Veselam
Uzturs

Veselam.lv lasītāja: Ēdu pārdomāti, vingroju un tomēr svars ir par lielu 16

Foto: shutterstock

Veselam.lv lasītāja Aleksandra jautā: “Vienmēr ar lielu interesi lasu Jūsu lapu veselībai. Varbūt Jūs varat palīdzēt? Esmu 1,6m gara, mans svars ir 85 kg, man ir 40 gadi, sēdošs darbs – esmu grāmatvede. Darbā ik pa laiciņam pieceļos, pavingroju, mājās vakaros braucu ar riteni-trenažieri, vakaros vingroju, patīk padejot, cenšos ēst ļoti maz, cukuru, miltus, saldumus uzturā nelietoju. Mana ēdienkarte ir sabalansēta, ar zemu kaloriju saturu u.t.t. (to es esmu ļoti padziļināti izpētījusi), ne ar kādiem našķiem neniekojos.

Mans aptuvenais ēšanas režīms ir šāds. Katru rītu brokastīs ēdu auzu vai rīsu pārslu biezputru, vārītu ūdenī bez sāls, ar ievārījumu. Pusdienās man garšo zivs ar kādiem salātiņiem (ar eļļu, jo no krējuma man pūšas vēders), citreiz vista ar salātiem, rīsiem, griķiem, šad tad kartupeļiem. Citreiz ēdu plovu, sautējumu dārzeņu, zirņu biezeni. Dažkārt – grūbas ar šampinjoniem (ļoti garšo). Vakariņās – ēdu to pašu, citreiz kāpostu vai biešu zupa, ābolu.

Pa vidam neēdu neko, jo strādāju ofisā un tuvumā man nav veikala, kur būtu iespēja piekļūt našķiem. Baltmaizi, saldumus neēdu.

Tomēr, kā jau redzat, mans svars krietni pārsniedz pieļaujamo.

Hormonālās tabletes un vispār nekādas zāles nelietoju. Bet ginekologs teica, ka ir  nefunkcionējošasolnīcas un būtu vēlams veikt plānoto operāciju, ka olnīcas var iekaist. Pagaidām gan tās nekādas prolēmas nesagadā un nesāp. Vai šajā gadījumā man palielinātais svars ir olnīcu pēc? Vai varbūt kāds speciālists var izskaidrot, ko darīt, kā iekustināt vielmaiņu? Es vēlos nomest svaru, bet tas nekādi neizdodas. Vai tiešām olnīcas var šādi ietekmēt svaru?”

Uz lasītājas jautājumu atbild uztura speciāliste Lizete Puga: “Paldies par jautājumu. No uztura puses ieteiktu pasekot līdzi porciju izmēriem, kā arī gatavošanas metodēm. Cik daudz izmantojam eļļu, cik daudz sāli? Vai varbūt piedevās izmantojam majonēzi/ citas gatavās salātu mērces? Ko un cik daudz dzerat?

Vajadzētu nedaudz rūpīgāk veikt ēdienkartes analīzi. Ļoti labi noder, ja laiku pa laikam kaut vai paši sev rakstām uztura dienasgrāmatu, kur var piefiksēt KATRU apēsto siera šķēli, pat ēdiena gatavošanas laikā nobaudīto. Bieži vien mēs nemaz paši neievērojam, ko un cik daudz apēdam.

Ļoti noderētu arī personiska konsultācija ar uztura speciālistu, lai atrastu ko tad nepieciešams uzlabot/mainīt Jūsu uztura režīmā.

Tāpat arī ieteiktu konsultēties ar ginekologu un rast risinājumus saistībā ar Jūsu olnīcu un hormonālās sistēmas darbību.

Vielmaiņas aktivitāti kopumā cilvēks vislabāk var uzlabot kustoties, tamdēļ lai Jums aktīvs šis laiks! Taču ir jāsaprot, ka cilvēka vielmaiņa nav gluži kā lupatu lelle, lai to uzlabotu un paātrinātu ir nepieciešams laiks un darbs. Viens pats kanēļūdens vai auksta duša nesniegs cerēto rezultātu. Ir jāmainās pašam!”

LA.lv