Veselam
Ārstēšana

Drenāža, masāža un kabata tukša! Pacienti sūdzas par “iepīšanu” ātro kredītu aizdevumos0


Firmas darbinieki potenciālos pacientus veikli apvārdoja par nepieciešamajām rehabilitācijām, maksa par kurām var sasniegt tūkstošus eiro. Ja nav iespēju samaksāt uzreiz, varot izmantot kredītkompānijas pakalpojumus…
Firmas darbinieki potenciālos pacientus veikli apvārdoja par nepieciešamajām rehabilitācijām, maksa par kurām var sasniegt tūkstošus eiro. Ja nav iespēju samaksāt uzreiz, varot izmantot kredītkompānijas pakalpojumus…
Foto: Stockframe/SHUTTERSTOCK

“Labdien! Esmu Valentīna, mums medicīnas centrā “Aurora” šobrīd ir akcija – veicam bezmaksas diagnostiku, pārbaudām sirds un asinsvadu sistēmu, mugurkaulu un locītavas. Vai varat atnākt šodien?” tik pārsteidzošu piedāvājumu pa tālruni man izsaka laipna sieviete, kad kādudien esmu atbildējusi uz telefonzvanu no nepazīstama numura. “Būtu jau interesanti,” es atbildu. “Bet uzreiz nevaru, varu aiziet pēc pāris dienām…” Sieviete pieraksta man izdevīgo vizītes laiku, kuru nākamā dienā jau, šķiet, aizmirsusi vai pazaudējusi, jo zvana atkal, atkārtojot man to pašu tekstu. Vēl pēc dienas seko zvans ar jautājumu, vai ieradīšos uz diagnostiku.

Šādi man sākās pieredze ar savdabīgu ārstniecību, kas izskatās pēc veiklas “naudas kāšanas” shēmas, jo izrādās – līdzīgus zvanus saņēmuši un šos medicīnas centra pakalpojumus izmantojuši arī daudzi citi cilvēki, turklāt “bezmaksas diagnostika” vientiesīgākajiem var rezultēties tūkstošu eiro rēķinā un iekrišanā kredītdevēju slazdos. Kolēģei, kura arī izmantoja šo diagnostikas pakalpojumu, piedāvāts ņemt kredītu ārstnieciskajām procedūrām par 4000 eiro! Viņa atteikusies, jo izrēķinājusi, ka tādas pašas procedūras taču varētu saņemt jebkurā veselības centrā par nesalīdzināmi zemāku cenu.

Šī medicīnas centra aktivitātes nonākušas arī Veselības inspekcijas (VI) uzmanības lokā. Aprīļa sākumā inspekcija pārtrauca SIA “Vital centrs” darbību, jo firma nodarbojās ar neatļautu ārstniecību. Medicīnas centrs “Aurora” (kas ir reģistrēta ārstniecības iestāde) izmantoja “Vital centra” pakalpojumus, bet VI konstatēja, ka tā veic diagnostiku ar neatļautu ierīci, maldinot pacientus. Inspekcija secina, ka šāds centrs var reģistrēties citā adresē un atsākt darbību, tāpēc brīdina būt uzmanīgiem.

Taču sūdzības par šī uzņēmuma darbību ir saņēmusi ne tikai Veselības inspekcija, bet arī Patērētāju tiesību aizsardzības centrs – par to, ka ārstniecības apmaksāšanai pacienti tiek apvārdoti, lai viņi ņemtu ātro kredītu.

 

Cieņā krievu valoda

Pirms vēl SIA “Vital centrs” darbība bija pārtraukta, pēc laipnās Valentīnas uzaicinājuma devos uz medicīnas centru “Aurora”. Reģistratūrā vispirms pajautā, vai man neesot problēmas ar krievu valodu. Atbildu, ka saprotu un runāju krieviski. Pēc tam liek parakstīties uz veidlapas, ka piekrītu personas datu izmantošanai un videonovērošanai diagnostikas laikā.

Drīz vien sieviete baltā halātā, kurai pie krūtīm piesprausta personas karte tikai ar vārdu Olga (vārds mainīts), aicina sekot un, apjautājoties, vai var runāt krieviski, sāk stāstīt par uzņēmumu: “Mēs esam filiāle Krievijas klīnikai. Strādājam četrās valstīs: Kazah­stānā, Gruzijā, Krievijā un, lūk, tagad arī Latvijā. Strādājam jau vairāk nekā astoņus gadus. Viss sākās no mazas pilsētas Jaroslavļas, un nu paplašināmies, jo mūsu programma – kompleksās iedarbības metode uz cilvēka organismu – izrādījusies veiksmīga. Kāpēc lūkojāmies uz Latviju? Te trūkst profilaktiski medicīnisku procedūru, lai cilvēki nenonāktu līdz operāciju galdam, lūk, šī segmenta mums nav, tāpēc šobrīd mūsu klīnikai konkurentu nav.”

Tad viņa aicina atgulties uz kušetes, lai varētu pie potītēm un delnām pievienot elektrodus. Olga aizsteidz uz citu kabinetu pēc gumijas cimdiem, tad atceras, ka uz vietas nav arī gēla, kas nodrošina kontaktu impulsu vadāmībai… Pēc viņas teiktā, diagnostikai izmanto bioimpedances metodi (veicot organisma audu elektriskās pretestības mērījumus), impulsi nāk no dažādiem orgāniem un tiek attēloti uz ekrāna. Datorpro­gramma esot no Vācijas un adaptēta krievu valodā.

 

Tūkstoši rehabilitācijai!

Nemaz negaidot manu piekrišanu potenciālai ārstniecībai, Olga sāk skaidrot, ka rehabilitācijas-ārstēšanas programma ilgšot divus trīs mēnešus. “Es esmu praktiķis – redzu, kāds cilvēks atnāk un kāds aiziet. Visas procedūras dod patiešām lieliskus rezultātus,” mani cenšas pārliecināt Olga, neaizmirstot pakritizēt tradicionālo veselības sistēmu.

“Mums ir īpaša programma nerviem, jūsu gadījumā gan neredzu ļoti izteiktas problēmas, bet iesaku mūsu “Mustang” lāzerterapiju, lai atjaunotu šūnas. Tā brīnišķīgi palīdz, piemēram, pie mums bija atnācis tālbraucējs šoferis, kuram divu trīs seansu laikā tika noņemts iekaisuma process sāpošajā mugurkaula daļā un pēc tam audi sāka reģenerēties. Tiesa, šoferis atkal aizbrauca un noveda sevi līdz slimam stāvoklim.

Jums būtu vajadzīga ultraskaņas terapija, kas ilgtu 15 minūtes, tad 10–15 minūtes ejat atpūsties, mūsu meitenes iedos tējiņu ar kādām zālītēm utt. Pēc tam sekotu lāzerterapija, arī kādas 15 minūtes. Asinsvadiem mēs veicam drenāžu, mezoterapiju, piedāvājam injicēt dažādus kokteilīšus: ginkgo biloba un citus individuāli piemeklētus izvilkumus. Blakus mugurkaulam akupunktūras punktos ar mazu adatiņu zem ādas tiek injicēts kokteilis, to dara reizē ar masāžu – rezultāti lieliski.

Tā nav lēta procedūra, tomēr mums, visām sievietēm, to vajadzētu, jo šī terapija atgriež jaunību un arī uzlabo asinsriti. Tātad jums vajadzētu ultraskaņas, lāzera terapiju, asinsvadu drenāžu, masāžu, ārstniecisko fizkultūru.

Vienas programmas atveseļošanās kurss maksātu 2190 eiro – tās būtu 26 procedūras divu trīs mēnešu laikā.

Mums ir atsevišķi kursi gan balsta kustību aparātam, gan sirds un asinsvadu sistēmai, abi tā arī maksā. Iesaku kompleksu ārstēšanu – tas ir ļoti efektīvi.”

Sarēķinu, ka efektīvai rehabilitācijai vajadzētu 4380 eiro. Olga man piedāvā – ja nav iespēju samaksāt uzreiz ar karti vai skaidrā naudā, varot izmantot kredītkompānijas pakalpojumus – medicīnas centram esot sadarbība ar trijām (“Best Lizing”, “Nordic Finance” un “Incredit Group”, tā liecina informācija mājaslapā). Olga piebilst: “Mēs taču visi dzīvojam ar kredītiem! Šāds kredīts nav greznība – jūs ieguldāt savā veselībā. Un šodien ir ļoti izdevīgi piedāvājumi, labas atlaides.”

Apsolu padomāt un dot ziņu pēc dažām dienām…

 

Cieša sadarbība

Rīgā, Bruņinieku ielā, vienā ēkā ar medicīnas centru “Aurora” darbojās arī SIA “Vital centrs”, kam Veselības inspekcija liegusi darbību, jo diagnostikai izmantota neatļauta ierīce un pacienti tikuši maldināti. Programma “Multiscan BC”, ko izmantoja “Vital centrs”, no vācu valodas esot adaptēta krieviski.
Foto: Vivanta Volkova

Arī Veselības inspekcijas Ārstniecības iestāžu kontroles nodaļas vadītāja Konstantija Reinfelde pati pirms SIA “Vital centrs” darbības pārtraukšanas pārliecinājusies par medicīnas centra “Aurora” darbības metodēm: “Pirms vizītes es nezināju, ka ir kāds cits centrs, kas sniedz ārstniecības pakalpojumus. Mani, ierodoties uz pieņemšanu, uzveda otrajā stāvā uz diagnostiku, un man bija pārliecība, ka esmu atnākusi uz “Auroras” centru, uz kurieni arī bija aicinājums. Medicīnas centrs “Aurora” izlikās, ka nepazīst “Vital centru”, bet acīmredzami tiem bija cieša sadarbība, viss bija smalki izplānots. “Vital centrā” diagnostika tika veikta ar pieciem aparātiem, kurus tā bija nopirkusi no medicīnas centra “Aurora”.

Neskatoties uz to, ka inspekcija jau 2018. gada oktobrī aizliedza sniegt pakalpojumus ar šīm ierīcēm, tās tika izmantotas. “Vital centrs” nodarbojās ar neatļautu ārstniecību, proti, diagnostiku, un to darīja personas bez medicīniskās izglītības.”

Kaut “Vital centra” darbība pārtraukta, medicīnas centrs “Aurora” turpina strādāt.

Zvanot uz “Auroras” reģistratūru, noskaidroju, ka centrs turpina aicināt uz diagnostiku. Sazinoties pa norādīto tālruņa numuru, noskaidroju, ka “Aurorā” arī šobrīd esot akcija bezmaksas diagnostikai un speciālisti izmantojot jau citu aparatūru.

K. Reinfelde informē: “Šobrīd “Aurora” izmanto medicīnisku iekārtu “SECA mBCA 515″ (ķermeņa masas analizators). Iekārta mēra svaru, augumu, bioelektriskos pretestības mērījumus un gūstamos parametrus, piemēram, beztauku masu automātiskiem aprēķiniem. Tā nav diagnostikas ierīce. To izmanto, lai sniegtu ieteikumus par uzturu, vielmaiņas aktivitātes novērtēšanai, pacienta šķidruma statusa noteikšanai.” (Šķidruma daudzums organismā saistīts ar vielmaiņas procesiem, aptaukošanos, ādas stāvokli un citiem rādītājiem. – V. V.)

 

Maldināšana un nesamērīga maksa par procedūrām

Veselības inspekcijas pārstāve K. Reinfelde atgādina, ka pēc tā sauktās izmeklēšanas ar aparātu nekāda konkrēta diagnoze klientiem netika uzstādīta, turklāt ar “Vital centra” toreiz izmantoto ierīci to uzstādīt nav iespējams. Toties sekoja stāstījums par to, cik esi slims un ka ir nepieciešama ārstniecība: “Man tika norādīts uz slimu mugurkaula kakla zonu, bet reālie izmeklējumi parāda, ka slims ir viss mugurkauls. Turklāt uz datora ekrāna, kur bija redzams mugurkaula atveids, pat figurēja cits datums. Tātad viņi maldināja cilvēkus. Katram klientam, nosaucot kādas veselības problēmas, nozīmēja ārstēšanu, rehabilitāciju, un tā jau uzskatāma par ārstniecību. Bet, prasot uzrādīt ārstniecības speciālista sertifikātu, viņi to nevarēja izdarīt un uzreiz novirzījās no jautājuma.”

Veselības inspekcijas vecākā inspektore Žanna Kirejeva arī bijusi uz diagnostiku.

Viņa stāsta: “Faktiski šī diagnostikas speciāliste, kas nav mediķe, nozīmēja ārstēšanu. Medicīnas centram izstrādāta vienkārša sistēma: telefona zvans, uzaicinājums, anamnēzes vākšana, aprunāšanās un piedāvājums, kas visiem ir vienāds, ja nu kāda procedūra vairāk vai mazāk. Tālāk uzreiz tiek nosaukta cena. “Ak nevarēsiet samaksāt? Labi, es tūliņ aiziešu un aprunāšos, varbūt jums šodien būs atlaide.” Pēc divām minūtēm atgriežas ar izdruku: “Jums šodien 500 eiro atlaide.” Kad klients ieminas, ka ar mieru doties uz kādu atsevišķu procedūru un par to samaksāt, tad seko atbilde, ka jāmaksā uzreiz visa summa. Ņemot vērā viņu piedāvājumu 30 manipulācijām, sāku rēķināt: pēc atlaides palikušos 1500 eiro sadalot 30 manipulācijām, iznāk 50 eiro par katru. Vai tiešām asins analīzes maksātu 50 eiro? Elektrokardiogramma – 50 eiro? Vai 50 eiro internista konsultācija? Profesors varētu tādu summu prasīt.”

K. Reinfelde paskaidro, ka ārstniecības iestādes, kurām nav līguma ar Nacionālo veselības dienestu, maksu par pakalpojumiem nosaka pašas, jo nekādu ierobežojumu cenām nav. Iestādes pakalpojumu cenrādim gan ir jābūt pieejamam, lai cilvēks varētu pārliecināties, cik kas maksā. “Līgumus ar pacientiem šajā centrā noslēdza ar pārliecināšanas taktiku, iestāstot, ka cilvēkam tas ir vajadzīgs veselības uzlabošanai. Potenciālos klientus pievilināja ar bezmaksas veselības pārbaudēm, kā arī piedāvājot skaistumprocedūras sejai, ķermenim. Mēs zinām, ka medicīnas centrs noslēdzis līgumu ar daudziem cilvēkiem, starp viņiem ir arī tādi, kas šos līgumus ir lauzuši,” VI pārstāve skaidro apvārdošanas un naudas iegūšanas shēmu.

 

“Mammu, kur tu esi iegrābusies!”

“Izlasīju pakalpojuma līgumu un mammai teicu – kur tu esi iegrābusies! Līgumā teikts, ka tiks saņemti ārstniecības pakalpojumi, bet ir jānoslēdz līgums ar finanšu kompāniju,” tā raidījumam “Bez tabu” šopavasar stāstīja Elīna, kuras māte gada sākumā arī saņēmusi zvanu no medicīnas centra “Aurora”. Viņai diagnostika veikta apmēram pusotru stundu, pēc tam galdā likts pakalpojumu programmas “Sirds un asinsvadu sistēma” līgums, summa 2300 eiro, bet ar atlaidi 1999 eiro. Sākot interesēties vairāk, Elīna sapratusi, ar ko darīšana. Izlēmuši kredīta līgumu lauzt, kas nemaz tik vienkārši neesot bijis.

“Kad es ieraudzīju tos pensionārus, kas tur sēdēja un gaidīja savu kārtu, lai viņus aptin ap pirkstu… Tas nav normāli, ka veciem cilvēkiem “liek virsū” šādus kredītus! Arī manu mammu tā apvārdoja, sastāstot, cik labas procedūras. Taču citos medicīnas centros tādas pašas procedūras maksā uz pusi lētāk,” raidījumam “Bez tabu” sašutusi stāstīja Elīna.

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs norāda, ka klientam ir 14 dienu atteikuma tiesības.

“Žurnālisti apgalvo, ka, noslēdzot kreditēšanas līgumu, patērētājiem jāparaksta arī papīrs, kurā viņi apliecina, ka neviens nav piespiedis noslēgt kreditēšanas līgumu. Mēs aicinām patērētājus ar noslēgtajiem līgumiem vērsties pie mums,” “Bez tabu” sacījusi PTAC pārstāve Santa Zarāne.

 

Vispirms – pie ģimenes ārsta

Jāpiebilst, ka medicīnas centra “Aurora” vadītājs uz “Latvijas Avīzes” jautājumiem par centra darbības metodēm atbildēja krieviski, minot, ka klientu tālruņa numuri tiekot izvēlēti pēc nejaušības principa, tikai spiežot ciparus. Par apmaksas iespējām centra mājaslapā esot informācija, pēc klienta vēlēšanās piedāvājot arī kreditēšanu.

Bet raidījuma “Bez tabu” žurnālistei “Auroras” pārstāvis, kurš savu amatu nav nosaucis, iepriekš pārmetis centra nomelnošanu: “Ārstējam labi, cilvēki ir apmierināti līdz brīdim, kamēr jūs uzradāties. Katrs cilvēks saprot, ko viņš dara. Mēs visiem cilvēkiem paskaidrojam visu līdz pēdējam centam, kur nauda nokļūst, ar visiem runājam, paskaidrojam.”

Kāda klīnikas kliente, ar ko televīzijas žurnāliste tiek iepazīstināta, stāstījusi – viņai mugura sāpot jau kopš bērnības, tāpēc uzsākusi procedūras, ar rezultātiem esot apmierināta. Pusi rēķina samaksājusi uzreiz, pusi kredītā. “Protams, ka tas maksā! Ja valsts man piedāvātu kaut ko līdzīgu, tad es, protams, to izmantotu. Bet, tā kā netiek piedāvāts, tad es nāku te, man te ļoti patīk, un es nākšu vēl,” apgalvojusi rīdziniece.

Taču Veselības inspekcija aicina iedzīvotājus būt uzmanīgiem, vērīgiem, uzreiz neatsaukties aizdomīgiem zvaniem ar aicinājumiem uz veselības pārbaudēm un neļauties manipulācijām.

Un, ja vēlas pārbaudīt veselību, tad vispirms apmeklēt savu ģimenes ārstu, kurš vislabāk zina, kas pacientam vajadzīgs.

 

Inspekcija: turpināsim sekot “Auroras” darbībai

Veselības inspekcijas Ārstniecības ­iestāžu kontroles nodaļas vadītāja Konstantija Reinfelde: “Medicīnas iestāžu pārbaudes paredzēts veikt regulāri, biežums atkarīgs no tā, cik drošus pakalpojumus iestāde sniedz: reizi trijos, piecos, septiņos vai desmit gados. Arī “Auroru” pārbaudījām un turpinām uzraudzīt. Medicīnas centrs “Aurora” turpina darbu un drīkst sniegt pakalpojumus atkarībā no tā, kādi viņiem ir speciālisti. Šobrīd viņiem ir viens ārsts bez specialitātes sertifikāta, trīs ārsti internisti, vēl ir neirologs, kardiologs, četri akupunktūras ārsti, fizioterapeits, ultrasonogrāfijas speciālists, doplerogrāfijas speciālists, trīs masāžas speciālisti un vairāki skaistumkopšanas speciālisti.”

LA.lv