Veselam
Ārstēšana

Kas lācītim vēderā jeb Mērām taukus un muskuļus 16

Foto – Matīss Markovskis

Ja radies nodoms sākt jaunu dzīvi, lai aizmēztu vecos taukus, vērts uzzināt, ar ko jācīnās. Spogulī it kā redzi savu siluetu, paretam arī nosveries, tātad zini, ka liekā uzkrājies par daudz. Lai precīzāk noskaidrotu, kam jāpievērš uzmanība, var palīdzēt diagnostikas iekārtas. Izmēģinu dažas no tām.

Galerijas nosaukums

Meklēju antioksidantus

Vispirms ieinteresē piedāvājums izmērīt antioksidantus. Zinu, ka kopējo antioksidantu līmeni nosaka, veicot asinsanalīzes. Tas ir svarīgi, lai saprastu, cik stipra ir imūnsistēma, cik spēcīgs ir organisms cīņā ar brīvajiem radikāļiem, aktīvajām molekulām, kas kaitē veselībai.

Antioksidantus piedāvā izmērīt arī ierīce Biozoom. To radījuši Berlīnes Šaritē universitātes klīnikas zinātnieki, iekārta un īpašā fotospektroskopijas metode ir medicīniski apstiprināta.

Tas ir vienkārši – uzlieku delnas daļu mazam skenerītim, kas pievienots portatīvajam datoram. Viens acumirklis, un paldies, mērījums beidzies. Pēc brīža uzzinu, ka mans antioksidantu līmenis ir labs, atbilst skaitlim 7,4 no 10 iespējamajiem. Vidēji šis rādījums ir 4 vai 5.

Mērījuma laikā uz plaukstas ādu tiek raidīti gaismas stari, bet atstarotā gaisma ietver informāciju par bioloģiski aktīvajām vielām ādā. Datus nosūta uz serveri, kur tos apstrādā, ar speciālu algoritmu nosaka karotinoīdu koncentrāciju (tas ir viens no nozīmīgiem antioksidantiem organismā).

“Antioksidantu skeneri var dēvēt par papildu iespēju. Šāds mērījums var palīdzēt motivēt sevi, jo var pamanīt, kā, pozitīvi mainot dzīvesveidu, kustību režīmu vai ēšanas ieradumus, organismā notiek pārmaiņas,” skaidro veselības centra Vivendi uztura speciāliste Liene Sondore.

Ne viens vien esot pārsteigts, ka viņa antioksidantu līmenis atbilst tikai skaitlim 3 vai 4. Tāds, piemēram, ir daudziem studentiem, kuriem dzīve pārpilna stresa, negulētu nakšu un paviršu maltīšu. Tad sāk dzīvot rāmāk, vairāk sporto, ēd sabalansēti, un, skat, pēc mēneša antioksidantu līmenis jau augstāks.

Satikties ar saviem taukiem

Turpinu apzināt sava ķermeņa plusus un mīnusus – dodos veikt bioimpedances mērījumu.

Šo ierīci dēvē par ķermeņa uzbūves analizatoru, tā palīdz uzzināt muskuļu, tauku, šķidruma daudzumu un to proporcijas. Mērot atkārtoti, var saprast, kā šīs attiecības mainās, ja citāds kļūst dzīvesveids vai veselības stāvoklis.

Bioimpedances metodes pamatā ir princips, ka dažādiem organisma audiem (taukiem, muskuļiem u.c.) ir atšķirīga impedance (pretestība). Izmantojot sprieguma avotu, kas caur ķermeni laiž dažādas frekvences strāvu, var noteikt dažādu veidu audu kopējo daudzumu, kā arī novērtēt to īpatsvaru noteiktās ķermeņa daļās.

Pēc šāda principa darbojas atšķirīgu līmeņu ierīces. Vienkāršus svarus var izmantot mājās, to precizitāte ir mazāka, jo mēra tikai apakšējo ķermeņa daļu. Sporta klubos bieži izmanto ierīces, kur elektrodi ieslēpti gan iekārtas pamatnē (uz tās nostājas kailām pēdām), gan rokturos. Medicīnas iestādēm nepieciešamas komplicētākas ierīces, kur pacients atrodas guļus (lai vienmērīgāk sadalītos ūdens daudzums un rezultāts būtu precīzāks). Elektrodus pievieno plaukstu un pēdu augšpusē, kur plānāka un homogēnāka āda.

Sporta pētījumos liek lietā arī citas iekārtas, piemēram, veic kaliptometriju – izmēra tauku krokas vairākās ķermeņa vietās, iegūtos skaitļus ievada tabulās un pēc formulām aprēķina tauku procentu. Šis mērījums jāveic pieredzējušam speciālistam, citādi mēdz rasties kļūdas.

Izmēģinu gan vienkāršāko, gan komplicētāko bioimpedances iekārtu, lai salīdzinātu iznākumu.

Kad piesakos vizītē Capital Clinica Rīga, saņemu dietoloģes Lailas Meijas norādījumu neēst četras stundas pirms izmeklējuma. Vispirms tieku nomērīta un nosvērta, tad jāguļas uz kušetes. Pēdām jābūt kailām, arī delnām atsegtām, jo tām pievieno elektrodus, šādi skenējot visu ķermeni.

“Svarīgi ir mērījumu ikreiz veikt līdzīgā situācijā. Vislabāk no rīta, kamēr organisms ir nosacītā mierā. Fizikālos rādītājus ietekmē slodze, svīšana, tātad nevajadzētu to darīt pēc sportošanas. Ja izmanto ierīci, kur jānostājas ar kājām, atšķirības var rasties, pat ja nākamo mērījumu veic pēc pedikīra procedūras, jo āda kļuvusi plānāka,” skaidro Laila Meija.

Priecīga par muskuļiem

Iegūtos rezultātus analizējam kopā ar dakteri. Man ir palielināts ķermeņa masas indekss jeb ĶMI, bet to jau zināju. Ir 37% taukaudu – vairāk, nekā drīkstētu būt. Tomēr tauku proporcija ķermeņa svarā, izrādās, nav tik prāva, kā daktere sākumā domāja (un arī es ar šausmām!). Tas tāpēc, ka diezgan labs ir muskuļu masas rādītājs – 40%. Arī ūdens ķermenī ir pietiekami – 45,8%.

Atzīšos, pirms bioimpedances mērījuma bažījos, jo zināju, ka man ir liekais svars. Tāpēc priecēja, ka muskuļu pietiek.

“Veselības rādītāji ir visai labi, tikai vairāk jākustas. Biežāk un regulārāk jāveic tas, ko jau mēdzat darīt, – nūjot, dejot, peldēt. Vajadzētu arī muskuļus nostiprinošus vingrojumus, piemēram, apmeklēt pilates. Tas palīdz nostiprināt iekšējos muskuļus, kas ir ļoti svarīgi pēc 50 gadu vecuma. Un vēl jāpiekoriģē ēdienreizes, izvēloties veselīgāku režīmu un ēdienu izvēli,” iesaka dietoloģe.

Veicu vēl vienu bioimpedances mērījumu citā medicīnas iestādē, izmantojot iekārtu, kur jāstāv uz pēdām. Saņemtie rezultāti atšķiras vien niansēs: par kripatu lielāks ir tauku svars, arī kopējais svars atšķiras. Jāteic gan, ka otrajā eksperimenta reizē pirms mērījuma neatturējos no ēšanas.

Nevajag pārcensties!

Šāda ķermeņa analizēšana ļauj sekot pārmaiņām, piemēram, ja daudz aktīvāk sāk nodarboties ar sportu. Tikai nosvēršanās un ķermeņa masas indeksa aprēķināšana vien neatspoguļo objektīvo ainu.

“Ne viens vien sāk pārmērīgi aizrauties ar sportošanu, ierobežot ēšanu. Atnākot uz atkārtotu mērījumu, izrādās, svaru ir ļoti labi zaudējis, taču samazinājusies arī muskuļu masa, jo pārāk sevi izdzinis. Nav veselīgi zaudēt muskuļus, jo tajos ir organisma olbaltumvielu rezerves. Mērķis ir nevis mazināt svaru, bet gan taukaudus, lai proporcijas mainītos par labu muskuļu masai,” uzsver daktere Laila Meija. Tāpēc svarīgi, lai rezultātus analizē un izskaidro ārsts.

Kāds sāk sportot, bet ir apbēdināts, ka svars nekrītas. Veicot kontroli, vēl vienu bioimpedances mērījumu, redzams, ka pieaugusi muskuļu masa un samazinājusies tauku masa. Tas ir liels ieguvums, kaut gan kilogrami tie paši. Cita situācija mēdz būt atlētiskiem sportistiem – ĶMI it kā pārāk liels, bet tauku daudzums normāls vai pat pazemināts, jo uzaudzēti pamatīgi muskuļi.

Jāuzsver, ka bioimpedances mērījumi ir svarīgi, ja ir aknu ciroze, nieru slimības, onkoloģiskas saslimšanas, jo nepieciešams pārbaudīt, vai nav pārmaiņu muskuļaudos un organisma šķidruma daudzumā, vai nav šķidruma aiztures, tūskas vai, tieši pretēji, atūdeņošanās.

Izmeklējums var noderēt arī tiem, kuri vēlas svaru pieaudzēt.

Ar mazliet kritisku aci

Izmeklējumā nosaka arī ap iekšējiem orgāniem esošo (viscerālo) tauku daudzumu.

“Uzsvēršu – lai noteiktu viscerālos taukus, nepieciešama speciāla, šim mērķim paredzēta ierīce. Parastais bioimpedances aparāts tos nemēra, bet aprēķina pēc programmas, ņemot vērā citus datus. Uzskatu, ka to nevajag uztvert ļoti nopietni. Iekšējie taukaudi netiek nosvērti, precīzi nomērīti. Līdzīgi arī pamatvielmaiņas ātrums ir teorētisks aprēķins,” akcentē Laila Meija. Metabolo sindromu, kam raksturīga arī centrālā aptaukošanās ar viscerālo tauku izgulsnēšanos, nosaka, ņemot vērā diagnostiskos kritērijus, kas ietver gan antropometriskos datus, gan pārmaiņas analīzēs.

Citādi uzskata uztura speciāliste Liene Sondore un viņas kolēģes klīnikā Vivendi. Lai gan viscerālo tauku daudzumu aprēķina pēc formulas, tomēr šāda informācija var motivēt cilvēku ar pamatīgu aptaukošanos, jo, redzot prāvos skaitļus, sadūšojas mainīt dzīvesveidu. Turklāt ārsts nosūta uz asinsainas izmeklējumu, kur arī parādās, piemēram, paaugstināts holesterīna līmenis vai pārmaiņas aknās.

Vēl bioimpedances mērījuma izdrukā var ieraudzīt ailīti – metabolais jeb bioloģiskais vecums. Laila Meija uzsver, ka uz to jāskatās nedaudz kritiski: tas ir diezgan vienkāršots aprēķins, varētu teikt – jo cilvēkam mazāk tauku, jo bioloģiskā vecuma rādītājs ir mazāks. Taču zems svars var būt arī veselībai nelabvēlīgs.

Liene Sondore tam piekrīt, tomēr ir pamanījusi cilvēku prieku – esmu ne tikai ticis vaļā no 20 kilogramiem, bet arī kļuvis par 10 gadiem jaunāks! Tātad tas ir vēl viens āķītis, kas mudina dzīvot veselīgāk.

LA.lv