Veselam
Uzturs

Ko ziest uz maizes? Ne jau tikai sviestu 0

Foto – Shutterstock

Veikalu plauktos ir diezgan bagātīgs uz maizes ziežamo produktu klāsts: sviests, margarīns, piena un augu tauku maisījums, augu tauki ar nelielu sviesta piedevu. Vienus ir vieglāk uzziest uz maizes šķēles, bet otri – veselīgāki. Kāds būtu uztura speciālista ieteikums? GUNĀRS K. VALMIERĀ

 

“Es ieteiktu izvēlēties sviestu, bet noteikti atteikties no margarīna. Dažiem uz iepakojuma rakstīts, ka samazina holesterīnu asinīs. Tās ir aplamības, jo, ēdot margarīnmaizi, holesterīna līmenis noteikti nesamazināsies,” uzsver uztura speciāliste Liene Sondore. “Sviests ir daudz dabiskāks produkts nekā margarīns, jo ražošanas procesā izejviela (piens) netiek ķīmiski pārstrādāta. Enerģētiski tas ir ļoti bagāts, tāpēc sviestu uz maizes labāk ziest bērniem un jauniešiem, kas ikdienā patērē daudz enerģijas un ir fiziski aktīvi.”

Speciāliste izstāsta, ka margarīns nav dabisks produkts, jo tiek ražots no dažādām augu eļļām, kas tiek ķīmiski pārstrādātas.

Turklāt tiek pievienoti palmu vai kokosriekstu tauki, lai masu sabiezinātu un margarīns iegūtu konsistenci, lai var ziest uz maizes. “No labas, kvalitatīvas olīveļļas margarīnu neražo, pārsvarā izmanto lētas eļļas. Jā, šis produkts ir lētāks nekā sviests, to viegli uzziest uz maizes, taču par veselīgu to negribētu saukt. Taču es nevienam nevaru aizliegt margarīnu lietot. Ja kāds vēlas būt nevērīgs pret savu veselību, tā ir viņa izvēle,” savu nostāju pauž Liene Sondore.

Uzturā var lietot arī kaņepju sviestu vai uz maizes likt avokado masu. Mūsu platuma grādiem mazliet neierasti, taču lielisks produkts ziešanai uz maizes ir pirmā auksta spieduma olīveļļa extra virgin, kas sablendēta kā pesto ar baziliku, dillēm vai citiem zaļumiem pēc izvēles. Gan šie produkti, gan sviests ir labvēlīgi sirds un asinsrites sistēmai, skaidro uztura speciāliste. “Taču uzmanīgiem vajadzētu būt, izvēloties kausēto sieru vai svaigo sieru. Pirms tos iegādājas, jāizlasa, kas ir to sastāvā, piemēram, vai satur akācijas vai guāra sveķus, kāds ir produkta tauku saturs.”

Akācijas sveķi jeb gumiarābiks ir pārtikas piedeva, ko apzīmē ar E414. Šos sveķus iegūst no dažādu sugu tropisko akāciju koku mizām, tās smalki samaļot. Izmanto gan pārtikā (glazūrām, atspirdzinošajiem dzērieniem, želejām u.c.), gan kosmētikā un medikamentos kā saistvielu, emulgatoru un biezinātāju. Iespējamā iedarbība – mutes gļotādas bojājumi, izsitumi uz ādas, siena drudzis. Guāra sveķus (E412) izmanto pārtikā kā stabilizētāju un iebiezinātāju.

Iespējamā iedarbība – gremošanas traucējumu risks (slikta dūša, vēdera pūšanās, caureja). “Tās nav aizliegtas E-vielas. Ja pārtikas produktus, kuru sastāvā tās ir, lieto neregulāri, šīs E-vielas neko ļaunu nenodara,” norāda Liene Sondore.

Saistītie raksti
Ne vienmēr uz maizes šķēles obligāti kaut kas jāziež – sieru, gaļu, zivtiņu vai biezpienu var uzlikt tāpat, iesaka uztura speciāliste.

Īstu kaņepju sviestu varam pagatavot pašas. Nepieciešamas maltas grauzdētas kaņepju sēklas (kaņepju staks) un kvalitatīvs, Latvijā ražots sviests, kura tauku saturs ir vismaz 82%. Šīs sastāvdaļas sajauc, ievērojot proporcijas, – sviestam jābūt divreiz vairāk par kaņepēm.

LA.lv