Veselam
Dzīvesveids

Abas laimes iespējams savienot: vingrojam kopā ar mazuli0

Foto no privātā arhīva

Aktīvs dzīvesveids izstrādā endorfīnus jeb tā saukto laimes hormonu. Tomēr jaunajām māmiņām laiku sportam nereti neļauj atvēlēt cita laime – ģimenes pieaugums, jo visa uzmanība tiek veltīta mazulim.

Tāpēc māmiņas arvien vairāk pievēršas sportošanai kopā ar mazuli, tātad abas šīs laimes iespējams savienot.

Fitnesa trenere Egija Troščenko jau otro gadu, piedaloties projektā Veselības veicināšana Jelgavā, kopā ar savu dēlēnu Kristenu palīdz citām jaunajām mammām atgriezties iepriekšējā fiziskajā formā, pavadīt laiku kopā ar bērniem un izrauties no ikdienas rutīnas mājās.

Pērn maijā, ierodoties uz pirmo treniņu, Egija bija pārsteigta, ka stadionā viņu sagaidīja ap 30 mazuļu ar nodarbībai gatavām mammām. Tieši tas lika saprast, ka vingrošana ar mazuli ir nepieciešama un iepriekš neaizpildīta niša.

“Es gaidīju piecas, varbūt sešas mammas, bet noteikti ne tik daudz. Latvieši jau ir tāda kūtra tauta, taču mammas man pierādīja pretējo! Pieprasījuma dēļ šogad sākām sportot jau februārī iekštelpās, bet maijā atkal dosimies svaigā gaisā,” stāsta trenere.

Galvenais akcents uz dziļo muskulatūru

Nodarbībās jaunās māmiņas izpilda daudzus vingrojumus, kas paredzēti arī grūtniecēm, tomēr svarīgākais un atšķirīgais ir dziļās muskulatūras nostiprināšana un korsetes muskulatūras atjaunošana.

“Treniņš, protams, nav tik intensīvs, ka pēc tā mēs būtu nosvīdušas slapjas, vingrojumi ir pielāgoti ķermenim pēc dzemdībām, kā arī katrai mammai atsevišķi,” skaidro Egija Troščenko un piebilst – tas nenozīmē, ka sportošana ir bez rezultāta. No liekajiem kilogramiem var atbrīvoties, turklāt dara to pareizi speciālista uzraudzībā un nepārforsējot, kā nereti pēc dzemdībām sievietes vēlas.

Pirms nodarbības un ja pievienojas jauna mamma, tiek noskaidrots, vai nav diastāzes (nepareizs taisno vēdera muskuļu novietojums), vai dzemdībās pieredzētas kādas problēmas, kā arī ārsta aizliegumi.

Trenere vingrojumu gaitā arī stāsta, kā jāceļ, jānoliek un jāveļ bērniņš, jo, nepareizi to darot, mazulim var veidoties muskuļu tonuss.

No trim mēnešiem līdz pirmajiem solīšiem

Bērnam, ar kuru var sākt kopā sportot, nav vecuma ierobežojuma, tomēr Egija Troščenko novērojusi, ka vieglākais vecums ir no trim mēnešiem līdz tam, kad mazulis sper pirmos soļus. Trīs mēneši ir optimālais laiks, kad sieviete atguvusi sava ķermeņa ierastās aprises. Daudzām sākumā ir bail ņemt līdzi tik mazu bērnu, tomēr pēc pirmās pieredzes vairākumam šaubas izgaist.

Ja nav pārliecības par kopīgām aktivitātēm tik agrā vecumā, to droši var darīt arī vēlāk, jo galvenais ir mammas drošības izjūta. “Katra savu bērnu pazīst vislabāk. Arī es sākumā uztraucos, jo vasarā treniņi notiek divos dienā, kad Kristens guļ. Ko es darīšu, ja viņš pamodīsies un gribēs ēst?! Kā vadīšu treniņu?” atceras Egija.

Viņa paļāvusies uz sirdsbalsi un pieņēmusi izaicinājumu, tagad priecājas, ka bailes pārvarējusi.

Treneres dēls ir sabiedrisks un mierīgs bērns, ar viņu esot viegli sportot un rādīt priekšzīmi pārējiem. Pat ja nodarbībā kāds bērns sāk raudāt, vēlas paēst vai parotaļāties, mamma vingrojumus jebkurā brīdī var nomainīt pret kopīgu laiku ar savu mazuli, gaisotne ir brīva un nepiespiesta.

Šādas nodarbības var apmeklēt arī mammas ar vecākiem bērniem, tomēr trenere pēc pieredzes atklāj – laikā, kad bērniem patīk atklāt pasauli un skriet savām kājām, mammām ir grūti viņus iesaistīt, atvases nemitīgi jāpieskata, un iznāk, ka treniņš vairāk izraisa stresu, nevis dod relaksāciju. Ja bērnam ir auklīte, kas viņu var pieskatīt treniņa laikā, mamma ierodas arī bez bērna un vingro viena.

Ja grupiņā ir vairāki vecāki bērni, viņi var spēlēties neatkarīgi no treniņā notiekošā un ļaut mammām darboties savā nodabā.

Bērnu ratiņi konusu vietā

Vingrojumi notiek dienas vidū, kad mazuļiem parasti ir diendusa. Siltā laikā liels palīgs un labs rīks vingrojumu izpildē ir bērnu ratiņi. Kamēr bērni ratos guļ, mammas sporto.

“Iesildoties skrienam ar ratiem, tad taisām izklupienus, stumjot ratus uz priekšu. Ar tiem var trenēt arī muguras muskuļus, nostājoties taisnām kājām kopā un vienkārši stumjot ratus uz priekšu un tad velkot atpakaļ. Lai trenētu korsetes sānu muskulatūru, ratus novieto sānos, ar vienu roku stumj tos prom un pēc tam velk klāt,” piemērus min Egija.

Ratus var izmantot arī vienkārši kā balstu, piemēram, nofiksē ar bremzi un tad, uz tiem droši atbalstoties, izpilda vingrojumus.

Pēc iesildīšanās seko kardiovingrinājumi, tad ratus izmanto kā šķēršļus konusu vietā. Izvieto tos zigzagā un tad skrien starp tiem. “Mammas bērnu priekšā lēkā, taisa pietupienus, izklupienus, un mazie no ratiem pretī smaida un smejas,” stāsta trenere.

Arī vingrojot uz paklājiņa, bērni piedalās procesā.

Piemēram, mamma guļ uz muguras, ceļi saliekti, bērns uzlikts uz gūžas locītavas, un izelpā mamma paceļ mazo. Mazulis ar savu svaru palielina slodzi, kas stiprina sēžas un muguras muskuļus.

Ja mammai par grūtu, bērns var gulēt blakus uz paklājiņa, nepiedalīties vingrojuma izpildē.

“Cits vingrojums – mamma četrrāpus, mazais priekšā uz paklājiņa starp viņas rokām un pilda visādus vingrinājumus. Bērni smejas, ka mammas lokās un staipās viņiem priekšā,” stāsta trenere. Arī mammai stāvot kājās, ja bērns ir pietiekami viegls, viņu iespējams paņemt rokās pie krūtīm, taisīt pietupienus, ieliekties ceļos, savākt korsetes muskulatūru un cilāt mazuli uz augšu, uz leju, prom no sevis un atpakaļ. Šie ir tikai daži piemēri, kā iespējams vingrot ar bērnu.

Būt laimīgai mammai

Kopīga vingrošana ar bērniem jelgavniecēm palīdz ne tikai izkustēties svaigā gaisā, bet arī sadraudzēties un sniegt savstarpēju atbalstu.
Foto no privātā arhīva

Mūsdienās daļa jauno māmiņu cieš no pēcdzemdību depresijas. Ar sportiskām nodarbībām iespējams uzlabot mammas garastāvokli un izkrāsot ikdienu, mazināt rutīnu. “Pieredze rāda, ka pēc pirmās pamēģināšanas daudzas pievēršas vingrošanai arī mājās. Sieviete var veltīt laiku sev, neuztraucoties, kur atstāt bērniņu,” stāsta trenere.

Ne mazāk svarīgs ir socializēšanās aspekts, satiekot citas sievietes, kuras ir līdzīgā situācijā. Pēc kopīgas nodarbības mammas var iepazīties tuvāk un pārrunāt sev aktuālo.

“Meitenes pēc sportošanas prasa man padomus, uzdod jautājumus arī par bērna veselību. Viņas atklāj – pateicoties treniņiem, sportu ieviesušas savā ikdienā, piemēram, vakaros arī skrien,” stāsta Egija.

Saistītie raksti

Nodarbības arī uzlabo bērna un mammas saikni. Ja sieviete ir laimīga, atradusi laiku savas veselības uzlabošanai, viņa ir priecīgāka, šo enerģiju nododot arī mazulim.

“Nereti pēc treniņa mēs vēl stundu paliekam stadionā un runājamies, kamēr bērni rotaļājas. Tas jauko satikšanos padara vēl garāku un piepildītāku,” priecājas trenere.

Sportojot kopā ar bērnu:

• iespējams uzlabot savu fizisko formu

• zaudēt lieko svaru

• izpildīt vingrojumus muskuļu atjaunošanai pēc dzemdībām

• nav jāuztraucas, kur treniņa laikā atstāt bērnu

• var satikt citas jaunās māmiņas

• tuvināt saikni ar bērnu

Mūsu eksperte Egija Troščenko, fitnesa trenere

LA.lv