Veselam
Uzturs

VIDEO: Efektīvi risinājumi, lai mazinātu taukus ap iekšējiem orgāniem. Tos var nemanīt!0

Shutterstock ilustrācija

Tauki ap iekšējiem orgāniem jeb iekšējo orgānu aptaukošanās – ko tas īsti nozīmē? Televīzijas “Rīga TV 24” raidījumā “Ēdiens kā zāles” skaidro sertificēta uztura speciāliste Baiba Grīnberga.

Ir arvien vairāk pētījumu par taukiem ap iekšējiem orgāniem. Šis faktors ir pierādīts kā milzīgs riska faktors veselībai, īpaši sirdij un asinsvadiem, tāpat arī onkoloģiskām, hormonālām jeb endokrīnās sistēmās u.c. sistēmu saslimšanām.

Vai “iekšējo orgānu aptaukošanās” gadījumā tauku kārtiņa ir ap iekšējiem orgāniem? Jā, tie neatrodas zem ādas, bet dziļāk iekšā, kur ir dzīvībai svarīgi orgāni, piemēram, sirds un aknas. Ap nierēm ir jābūt nelielai tauku kārtiņai, jo tie atbalsta orgānus, bet arī tai ir jābūt samērīgai tauku kārtai.

Daudz runā par aknas aptaukošanos, par sirds somiņas aptaukošanos – situāciju, kad tauki pārmēru ir AP šiem orgāniem, bet arī paši orgāni var būt iekšēji aptaukojušies, piemēram, aizkuņģa dziedzera šūnas, aknu šūnas u.c. – tad tauku jau ir tik daudz, ka tie traucē orgānu funkcionēšanai. Ne tikai nospiež orgānu, bet, piemēram, neļauj plaušai normāli izplesties, traucē gāzu apmaiņu, līdz ar to galvai nepietiek skābekļa – ir ļoti plaša ietekme uz visu organismu!

Šos iekšējos jeb, medicīniski runājot, viscerālos, taukus, nevar no ārpuses redzēt, nedz arī sačamdīt.

Var tikai apmēram nojaust par tauku esamību un to daudzumu. Hārvardas universitātes pētījumi rāda, ka no kopējās tauku masas ap 10% varētu būt viscerālo jeb iekšējo tauku daudzums. Tas ir aptuvens rādītājs.

Praktiski vienmēr aptaukošanās un liekā svara gadījumā būs arī iekšējo orgānu aptaukošanās.

Tauki, ko var sataustīt, piemēram, uz vēdera, gurniem, – ir zemādas tauki. Tie ir neaktīvi, inerti, tie bojā vairāk vizuālo tēlu. Veselībai tie nav tik liels drauds, iekšējie tauki ir daudz bīstamāki. Tos var ieraudzīt izmeklējumos, piemēram, magnētiskajā rezonansē, ultrasonogrāfijā, arī ar bioimpedances metodēm.

Pie spoguļa taukus ap iekšējiem orgāniem un tajos nevarēs ieraudzīt. To varēs tikai ārsts izmeklējumos. Tā var būt arī ultasonogrāfija, kur, piemēram, nejauši atklāj, ka aptaukojušās aknas. Tā var būt arī slaidiem cilvēkiem!

Slaids cilvēks var domāt, ka viņam viss ir kārtībā, lieku tauku nav un var ēst, ko vien vēlas. Bet nepareizs uzturs var ietekmēt iekšējos orgānus, tie var aptaukoties un tas var būt neredzams no ārpuses.

Protams, ir izņēmumi, kad apaļīgai kundzītei nav iekšējo orgānu aptaukošanās un apaļīgi cilvēki, kur holesterīns ir normāls un asinsvadi veseli. Ir arī ģenētiskās atšķirības… Tomēr tā nav tipiska situācija.

Ja cilvēkam konstatē iekšējo orgānu aptaukošanās, kas palīdzēs? Baiba Grīnberga uzsver no prakses, ka šajā gadījumā fiziskām aktivitātēm ir pat lielāka nozīme nekā uzturam. Fiziskās aktivitātes var darīt brīnumus. Pat nav vajadzīga pārmērīga slodze, mērena slodze var mazināt holesterīna līmeni, uzlabot asinsvadu veselību. Ar garām pastaigām, kustībām, mērenām fiziskām aktivitātēm pietiks. Tas palielina šūnu jūtību pret insulīnu (insulīns ir hormons, kas samazina asinīs cukura līmeni) un insulīns kļūst jutīgāks pret cukuru, tas nozīmē, ka organisms vairāk ņem cukuru pretī un cilvēkam asinīs cukura līmenis krītas un neveidojas lieki cukura uzkrājumi aknās – tas notiek, pateicoties fiziskajām aktivitātēm. To var panākt arī ar uzturu, bet tad tas prasīs ilgāku laiku.

Izpētīts, ka viscerālie tauki ātrāk zūd, pateicoties fiziskām aktivitātēm. Var likties – es kustos, bet ārējās formas tik ātri nemainās, bet tas ir mānīgi – iespējams, iekšējos orgānos tauku jau top mazāk.

Akna ir tik nozīmīgs orgāns, tajā daudz sintezētas vielas visiem dzīvībai svarīgiem procesiem, ja akna ir aptaukojusies, tā normāli nevar funkcijas pildīt. Tāpat ir ar sirdi.

Otrā vietā viscerālo tauku samazināšanā lomu noteikti spēlē uzturs. Jāņem vērā vispārīgi ieteikumi. Piemēram, ieteicami pilngraudu produkti, jo tie satur daudz šķiedrvielas, tas nozīmē, ka tauku uzsūkšanās zarnās būs apgrūtināta, tas palīdzēs cukuram ātri “iešauties” asinīs, un tas kopumā radīs labu efektu, lai lieki tauki neveidotos.

Tāpat ieteicami svaigi augļi un dārzeņi – tie ir bagātīgs šķiedrvielu avots (tie satur arī mikroelementus, bet šajā gadījumā – lai mazināti taukus ap iekšējiem orgāniem un tajos – tieši šķiedrvielas veic nozīmīgu darbu).

Labs šķiedrvielu avots ir psilliums – tie ir ceļteku sēklu apvalki jeb klijas, kas uzbūves ziņā atšķiras, piemēram, no kviešu klijām.

Tie ir maigāki, tiekot šķidrumā, piemēram, ūdenī, kefīrā, jogurtā, tie satumējas, veidojot gēlveida masu un ir pētīts, ka vismaz 7 grami psilliuma dienā var efektīvi stabilizēt cukura līmeni asinīs, aizkavēt tauku uzsūkšanos, tas ietekmē veselību kopumā, īpaši palīdz pasargāties no iekšējiem taukiem. Psilliums nav jāuzņem kapsulās, vislabāk samalto masu ar karoti likt klāt (1-2 tējkarotes būs 7 grami) šķidram ēdienam vai arī jāēd, uzdzerot ūdeni. Jo šajā uzturvielā ir īpašas ūdenī šķīstošās vielas, kurām vajag šķidrumu, lai uzbriestu. Tam nav arī specifiskas garšas, tāpēc droši var pievienot ēdienam.

Citas vērtīgas šķiedrvielas ir, piemēram, augļi un ogas. No svaigiem dārzeņiem var izvēlēties to, kas labāk garšo. Protams, ja cilvēkam izteikta iekšējo orgānu aptaukošanās, labāk neizvēlēties ar cieti bagātos dārzeņus, piemēram, kartupeļus. Citādi kartupeļi arī nav slikts produkts. Vēl – pilngraudu produkti. Gardi ir kailgraudu mieži, tos var ēst pat kā musli, var gatavot kā grūbas vai kartupeļu vietā.

Vēl no pilngraudu produktiem vērtīgi ir amorants un kvinoja, kas pat drīzāk ir sēklas, arī labs šķiedrvielu avots.

Un vērtīgi rieksti un sēklas, varētu domāt – ja ir aptaukošanās, tad tos nevajadzētu ēst, tomēr tie satur labās taukskābes un no tām tik ļoti nebūtu jābaidās.

Vēl iekšējiem taukiem nepatīkamā ēdienkartē ietilpst skābpiena produkti.

Tie palīdz veidot veselīgu zarnu mikrofloru. Taču – jāizvēlas pēc iespējas liesāki skābpiena produkti. Jo piesātinātās taukskābes, kā zināms, nodara postu asinsvadiem, sirdij un veicina ātrāku iekšējo tauku veidošanos. Tāpēc jāskatās, kāds ir tauku saturs.

Piemēram, ja tas ir biezpiens, tad izvēlaties ar 0,5% tauku saturu, nevis 9%.

Ja tas ir siers – pēc iespējas liesāku sieru. Liesi piena produkti tāpat satur kalciju un bagāti ar olbaltumvielām, īpaši tās palīdz un veicina svara zudumu.

Cik ļoti saldumi veido iekšējos taukus? Tie, protams, to veidošanos veicina. Uz našķiem kāriem cilvēkiem, kas vienlaikus nav fiziski aktīvi, var ātri veidoties iekšējie tauki. Jo no saldumu cukura ātri paaugstinās cukura līmenis asinīs un šajā gadījumā tam nav, aiz kā “aizķerties” – nav šķiedrvielu u.tml. Un organisms uzglabās šo cukuru un veidos taukus.

Saistītie raksti

Fruktozes un glikozes sīrups –  kā tas ietekmē organismu? Tas ir tīrs cukura koncentrāts. Arī svaigi spiestas sulas no saldiem augļiem nav iesakāmas. Jo tas ir liels cukura koncentrāts. Labāk ēst veselus augļus un izvairīties no fruktozes sīrupa.

Palielienot fiziskās aktivitātes un mainot uzturu, cilvēkiem tiešām izdodas mazināt iekšējo orgānu taukus (pat ja zemādas tauki tik ātri nemazinās) – un tas izdodas bez medikamentiem. Jau mēneša – dažu laikā, būs izmaiņas!

 

LA.lv