Veselam
Psiholoģija

Pirmais augstskolas gads un satraukums? Parunājies ar pēdējā kursa studentiem 0


Ilustratīvs attēls
Ilustratīvs attēls
Foto no Pixabay.com

Konsultēja: veselības centra “Vivendi” psihiatre dr. Olga Sidorova

Vidusskolas absolvēšana daudziem jauniešiem nes emocionālus pārbaudījumus, jo ir pienācis laiks vienai no dzīves svarīgākajām izvēlēm – savas nākotnes profesijas izvēlei. Pēc kā seko piemērotākās augstskolas izvēle, iespējami iestājeksāmeni, uztraukums un jautājums par to, vai jaunietis vispār tiks izvēlētajā specialitātē, un nobeigumā prieks vai vilšanās par rezultātu. Tomēr tie, kuri veiksmīgi ir pārvarējuši iepriekš minētās grūtības, bieži vien pat neapzinās, ka vislielākie pārbaudījumi viņus gaida tieši augstskolas pirmajā gadā.

Universitātes izglītības sistēma krasi atšķiras no vidusskolas, jo tā prasa, lai students ir patstāvīgs, spēj sevi disciplinēt, laicīgi saplānot un paveikt darbu, spēj komunicēt ar jauniem cilvēkiem un pasniegt sava darba rezultātus. Papildus jaunajiem uzdevumiem studentiem bieži vien ir uztraukums un šaubas, vai izvēlēta profesija tik tiešām būs sirdslieta. Finansiālas grūtības, attiecību problēmas, zema pašapziņa, bailes no jaunā – tās tikai pasliktina studenta spējas pielāgoties jaunajai videi.

Pirmais solis, lai veiksmīgi tiktu galā ar šīm problēmām, ir pieņemt, ka šobrīd ir grūts periods un ka tam cauri ir gājuši lielāka daļa no studentiem, bet, iespējams, reti kurš par to runā. Atklāta saruna ar pēdējā kursa studentu vai jau absolventu, kurš spēj padalīties ar savu pieredzi, ļauj labāk izprast iespējamos klupšanas akmeņus izvēlētajās studijās un ātrāk tos pārvarēt.

Otrais solis ir rūpes par savu veselību.

Ja miegs nav pietiekams un kvalitatīvs, tad arī koncentrēšanas spējas ir pazeminātas un produktivitāte ir zemā līmenī.

Tas, savukārt, neveicina labas sekmes studijās. Sabalansēts uzturs un fiziskās aktivitātes ir ne mazāk svarīgas, lai justos enerģijas pilns un spējīgs veiksmīgi studēt!

Trešais solis ir rūpīga laika plānošana un pašdisciplīna. Reti kurš paspējis apgūt šīs iemaņas vidusskolā, tāpēc ir īstais brīdis iemācīties izvirzīt prioritātes un pieturēties pie plāna. Studenta gada grāmatas un regulāra savu plānu pārskatīšana spēj atvieglot šo uzdevumu.

Tomēr, ja jūti, ka savi spēki nav pietiekami, tad droši dodies pēc atbalsta pie speciālista. Psihologs, psihoterapeits un psihiatrs ir tie, kas var palīdzēt šajā grūtajā posmā ar profesionālu rekomendāciju un laicīgi sniegtu atbalstu.

Esi stresa noturīgs – vairo labsajūtu!

LA.lv