Veselam
Uzturs

VIDEO: Imunitāti stiprina… piedošana. Un kāds uzturs to dara, stāsta imunologs0

Ekrānšāviņš no xtv.lv/rigatv24

Vesels zarnu trakts ir ļoti būtiska imunitātes atslēga, “Rīga TV 24” raidījumā “Ēdiens kā zāles” uzsver imunologs Lauris Līcītis. Kādi produkti stiprina imunitāti?

Raugoties pēc mūsu pašmāju spēcīgiem produktiem, imunologs uzteic cidonijas, pīlādžus, ķiplokus, ābolus, dzērvenes, brūklenes, sīpolus, ķirbjus.

Cidonijas gan grūti ēst svaigā veidā. Vai cidonijas “nesabojā”, sacukurojot vai konservējot? “Bet kā ēst nesacukurotu un nesaspiestu?” atjautā raidījuma vadītājai Lauris Līcītis, mierinot, ka termiskā apstrāde nemaz tā C vitamīnu nevar iznīcināt.

Kā ar C vitamīnu bagātīgos Latvijas produktus imunologs nosauc: numur viens – pīlādžus!  Tam seko cidonijās, bārbeles, smiltsērkšķi. Tomātos arī ir C vitamīns.

“Tomāts ir krāsains auglis, kuram krāsu piešķir vielas, kurām piemīt stipras oksidatīvas īpašības – tās spēj neitralizēt brīvos radikāļus. Var arī tikt lietots vārds bioflavonoīdi. Otra lieta, ar ko tie bagātīgi – tomatīnu, kurš, izrādās, savu “burvju spēju” cīnīties ar vēzi iegūst, aptuveni 70 grādu temperatūrā – termiskā apstrādē. Piecas minūtes ļaujot uz tomātu aktīvi  iedarboties apstrādei, viela tomatīns aktivējas. Piemēram, tomātus var viegli apcept,” min imunologs.

Āboli savukāt ir vērtīgi ar pektīnu, kā arī jodu, kas ir sēklās, tāpēc ābolus labāk ēst ar visu serdi un sēkliņām.

“Liela daļa imunitātes tiek noteikta cilvēka zarnu traktā, konkrētāk ar baktērijām, kas dzīvo zarnu traktā,” uzsver imunologs.

Jārūpējas par zarnu trakta baktērijām. Nozīmīgas ir tieši skābpiena produkti, izņemot aitas pienu – tas ir no pieniem ir veselīgākais cilvēkiem. Tāpat vērtīgi ir bezpiedevu jogurti vai tie, kam ir piedevas, bet mazs cukura saturs, jo tad ir iespējamība, ka labās baktērijas vēl ir dzīvas. Paniņas, biezpiens, dažādi sieri ir labvēlīgi imunitātei. Paniņās ir aminoskābes – šis ļoti labs produkts.

Jāuzņem šķiedrvielām bagāti produkti – piemēram, ķirbji. Dažādas sēklas, piemēram, linsēklas.

No graudaugiem labāk izvēlēties rudzus, kvieši ir mazāk vēlami. Noder griķi, grūbas, linsēklas, ķimenes.

Kaņepju sēklas ir lielisks Omega 3 un Omega 6 avots, kā arī bagāts aminoskābēm, kas palīdz imunitātei.

Kā cukurs ietekmē imunitāti? “Ja runā par dabiskiem cukuriem, kas ir augļos un dārzeņos, tad cukuram nav tieša ietekme uz imunitāti, katrā ziņā tā nebūs tāda, ka būtu jāuztraucas, atzīmē imunologs. Bet baltais jeb niedru cukurs gan būtu stipri jāierobežo, jo vielmaiņas īpatnības ir tādas, ka cukurs veicina cukura diabēta un aterosklerozes iespējamību.

Fiziskas aktivitātes, pirts kultūra un piedošana – vēl būtiskas dzīvesveida izvēles, kas stiprina organisma aizsargspējas.

Saistītie raksti

Tāpat mārdadža sula, kurkumas sula stiprina imunitāti. Ir arī kvinojas sula un nātru sula, kuras ir nopērkamas.  Imunitāti stiprina arī sēnes stiprina, īpaši alksnenes, celmenes.

Raidījuma vadītāja atgādina, ka imunologs savulaik teicis – vislielākā māksla ir piedot. Vai tas ietekmē imunitāti> “Piedošana stiprina imunitāti,” piekrīt imunologs Lauris Līcītis, to vairāk domājot bībeliskā izpratnē, piebilstot: “Piedošana mūs pasargā no stresa”.

 

LA.lv