Veselam
Dzīvesveids

Pareizs uzturs pēc 40 gadu vecuma0

Foto – Shutterstock

Jaunībā cilvēki nereti nepievērš lielu uzmanību tam, ko viņi ēd – jaunais organisms var viegli tikt galā ar dažādu pārtiku un lielu diskomfortu no pārtikas mēs neizjūtam.

Pavisam citādi ir pēc 40 gadiem – šajā laikā organismā notiekošie procesi atšķiras no tiem, kādi bija jaunībā, bet liela daļa ir saistīti ar dzīvesveidu un uzturu jaunībā. Savas pēdas organismā atstāj nelabvēlīgie dzīves faktori: pārciestās infekcijas, stresa situācijas u.tml. Tāpēc pareizs uzturs pēc 40 gadiem ieņem ļoti svarīgu lomu mūsu veselībā un aktīvā ilgmūžībā.

Zinātne ir pierādījusi, ka ar vecumu saistītās izmaiņas organismā ir dabiskas un harmoniskas. Tādējādi fizioloģiskās izmaiņas, kas notiek pieaugušo organismos, nav sāpīgas un netraucē darbam un sociālām aktivitātēm.

Kāds tad ir veselīgs un pareizs uzturs pēc 40 gadiem? Pirmkārt, ir jāsaskaņo uzņemtās pārtikas kaloriju daudzums ar enerģijas izlietojumu. Fiziskā darba strādniekiem nav vērojamas lielas disproporcijas, bet intelektuālā darba darītājiem tās ir konstatētas ļoti bieži – viņi uzņem kalorijas vairāk nekā tie, kas strādā fizisku darbu. Pārēšanās pamazām noved pie organisma fizioloģiskā stāvokļa traucējumiem, skarot tādas svarīgas sistēmas kā sirds un asinsvadu, nervu un endokrīnās. Pēc 40 gadiem biežāk rodas hipertensija, ateroskleroze, hronisks bronhīts, emfizēma un dažādas kaulu izmaiņas.

Kādam jābūt pareizam uzturam pēc 40 gadiem

Ēdienkartei pēc 40 gadu vecuma jābūt daudzveidīgai un pilnvērtīgai, uzņemot olbaltumvielas, taukus, ogļhidrātus, vitamīnus un minerālsāļus. Tomēr barības apjomu un uzņemtās kalorijas nepieciešams mazliet samazināt. Galvenokārt jāierobežo dzīvnieku tauki, trekna gaļa un zivis, kā arī pārtika, kas bagāta ar ogļhidrātiem, piemēram, smalkmaizītes un baltmaize.
Nobriedušā vecumā samazinās spēja absorbēt taukus un palielinās tauku veidošanās no ogļhidrātiem. Tas var novest pie liekā svara, kas nelabvēlīgi ietekmē veselību. Ļoti svarīgi nepieļaut svara palielināšanos.

Olbaltumvielu uzņemšana pēc 40 gadiem

Pēc 40 gadiem olbaltumvielu kā celtniecības materiāla nepieciešamība, salīdzinot ar gados jaunākiem cilvēkiem, ir ievērojami mazāka. Tomēr, lai audi atjaunotos un veidotos tādas vielas kā fermenti un hormoni, joprojām ir nepieciešami vismaz 100 grami olbaltumvielu diennaktī. Turklāt svarīgāks ir nevis daudzums, bet olbaltumvielu sastāva kvalitāte.

Pieaugušajiem īpašu vērtību iegūst tās olbaltumvielas, kas satur aminoskābi – metionīnu, kas tiek izmantots organismā, lai veidotu lipotropās vielas. Metionīnu daudz satur piena olbaltumvielas, tādēļ tās jālieto kopā ar gaļas un zivju olbaltumvielām.

Gaļa un piens kombinācijā ar dažiem augu valsts produktiem, īpaši dārzeņu olbaltumvielām, rada vislabvēlīgāko olbaltumvielu proporciju organismā. Tāpēc ir svarīgi iekļaut dienas devā vismaz vienu piena olbaltumvielu saturošu pārtikas produktu, vēlams biezpienu vai tā izstrādājumu. Turklāt piena produkti ir labākais kalcija avots, kas nepieciešams organismam, un te kalcijs saistīts ar olbaltumvielām viegli sagremojamā formā.

Kā saskaņot produktus

Sekojot laba uztura pamatprincipiem pēc 40 gadiem, nepieciešams pievērst uzmanību ne tikai tam, ko un cik daudz mēs ēdam, bet arī to vai citu produktu savienošanai. Gaļu un zivis vēlams izmantot vārītus. Ir vēlams ierobežot ceptu pārtiku uzturā, un ir svarīgi pilnīgi izslēgt no ēdienkartes treknu cūkas un jēra gaļu, lasi. Piedevās var ēst dārzeņus un kartupeļus, jo īpaši apvienojumā – kāposti, burkāni, kartupeļi, bietes. No graudaugiem labākie ir rīsi. Derīgi un nepieciešami arī pupas un labi novārīti zirņi zirņu zupas vai neliela daudzuma zirņu biezeņa veidā.

Vēlams ierobežot olu skaitu, bet izslēgt tās no diētas nevar – pat ja tās satur daudz holesterīna, tās satur arī citas, bioloģiski vērtīgās, vielas. Olas satur ievērojamu daudzumu lecitīnu, turklāt olu tauki satur aktīvās nepiesātinātās taukskābes ar optimāliem bioloģiskiem rādītājiem.

Pareizs uzturs pēc 40 gadiem un zarnu darbība

Svarīgi iemācīties, kā pareizi saglabāt labvēlīgos mikrobus zarnās, kuri veicina gremošanu un atsevišķu vitamīnu veidošanos. Normāla mikroflora kavē pūšanas procesu attīstību, aptur organismam nelabvēlīgo vielu uzsūkšanos. Sabalansēta diēta palīdz nomākt nevēlamos pūšanas un citus mikroorganismus.

Saistītie raksti

Regulāra vēdera izeja ir ļoti svarīga, un zarnas labi strādā cilvēkam, kurš ir kustīgs un ēd šķiedrvielām bagātu pārtiku – rudzu maizi, pupiņas, kāpostus, kartupeļus. Turklāt, šķiedrvielu avoti ir dārzeņi, jo īpaši bietes un burkāni, augļi un sulas. Bet, ja zarnas darbojas slikti, vajadzētu ēst pārtikas produktus ar nedaudz caureju veicinošu iedarbību – piemēram, plūmes un medu. Pektīns, ko satur augļi, ogas un saknes, samazina pūšanas procesu intensitāti zarnās, paātrina zarnu peristaltiku.

Pievērsiet uzmanību tam, ko ēdam pēc 40 gadu vecuma sasniegšanas un vēlāk – tas nozīmē ne tikai uzlabot savu veselības stāvokli, bet arī pagarināt dzīves ilgumu.

 

Avots: econet.ru

LA.lv