot kopā ar salātiem un citiem produktiem, samazinot tādu garšas uzlabotāju, kā sviests, eļļa un krējums, daudzumu. Atceries, ka veselīga uztura pamatā ir daudzveidība.

 

LA.lv