Veselam
Uzturs

Visveselīgākā siļķe – bez piedevām. Un kā ar smagajiem metāliem zivīs? 16


Labai smadzeņu darbībai vajadzīgi arī  tauki – neaizvietojamās omega 3 un omega 6 taukskābes, īpaši jau omega 3, kas parasti uzturā ir par maz. Tās, līdzīgi kā vitamīnus un minerālvielas, organisms nespēj pats sintezēt, tādēļ nepieciešams uzņemt ar uzturu. Tās varam uzņemt, ja baudām treknās zivis –  siļķi, lasi un citas.
Labai smadzeņu darbībai vajadzīgi arī tauki – neaizvietojamās omega 3 un omega 6 taukskābes, īpaši jau omega 3, kas parasti uzturā ir par maz. Tās, līdzīgi kā vitamīnus un minerālvielas, organisms nespēj pats sintezēt, tādēļ nepieciešams uzņemt ar uzturu. Tās varam uzņemt, ja baudām treknās zivis – siļķi, lasi un citas.
Foto – Anda Krauze

Siļķi slavē par augstvērtīgo taukskābju omega-3 daudzumu, tāpēc iesaka iekļaut uzturā sirds, asinsvadu un locītavu veselības uzlabošanai. Taču, ielūkojoties veikalu plauktos, atklājas, ka ražotāji zivis sabojājuši ar veselībai nevēlamām piedevām.

Lai uzņemtu nepieciešamo omega-3 taukskābju daudzumu, sirds un asinsvadu slimniekiem 2–3 reizes nedēļā iesaka apēst 100–200 gramu trekno zivju, pie kurām pieder arī siļķes. Uztura speciāliste Guna Rijkure iesaka šo daudzumu nepārsniegt, jo jūras un okeāna zivīs uzkrājas ūdenī esošie smagie metāli. Pieņus un ikrus noteikti vajadzētu izmest, jo tajos kaitīgās vielas mēdz būt vislielākajā koncentrācijā.

Rūpējoties par veselību, vislabāk nopirkt veselu zivi, kurā nebūs piedevu, un notīrīt pašiem. Iegādājoties siļķes majonēzes mērcē, var izrādīties, ka pusi naudas būsim iztērējuši par sīpoliem un majonēzi, kam pievienotas apšaubāmas kvalitātes taukvielas. Turklāt mitrā vidē ātrāk savairojas baktērijas, un produkts bojājas.

Tiem, kuri vēlas siļķi padarīt kreptīgāku, Guna Rijkure iesaka majonēzi pagatavot pašiem. Ņem 1 olas dzeltenumu, 1 ēdamkaroti sinepju, 3 ēdamkarotes 0,5% mājas siera vai biezpiena, 1 ēdamkaroti sasmalcinātu pētersīļu vai maurloku, sāli un maltus melnos piparus. Olas dzeltenumam pieliek sinepes un kārtīgi sakuļ. Tad, visu laiku maisot, pievieno mājas sieru vai biezpienu. Pirms lietošanas majonēzi atdzesē ledusskapī.

Lai izvairītos no ķīmiskām vielām, nevajadzētu iegādāties arī siļķi tomātu mērces uzlējumā. Ja tīk šāda kombinācija, labāk nopirkt siļķi, konservantus nesaturošu tomātu mērci un uzliet zivij.

Siļķēm eļļā parasti ir pievienota nezināmas izcelsmes augu eļļa, kas var veicināt holesterīna līmeņa paaugstināšanos asinīs, tāpēc to pirms ēšanas vajadzētu nosusināt ar salveti.

Pērkot siļķes garšvielu sālījumā, sāli ieteicams noskalot vai pat pusstundu zivis pamērcēt ūdenī. Sāļuma pietiks tāpat. Īpaši tā jārīkojas cilvēkiem ar paaugstinātu asinsspiedienu, nieru kaitēm un tiem, kuri grib atbrīvoties no liekā svara.

Saistītie raksti

Marinētām siļķēm pievienotie konservanti, pat ja tie nepārsniedz pieļaujamās normas, arī nav vēlami veselībai, piemēram, dažās valstīs ir aizliegta benzoskābe, kas daudziem mēdz izraisīt alerģiskas reakcijas.

Siļķes etiķa marinādē nav labākā izvēle bērniem, veciem cilvēkiem, kā arī jutīga kuņģa īpašniekiem. Ja kārojas pikantāku uzkodu, labāk nopirkt svaigu zivi, apstrādāt un ar etiķi apslacīt pašiem. Ražotāja gatavotajai marinādei, visticamāk, būs pievienots E 621 jeb nātrija glutamāts, lai izceltu produkta garšu un liktu apēst vairāk, nekā vajadzētu. Speciāliste to uzskata par visnevēlamāko fasētajām siļķēm pievienoto piedevu.

 

LA.lv