Veselam
Uzturs

Jēra gaļa – ekskluzīva. Kas tajā vērtīgs?0

Foto – Shutterstock

Lai gan šobrīd daudzi izvēlas kļūt par veģetāriešiem un gaļu neēst, lielākā daļa tomēr paliek pie vecā ieraduma. Tā nu cilvēks iekārtots, ka tam garšo gaļa un ir arī nepieciešama pilnvērtīgam uzturam.

Kādu gaļu izvēlēties – cūkas, liellopa, jēra, kāda putna vai medījuma – tas atkarīgs no gaumes un maciņa biezuma. Šoreiz stāstīsim par jēra gaļu.

– Jēra gaļa, varētu teikt, ir pat ekskluzīva. Tā ir lielisks neaizvietojamo olbaltumvielu jeb proteīnu, B grupas un taukos šķīstošo vitamīnu, cinka un dzelzs avots. Jēra gaļas sastāvā atrodamas arī tik ļoti vērtīgās polinepiesātinātās jeb omega-3 taukskābes, kam piemīt sirdi aizsargājoša ietekme.

Uzturā var lietot gan jēra, gan aitas gaļu. Jēra gaļa garšas ziņā ir maigāka, pēc krāsas – gaišāka. Aitas gaļai piemīt specifiskāka garša un tumšāka nokrāsa. Tā atkarīga no aitas vecuma.

Uzturvērtības ziņā jērs ir liesāks, aita – treknāka, taču viens gaļas gabaliņš no otra tauku satura ziņā var atšķirties.

Vidēji jēra gaļā ir 15 līdz 30% tauku. Jāatzīst, jēra tauku sastāvā ir ne tikai labās polinepiesātinātās taukskābes, bet arī netīkamās piesātinātās taukskābes, kas cilvēka organismu nodrošina ar enerģiju.

Salīdzinot jēra gaļu ar cūkgaļu, piesātināto tauku daudzums abos gaļas veidos ir līdzīgs, – stāsta uztura speciāliste Lizete Puga.

Vai taisnība, ka jēra un aitas gaļa noteikti jāēd silta, jo aukstai tauki sastingst un tad tā ne visai labi garšo? Tā ir taisnība, jo jēra taukiem ir augsta kušanas temperatūra, apliecina Lizete Puga.

– Jēra gaļu droši var iekļaut pat mazu bērnu uzturā. Reizi pa reizei tā ieteicama ikvienam – sākot no maza bērna līdz pat senioram. Pati jēra gaļu uzturā lietoju reti, taču, kad mielojos ar kādu šīs ekskluzīvās gaļas gabaliņu, esmu patiešām sajūsmā. Visvairāk man garšo jēra gaļas zupas. Tad variēju, sākot no jēra gaļas soļankas līdz biešu zupai.

Saistītie raksti

Taču jāpatur prātā, ka, veidojot savu ēdienkarti, jāievēro daudzveidība, tikai tā organismu izdosies nodrošināt ar visām vajadzīgajām uzturvielām. Pamatā jāizvēlas augu valsts produkti un kā piedevas dažādu dzīvnieku izcelsmes produkti – vistas, cūkas, govs, truša, tītara, jēra u. c.

Vienu nedēļu maltītei ieteicams izvēlēties, piemēram, jēra, otru nedēļu – truša, bet trešo – vistas gaļu. Jo neviens no produktiem atsevišķi nevar nodrošināt visas organismam vitāli nepieciešamās uzturvielas, – uzsver uztura speciāliste.

Jēra gaļa satur:

* neaizvietojamās olbaltumvielas

* B grupas vitamīnus

* taukos šķīstošos vitamīnus – A, D, K

* cinku un dzelzi

* vērtīgās omega-3 taukskābes

* taukus – 15 līdz 30%

LA.lv