Veselam
Uzturs

Es varu visu! Tikai ne notievēt 16

Foto-Shutterstock

Šoreiz modelējam situāciju pie kouča jeb personiskās dzīves treneres INTAS SANTAS. Sesijas fragmentā piedalās 46 gadus vecā Jana, kas ir veiksmīga sieviete ar savu biznesu un ģimeni. Dzīvē viņa var izveidot un mainīt visu, izņemot… svara nomešanu un nepārēšanos.

Konsultē Inta Santa, koučs

 

Jana: Es jūtos bezspēcīga savā priekšā, jo šī ir vienīga lieta dzīvē, ko nespēju vadīt.

K: Tātad tev ir ideja, ka vari vadīt visu, izņemot savu svaru. Kas tev ir svarīgs svara zaudēšanā?

J.: Es esmu neapmierināta ar sevi, jo izskatos resna! Bet es nespēju sev atteikt ēdienu, jo pa dienu jau esmu tik daudz ko izdarījusi – jūtos pelnījusi kārtīgi pieēsties.

K.: Es dzirdu, ka tu jūties veikusi teju ko pārcilvēcisku. Un, tiesa, vai ir daudz sieviešu, kas var izveidot veiksmīgu biznesu un vēl saturēt kopā ģimeni? Tu esi daudz ko ieguldījusi un galu galā – gribi kaut ko atgūt. Un visbiežāk tu nespēj sev pateikt nē, jo vismaz šajā ziņā ir sajūta – vari sevi beidzot neierobežot. Ko tu gūsti no tā, ka tu paēd un vari atļauties pārkāpt robežu? Kas ir ieguvums?

J.: (domā) Es beidzot atslābstu un ļauju sev baudīt, neierobežot sevi, “rīt” bez robežām.

K.: Kas vēl tev sagādā baudu? Kad tu jūties laimīga?

J.: Sarunās ar draudzenēm… Ja ir veiksmīgs darījums…

K.: Un vēl?

Te Janai (un varbūt arī tev, lasītāj, ja atpazīsti problēmu kā savu) jāatrod daudzas idejas, kas pašai sagādā baudu. Kad tas izdarīts, jāmeklē – kas ir ekoloģiskas, t. i., nekaitē veselībai, neatstāj graujošu ietekmi uz maku, ģimeni, biznesu….

 

J.: Citu cilvēku iepriecināšana, praktisku, vērtīgu lietu nopirkšana. Man patīk, ja mājās ir kas jauns. Kaut kas noderīgs man.

K.: Es aicinātu vairāk domāt par tām baudām, kas neprasa lielu laika ieguldījumu un ir atkarīgas no tevis – lai izslēgtu kārtējo vēlmi iepriecināt citus, lai paliktu tikai tas, kas atkarīgs no tevis. Kā kosmetologa apmeklējums vai grāmatas lasīšana vannā.

J.: Man patīk iet pie friziera, patīk jauna kleita, kas labi pieguļ un kurā labi izskatos.

K.: Tagad palūkojies, cik daudz laika tu līdz šim esi veltījusi šādām nodarbēm?

J.: Es tam esmu veltījusi ļoti maz, jo dzīvi aizņem citas lietas – svarīgākas. Apkārtējie bez manis nevar iztikt.

Bieži vien cilvēki, kas ļoti daudz rūpējas par apkārtējiem, zemapziņā gaida, ka viņiem pateiks paldies. Taču neviens viņiem neteiks paldies, ja viņi notievēs. Par mājokļa iekārtošanu un vakariņām paldies, bet par to, ka viņa pievēršas savai labsajūtai – ne. Tādēļ svarīgs ir nākamais jautājums.

 

K.: Ko tev nozīmē paldies?

J.: Ka man pateicas un uzslavē par izdarīto, atceras to.

K.: Par ko tu pati sev vari pateikt paldies?

J.: Par to, ka es rūpējos par citiem, neesmu vienaldzīga.

K.: Tu esi jūtīga, empātiska – pamani, kas citiem nepieciešams.

J.: Jā, varētu tā teikt… bet kā tas man palīdzētu notievēt? Negribu arī kļūt par egoisti kā citi…

Cilvēkiem, kas daudz dara citu labā, ir grūti noticēt – ja viņi mainīs skatījumu un rūpēsies arī par sevi, tad ar viņiem viss būs kārtībā.

 

K.: Tava prasme rūpēties par citiem nekur nepazudīs, tu to esi veiksmīgi attīstījusi un redzi, ka rezultāti ir lieliski. Lai iegūtu jaunu rezultātu – veselīgu svaru –, ir jāapgūst kas jauns. Un šajā gadījumā jaunais ir rūpes par sevi. Kā būtu, ja tu sāktu ar pavisam nelielu solīti? Piemēram, jau šovakar izpildīt ko no baudu saraksta, kuru esi izveidojusi. Aizstāt apēdamo baudu ar kādu citu – sev ekoloģiskāku baudas veidu. Cik tas ir reāli?

J.: Hmm… Varbūt varētu pazvanīt savai draudzenei, kura sen nav redzēta.

K.: Otra lieta, ko aicinātu tev apsvērt, ir pateicība. Tu atzini, ka tevi iepriecina pateicība no malas. Bet kā būtu, ja tu pati pateiktu paldies sev?

J.: Par ko gan es varētu sev būtu pateicīga?

K.: Pamēģini atsaukt atmiņā, ko šonedēļ esi labi izdarījusi!

J.: Pamanīju, ka vienam no darbiniekiem bija saraudātas acis. Es ar viņu aprunājos un ļāvu sajusties saprastam. Pasūtīju vīram jaunu pidžamu. Man izdevās vienoties ar piegādātāju par darbiniekiem ērtāku preču piegādes grafiku.

K.: Lieliski, kas vēl?

 

Sesija varētu beigties ar diviem mājasdarbiem. Piemēram, konkrētu solīti – no rīta pie spoguļa papriecāties par sevi. Lai saprastu, ka sevis iepriecināšanai pietiek ar pāris minūtēm un tai nebūt nav jābūt kūciņai. Vai, piemēram, sākt veidot pateicības dienasgrāmatu, kur rakstīt teikumus, kas sākas ar “Es pateicos sev…” – un rakstīt tos katru dienu, izvēloties tam konkrētu laiku, tā veidojot jaunu paradumu. Lai saprastu, ka gandarījumu var gūt iekšēji, tas nav jāgūst tikai no malas.

Otrs mājasdarbs – kaut ko no baudu saraksta izdarīt jau šovakar.

Inta Santa. Foto - Anda Krauze

Inta Santa. Foto – Līga Evaldsone.

Inta Santa komentē, ka šāda tipa cilvēki salīdzinoši reti meklēs palīdzību – viņiem grūti ko lūgt sev. Drīzāk viņi atnāks ar jautājumu, kā atrisināt cita, teiksim, tuvinieka, problēmu. Viņi ir orientēti uz citu vajadzību izpildi un var būt manipulatori – izvēlēties darīt ko tādu, kas citiem patīk, lai saņemtu atzinību. Lielākais izaicinājums šiem cilvēkiem ir apzināties, ka viņi paši par sevi ir vērtība. Nevis tāpēc, ka viņi šo vērtību ir nopelnījuši upurējoties vai ar veiksmīgu biznesu. Šāda tipa cilvēki ir pieraduši sevi upurēt un pārēšanās var būt retā nodarbe, kur cilvēks nevienam citam neupurējas. Tāpēc tik svarīgi rast veselīgas situācijas, kā neupurēties, apgūt prasmi rūpēties pašiem par sevi, lūgt un pieņemt palīdzību.

Katrs tips tievē citādāk

Inta Santa ir arī eneagrammas speciāliste un viņa turpina konkrēto situāciju un cita veida tievēšanas grūtības aprakstīt no eneagrammas viedokļa. Eneagramma ir cilvēku iedalījums deviņos tipos un šeit var lasīt, kā tievē katra tipa pārstāji.

Jana, šeit aprakstītais tipāžs, atbilst otrajam eneagrammas tipam – tie ir cilvēki, kuri pārņemti ar rūpēm par citiem, savā labā viņiem grūti kaut ko darīt. Viņi pieraduši kaut ko upurēt, tad nu pieēšanās ir retā nodarbe, kur sev neatteikt, bet – var atrast veselīgākas nodarbes, kā to īstenot.

Ar līdzīgu problēmu varētu atnākt arī septītais eneagrammas tips, taču viņš to visu uztvertu vieglāk un, ja būs atnācis uz vienu sesiju, var neatnākt uz nākamo. “Septītie” ir tie, kas vienmēr saka “jā”.

Savukārt tie, kuri pārstāv eneagrammas astoto tipu, var uz periodu mobilizēties, notievēt – sasniegt savu mērķi, – bet tad atkal atgriezties vecajās sliedēs. “Astoņnieki” nespēj ilgi turēties pie kaut kā viena. Viņiem ir grūti pateikt sev “nē”. Viņiem tas ir jautājums par baudu – esmu daudz strādājis un nopelnījis kaut ko izbaudīt. Vairāk par katra tipa tievēšanas principiem lasiet rakstā Kā slēptā motivācija ietekmē tavu svaru jeb kā tievē dažādu 9 eneagrammas tipu pārstāvji.

LA.lv