Veselam
Bērni

Viedtālruņa vietā – skrituļslidas. Jaunas vadlīnijas vesela bērna attīstībai!0

Foto: Shutterstock

Pasaules Veselības organizācija ir izstrādājusi jaunas vadlīnijas, kā uzlabot veselību bērniem vecumā līdz pieciem gadiem, norādot, ka tieši šajā laikā mazulis jāpieradina pie regulārām fiziskajām aktivitātēm un kvalitatīva miega.

Kustības un aktīvs dzīvesveids nepieciešams jebkuram, tomēr bērniem jo īpaši, lai attīstības laikā gan prāts, gan ķermenis nepierastu pie mazkustīga dzīvesveida. Bērns pats nevar saplānot savu ikdienas gaitu, par viņa veselību ir atbildīgi vecāki. Diemžēl ne vienmēr viņu ikdienā fiziskās aktivitātes tiek iekļautas, tāpēc līdz ar mazuļa ienākšanu ģimenē izmaiņas jāpiedzīvo visiem, ja vien nākotnē veselība ir viena no prioritātēm.

Mūsdienās liela problēma ir sēdēšana – sēžam pie datora, televizora, pusdienu galda, un to pašu dara arī mūsu bērni.

Bet mazuļiem ieteicams krasi samazināt sēdēšanas laiku, arī ratiņos, sēdeklīšos, kur nereti zīdainis var pavadīt nekustīgi vairākas stundas. Nekā jebkad agrāk ir svarīgi bērniem aktīvi kustēties un spēlēties, ja vecāki vēlas, lai atvases izaug stipras un veselas, deklarēts Pasaules Veselības organizācijas (PVO) vadlīnijās. Tās izstrādājusi PVO ekspertu grupa, kas pētījusi fizisko aktivitāšu, mazkustīga dzīvesveida un miega ietekmi uz bērna veselību.

“Veselīgs dzīvesveids un tā ievērošana sākas no zīdaiņa vecuma. Bērna vecums līdz pieciem gadiem ir visaktīvākais attīstības posms, kad pasīvas darbības maksimāli jāsamazina. Bērnam augot, tieši šajā vecumā visai ģimenei ir lieliska iespēja uzlabot savus ikdienas paradumus un līdz ar atvasi pielāgot tos veselībai draudzīgus,” skaidro PVO ģenerāldirektors Tedross Adanoms Gebrejesuss.

Fizisko aktivitāšu palielināšana un kvalitatīvs miegs uzlabo bērnu fizisko un garīgo veselību, dzīves kvalitāti, kā arī palīdz novērst bērna aptaukošanās risku un iespējamās slimības, kas seko liekā svara pieaugumam.

Mazkustīga dzīvesveida dēļ pasaulē dažādās vecuma grupās katru gadu nomirst ap pieci miljoni cilvēku.

Patlaban aptuveni 23% pieaugušo un 80% pusaudžu nav pietiekami aktīvi.

Dažādu vecumu cilvēkiem ir izstrādāti ieteikumi, kā uzturēt sevi formā, taču bērniem līdz piecu gadu vecumam līdz šim tādi nepastāvēja. “Bērna ikdienā ir jāatjauno spēļu laiks un rotaļas. Sēdēšana pie vied-ierīcēm jāaizvieto ar spēlēm,” teic PVO pārstāve Juana Vilumsena.

Protams, nav jāsaprot, ka bērns vairs nedrīkst kaut uz mirkli apsēsties vai atpūsties, bet sēdus pavadītais laiks jāaizpilda gudri un produktīvi – attīstot bērna maņas, nevis tām kaitējot. Laiku sēdus var pavadīt interaktīvi, nevis iedodot mazulim planšeti vai mobilo telefonu, bet gan lasot, stāstot stāstus, zīmējot, dziedot vai minot mīklas, būtībā jebkādās aktivitātēs, kur iesaistīti arī vecāki vai citi bērni, bet tehnoloģijas atstātas malā.

Vadlīniju ievērošanas gadījumā iespējams uzlabot bērna muskuļu, sirds, kaulu veselību un vielmaiņu. Ja bērns jau pirmajos gados pierod pie fiziskajām aktivitātēm un laba miega, uztverot to par neatņemamu ikdienas sastāvdaļu, veselīgus paradumus daudz vieglāk turpināt arī pusaudžu un pieaugušā vecumā.

Foto: Atsurkan/SHUTTERSTOCK

Ieteicamais aktivitāšu daudzums bērniem

Zīdainim līdz gada vecumam

Bērnam jābūt fiziski aktīvam vairākas reizes dienā, īpaši izmantojot dažādas rotaļas, ko bērns var izpildīt un darīt uz grīdas. Jo vairāk kustību, jo labāk. Tiem, kas vēl nerāpo, ieteicams 30 minūtes pagulēt uz vēdera. Šo laika posmu var sadalīt visas dienas garumā.

Krēslā, ratiņos vai klēpī nemainīgā pozā nav ieteicams atrasties ilgāk par stundu. Viedtālruņa un planšetes piedāvātās izklaides tik mazam bērnam vispār nav vajadzīgas, tāpēc zīdainim vispār nav jādod telefons spēlēties. Ja bērniņš pats vēl daudz nekustas, ieteicams viņam lasīt, ar viņu runāties, mudināt un aktīvi komunicēt.

Miega ilgums:
• līdz 3 mēnešiem 14–17 stundu;
• no 4 līdz 11 mēnešiem 12–16 stundu.

1–2 gadus vecam bērnam

Šāda vecuma bērnam vismaz trīs stundas dienā jāpavada dažādās aktivitātēs – gan enerģiskākās, gan mierīgās. Aktivitātes ilgums, protams, sadalīts dažādos laika posmos visas dienas garumā.

Arī 1–2 gadus vecam bērnam nav vēlams ratiņos, krēslā, staigulī, klēpī, nemainot pozu, pavadīt ilgāk par stundu. Gadu vecam bērnam nav ieteicams skatīties televīziju vai video, pavadot izklaidēm atvēlēto laiku nekustīgā pozā.

Divus gadus vecam bērnam pasīvas izklaides, piemēram, animācijas filmu skatīšanās, nebūtu ieteicamas ilgāk par stundu. Jebkurā gadījumā – jo mazāk, jo labāk. Vēlamāk ar vecākiem vai auklīti kopā lasīt grāmatas, zīmēt un spēlēties.

Miega ilgums:
• 11–14 stundu kvalitatīva miega, ieskaitot diendusu.

3–4 gadus vecam bērnam

Saistītie raksti

Vismaz trīs stundas jāvelta fiziskajām aktivitātēm. Viena stunda no mierīgākas intensitātes pāraugot enerģiskākā, rotaļājoties svaigā gaisā vai spēlējot kādas spēles. Viss pārējais aktivitāšu laiks izdalīts dienas garumā. Jo vairāk kustību, jo labāk.

Arī šajā vecumā nav ieteicams nemainīgā pozā sēdus pavadīt ilgāk par stundu. Televīzijas skatīšanās un dators vai telefona spēļu laiks nedrīkst pārsniegt stundu, jo arī šo izklaižu laikā bērns parasti sēž nekustīgi vienā pozā. Jo mazāk laika pavadīts pie ekrāniem, jo labāk. Ja bērns tomēr nav aktīvs labprātīgi, datorspēles un animācijas filmas labāk aizstāt ar stāstiem, grāmatu lasīšanu un kādu mierīgu aktivitāti ar vecākiem.

Miega ilgums:
• 10–13 stundu kvalitatīva miega, ieskaitot diendusu.

LA.lv