Veselam
Ārstēšana

Liekais svars? Vainīgi hormoni!1

Foto – Shutterstock

Reizēm, par spīti visiem pūliņiem, svars tomēr aug un aug. Ja straujām svara izmaiņām – kā pieaugumam, tā zudumam – nav iespējams rast izskaidrojumu dzīvesveida nepilnībās, iespējams, vainīga nepareiza hormonu darbība.

 

Hormonu trūkst vai par daudz

“Svaru ietekmē nevis kādi noteikti hormoni, bet to līdzsvara izmaiņas. Šos hormonus izdala vairogdziedzeris, virsnieres, aizkuņģa dziedzeris un dzimumorgāni,” stāsta medicīnas sabiedrības “ARS” uztura speciāliste Anna Nikolajeva. Vielmaiņu regulē vairogdziedzeris. Ja tas sācis slinkot un ražo mazāk hormonu, parādās ne tikai nogurums, salšana un palēnināta sirdsdarbība, bet arī svara pieaugums, bet, ja vairogdziedzera hormonu ir par daudz, svars sāk samazināties.

Ilgstošas spriedzes ap­stākļos virsnieres izdala kortizolu – tā ir aizsargreakcija pret stresu. Šis hormons piedalās daudzās organisma fizioloģiskajās funkcijās, tostarp pielāgojot organismu apkārtējās vides ietekmei. Dažus bioloģiskos procesus tas padara lēnākus, citus stimulē, piemēram, apetīti kortizols veicina, izraisot arī tieksmi pēc saldumiem – vienkāršajiem ogļhidrātiem, kas ātri uzsūcas organismā un rada papildu enerģiju. Paaugstinoties kortizola līmenim, paaugstinās arī aizkuņģa dziedzera hormona insulīna līmenis, kas liek uzkrāt taukus vēdera rajonā, izveidojot tā saucamo “riepu”. Kāds ASV veikts pētījums liecina, ka arī miega trūkums var izjaukt to hormonu līdzsvaru, kuri regulē ēstgribu un vielmaiņu.

 

Gan vīrišķie, gan sievišķie

Sievietēm, it īpaši grūtniecības un pēcdzemdību laikā, arī menopauzē, liekais svars bieži vien saistīts ar izmaiņām dzimumhormonu līdzsvarā. Uztura speciāliste stāsta, ka biežākais iemesls ir zems sievišķo hormonu estrogēnu līmenis. Šie hormoni gādā ne tikai par auglību, bet iesaistās arī tauku vielmaiņā, tādēļ to trūkums veicina tauku izgulsnēšanos uz vēdera, vidukļa un gurniem. Savukārt tām, kuras cieš no policistisko olnīcu sindroma, ķermeņa masas pieauguma iemesls ir pārāk augsts vīrišķā hormona testosterona līmenis.

Vai arī hormonālo preparātu lietošana var veicināt svara pieaugumu? “Tieši vai netieši to ietekmē anaboliskie steroīdi, orālā kontracepcija, hormonālā terapija, beta blokatori, antidepresanti, neiroleptiķi un fermenti,” medikamentus, kuriem var būt šāda blakne, uzskaita Anna Nikolajeva.

Vispirms ārsts, tad – diēta

Lai atbrīvotos no liekajiem kilogramiem, vispirms jāvēršas pie endokrinolologa, ginekologa vai cita speciālista, kas palīdzēs noskaidrot, vai tiešām vainīgi hormoni, un atjaunot to līdzsvaru. Nākamais solis – ieviest korekcijas ēdienkartē un dzīvesveidā. “Iesaku samazināt vai vispār atteikties no produktiem, kas satur vienkāršos ogļhidrātus, ēst bieži un mazām porcijām, samazināt sāls patēriņu, iekļaut ēdienkartē šķiedrvielu saturošus produktus un, protams, dzert ūdeni. Ūdens dzeršana, kā arī pietiekami ilgs miegs ir vitāli nepieciešams. Tas viss, kā arī regulāras, mērenas un ilgstošas fiziskās aktivitātes palīdzēs noturēt sevi līdzsvarā,” iesaka Anna Nikolajeva.

Saistītie raksti

Savukārt kūrorta rehabilitācijas centra “Jaunķemeri” uztura speciāliste Ilze Lutere izstrādājusi diētas ieteikumus sievietēm ar policistisko olnīcu sindromu. Viņa iesaka katrā ēdienreizē iekļaut olbaltumvielas un pilngraudu produktus, kas ne tikai radīs sāta sajūtu ilgākam laikam, bet arī normalizēs insulīna izdalīšanos un cukura līmeni asinīs. Piemēram, ikdienas uztura veidošanai ar samazinātu kilokaloriju daudzumu produktu grupā, kurā ir gaļa, zivis un olas, viņa iesaka iekļaut kredītkartes lieluma gaļas gabaliņu (100 g) vai vienu olu, piena produktu grupā – glāzi piena, kura tauku daudzums nepārsniedz 2%, vai kādu skābpiena produktu, 150 g vājpiena biezpiena un 1 – 2 šķēlītes siera ar tauku daudzumu līdz 30%, bet graudaugu un kartupeļu grupā – maizes šķēli, trīs ēdamkarotes sausu vai piecas ēdamkarotes pagatavotu graudu, glāzi vārītu makaronu un vienu kartupeli. Nepieciešamo tauku daudzumu nodrošinās viena tējkarote eļļas (tikai ne palmu vai kokosriekstu!), divas ēdamkarotes avokado, divas tējkarotes sēklu un seši līdz astoņi rieksti.

Sievietēm ar policistisko olnīcu sindromu liekā svara zaudēšana ne tikai samazina vidukļa apkārtmēru, bet arī noregulē menstruālo ciklu, mazina 2. tipa cukura diabēta un sirds un asinsvadu slimību risku.

LA.lv