Veselam
Psiholoģija

Kā aizmirst aizvainojumu?0

Foto: Pixabay

Mēs atkal un atkal domās atgriežamies pie tā, kas mūs sāpināja. Pakāpeniski neredzamais ienaidnieks aizpilda visu mūsu iekšējo dzīvi. Rakstniece Donna Džeksone Nakazava stāsta, kā atbrīvoties no sāpīgās pieredzes.

Riņķošana pa apburto loku sagādā mums tikai ciešanas.

Grāmatā “Kā pamodināt smadzeņu ārstējošās spējas un atgūt savu ķermeni, prieku un pašu dzīvi” rakstniece un blogere Donna Džeksone Nakazava apkopojusi visas esošās rietumu un austrumu metodes, lai palīdzētu pārraut apburto loku.

Dažreiz labāk paklusēt

“Tas kļuvis par manu moto komunikācijā ar agresīviem, nomācošiem cilvēkiem,” grāmatas pirmajās lappusēs atzīstas Donna Nakazava. “Dažreiz viņi speciāli cenšas izprovocēt konfliktu, un tu jau sodi viņus, liedzot šo iespēju. Pieņemot lēmumu nereaģēt, visticamāk, drīz jutīsi, cik maznozīmīgs ir aizvainojums, un spriedze samazināsies.”

Neiesaistīšanās stāvoklis ietaupīs enerģiju, ko tu tērētu bezjēdzīgam satraukumam un pretpasākumu apdomāšanai.

Neiesaistīties savstarpējos apvainojumos

Kad apvainojam viens otru, savstarpēji pārpratumi un aizvainojumi krājas kā sniega bumba. Galu galā nonākam situācijā, kurā nav taisnīgo un vainīgo – katrs paliek ar savām prasībām un patiesību. Puses vienkārši pārtrauc dzirdēt viena otru.

Nemēģini izprast apvainotāja motivāciju

Pajautā sev: ja mazpazīstami cilvēki mēģinātu saprast, kāpēc rīkojies tā, nevis citādi, vai viņi varētu tikt galā ar šo uzdevumu? Visticamāk, viņi pat nevarētu uzminēt, kāpēc tava reakcija bija tieši tāda.

Tad vai ir vērts tērēt laiku bezjēdzīgām darbībām vai mēģinājumiem noteikt, kāpēc bija jāuzklausa aizvainojoši un nepatiesi vārdi? Tavai dzīvei un labklājībai atbilde uz šo jautājumu nav būtiska.

Neļauj sev uzspiest negatīvu emocionālo stāvokli

Apstājies un saki sev: “Pirms tikšanās ar šo cilvēku es biju mierīgs, līdzsvarots un apmierināts ar to, kā rit mana diena. Vai šī tikšanās ir tā vērta, lai es zaudētu savu iepriekšējo pašsajūtu?”

Tiec skaidrībā ar savu galveno iekšējo ienaidnieku

Budistu meditācijas skolotājs Normans Fišers atgādina, ka mūsu galvenais ienaidnieks ir pašu dusmas. Iekšējā agresija rada negatīvu emociju mākoni, kas neļauj reaģēt apdomīgi.

Tāpēc vispirms jāvienojas nevis ar apvainotāju no ārienes, bet galvenokārt ar sevi.

Atrodi savu ceļu – tas var būt meditācija, sports, garas pastaigas, klusēšana klusumā – jebkas, kas sniedz iekšējas harmonijas un līdzsvara sajūtu.

Apzinies, ka domas nav objektīvi fakti

Trauksmi, spriedzi, bailes jūtam fiziskā līmenī. Šīs emocijas mēs uztveram kā objektīvu realitāti. Tāpēc arī domas mēs sākam interpretēt kā patiesus faktus.

Kā māca Tibetas budists Tsokini Rinpoče: “Kad esam satraukti, kad mūs māc nožēla vai dusmas, atcerieties, ka stāvoklis, kuru izjūtam, ir reāls, bet ne patiess.”

Ko varam mācīties?

“Dusmas ieslēdz mūs bezgalīgu ciešanu rezervuārā,” saka psiholoģe un meditācijas pasniedzēja Tara Brača. Tas ietverts formulā: notikums + mūsu spontānā reakcija = ciešanas.

Ja aizdomāsies, kādas emocijas un kāpēc tagad izjūti, tas palīdzēs virzīties uz priekšu. Tā iegūsi citu formulu: notikums + savu emociju un stāvokļa analīze + klātbūtne tagadnē, tā vietā, lai raizētos par to, kas jau ir pagājis = iekšējā izaugsme. Tāpēc izvēle ir tikai tavās rokās – koncentrēties uz attīstību vai ciešanām.

Tu nepagriezīsi laiku atpakaļ

Tas, kas notika vakar, jau ir pagātnē tieši tāpat kā tas, kas notika pirms tūkstošiem gadu.

Mēs nevaram pārrakstīt traģiskos vēstures notikumus un pieņemam tos kā pašsaprotamus. Tāpat mēs nevaram mainīt to, kas noticis pirms nedēļas. Padomā par to, ka šī sāpīgā epizode vairs nepastāv – laiks to ir izšķīdinājis.

Piedod, tas ir tavās interesēs

Psihologs Džeks Kornfīlds reiz pamanīja: “Mēs esam tik lojāli un uzticīgi mūsu ciešanām, it kā tās būtu mūsu labākie draugi, mēs no visa spēka cenšamies viņus nenodot un neatstāt.” Jā, tas, kas ar tevi notika, radīja sāpes un, iespējams, bija netaisnīgi. Bet vai notikušais nosaka, kas tu patiesībā esi?

Tavā dzīvē bijušas daudzas tikšanās ar labiem cilvēkiem. Piedod tam, kurš tevi aizvainoja – tas palīdzēs virzīties uz priekšu. Tu to darīsi nevis vainīgajam, bet gan sev.

Padomā par apvainotāju ar labestību

Lai gan piedot un atbrīvoties no nomācošām domām ir tavās interesēs, to nav viegli izdarīt. Intuīcijas attīstīšanas trenere Vanda Lassetere-Landija ierosina mirkļos, kad nevaram atbrīvoties no sāpīgās pieredzes, aizsūtīt cilvēkam skaistu starojošu balonu. Iztēlojies, ka aizvainojumi izšķīst šajā gaismā, un bumba tos aiznes no tavas dzīves.

Pārslēdz uzmanību

Saistītie raksti

“Pastāstīšu par tēlu, kas vienmēr man palīdz grūtā brīdī,” saka Donna Nakazava. “Iedomājieties, ka jūs esat okeāna dzelmē. Visas jūsu negatīvās domas un sāpīgās atmiņas nepieder jums, bet dzīvo atsevišķi un peld garām kā dažādas zivis. Mēģiniet aizvērt acis, iedomājieties šos tēlus, skaļi vai pie sevis aprakstot visu, ko rāda jūsu iztēle.”

Atbrīvojies no negatīvām domām

Neiropsihologs Dens Sigels runā par domu un jūras viļņu analoģiju: “Lai doma iegūtu spēku un izšķīstu, tāpat kā viļņi, kas atsitas pret krasta akmeņiem, smadzenēm vajadzīgas 90 sekundes. Dodiet sev šo laiku un izdariet piecpadsmit dziļas ieelpas un izelpas. Tādā veidā jūs izjauksiet negatīvās domas vilni, kas neļauj virzīties tālāk.”

LA.lv