Veselam
Ārstēšana

Noskaidro no Igora Kudrjavceva, vai pietiekami efektīvi elpo 0

Foto – Shutterstock

Dzīvība sākas ar ieelpu un beidzas ar izelpu. Trenēts cilvēks bez elpošanas var iztikt tikai dažas minūtes. Elpojot organisms saņem tam nepieciešamo skābekli un izvada ogļskābo gāzi.

Kā uzsver ārsts homeopāts, ciguna skolotājs Igors Kudrjavcevs, kaut gan pastāv teorijas par ogļskābās gāzes pozitīvo ietekmi, tas vielmaiņai atšķirībā no augiem izmanto skābekli. Ja tā pietrūkst, tiek nodrošinātas tikai izdzīvošanai nepieciešamās funkcijas. Cieš atmiņa un daudzas citas svarīgas spējas, kuras organisms šādos apstākļos uzskata par lieku greznību.

– Ciguns, kura pamatā ir pareiza elpošana, balstās uz trim vaļiem: elpu, domu un kustību. Pilnvērtīgi elpojot, cilvēks arī pareizi domā un kustas, – raksturo speciālists.

Elpošana ir kūtrāka mazkustīgajiem. Ne velti ķīnieši kopš bērnības vingro, lai saglabātu iedzimto enerģiju ilgam mūžam un labai veselībai. Pārlieku intensīvus muskuļu treniņus Igors Kudrjavcevs gan neiesaka, jo tad visu mūžu bez pārtraukuma nāksies trenēties, lai uzturētu sevi formā.

 

Vai elpojam pareizi?

Izšķir vairākus elpošanas veidus, kuri nereti ikdienā tiek kombinēti. Augšējā, kas piepilda ar gaisu tikai krūškurvja augšējo daļu, ir vismazāk efektīva. Vidējā jeb ribu elpošana, kad izplešas krūškurvis un elpo tikai daļa plaušu, raksturīga sievietēm. Visveselīgākā ir diafragmas jeb vēdera elpošana, kad gaiss plūst cauri visām plaušām. Sievietēm vēdera elpošana padodas grūtāk nekā vīriešiem un maziem bērniem, taču to var apgūt visi.

Pilnu elpošanu, kas sākas ar augšējiem elpošanas ceļiem, pēc tam iesaistoties ribām un vēderam, praktizējam fiziskas slodzes laikā vai meditējot.

Nereti cilvēks elpo nepilnvērtīgi, jo organisms slinko un vēlas ietaupīt enerģiju. Tad mēdz sāpēt galva, jo šajā procesā tiek iesaistīti spranda un plecu muskuļi, kas nav tam paredzēti.

Daudzi nepareizas elpošanas izraisītu diskomfortu ir izjutuši kā dūrēju sānā skrienot, jo aknām fiziskas slodzes laikā papildus nepieciešamas asinis. Lai nerastos šāda pro­blēma, jau iepriekš vajadzētu iemācīties elpot pareizi.

 

Veselības pamats

Elpojot ne tikai tiek uzņemts skābeklis, bet arī regulēts šķidruma līmenis organismā. Caur plaušām tiek izvadītas organismam nevajadzīgas un kaitīgas vielas.

Pēc ķīniešu medicīnas ieskatiem, plaušas, āda un resnā zarna ir vienota sistēma, kas palīdz attīrīt organismu, saglabāt labu veselību un izskatu. Nepilnvērtīgi elpojot, laika gaitā var rasties veselības problēmas, pat ādas slimības, piemēram, psoriāze, neirodermīts un citas, kas izpaužas ar izsitumiem.

Pareiza elpošana ir labas asinsrites un imunitātes pamats. Ja tā ir nepilnvērtīga, cieš kognitīvās funkcijas, piemēram, koncentrēšanās spējas un atmiņa, var rasties depresija.

Nav veselīgi elpot caur muti, kā to dara, piemēram, bērni, kuriem ir adenoīdi. Deguns ir filtrs, kurā gaiss sasildās un attīrās.

Elpojot caur muti, gaiss uzreiz aizplūst uz plaušām, bet degunā, saskaroties ar gļotādu, raida organismam signālu, kādai jābūt imūnajai atbildei, vai tam nepieciešams pret kaut ko cīnīties. Tad plaušas var nepaspēt sagatavoties skābekļa uzņemšanai, turklāt aukstā laikā iespējams saaukstēties.

Elpojot caur degunu ar vēderu jeb diafragmu, gaiss ieplūst plaušu dziļākajās apakšējās daļās, diafragma masē iekšējos orgānus, atbrīvo muskuļus un uzlabo asinsriti, palīdz saglabāt pareizu stāju. Tiek kairināts un aktivizēts klejotājnervs, kas stiepjas gandrīz caur visu ķermeni, regulējot smadzeņu darbību un nosakot imunitāti. Tādējādi izdalās organismam nepieciešamas vielas, piemēram, acetilholīns un endorfīni, kas atslābina, palīdz novērst dažādas slimības, mazina sāpes, uzlabo imunitāti, smadzeņu un sirds darbību. Reizēm, pilnvērtīgi elpojot, izdodas pat normalizēt paaugstinātu asinsspiedienu.

Pareiza elpošana var palīdzēt tiem, kuri vēlas notievēt. Lai gan nepieciešama arī fiziska slodze, Igors Kudrjavcevs vispirms iesaka mieru un diētu. Liekais svars bieži rodas pārēšanās dēļ. Ja cilvēks ir mierīgs, viņš mazāk ēd. Tauki ir kā bruņuveste, aizsargājoties pret stresu.

Kā pareizi elpot

– Uzskats, ka vēderam jābūt plakanam, radies, skatoties uz antīkajām sengrieķu statujām, kuros attēloti sportisti, taču sports un veselība ir divas nesavienojamas lietas, jo, lai gūtu panākumus, organisms tiek pārpūlēts. Lai izskatītos labāk, daudzi ir pieraduši ievilkt vēderu, lai gan, tieši otrādi, to vajadzētu atbrīvot, – novērojis Igors Kudrjavcevs.

Elpojot ar diafragmu, vēders ieelpā piepūšas, taču izelpojot saraujas, ko var labi novērot spogulī. Uzlieciet rokas uz vēdera, lai justu, kā ieelpā vēders virzās uz āru, raugoties, lai pleci nekustētos līdzi.

Atbrīvojoties vēderam un ieelpojot, diafragma virzās uz leju, un gaiss plūst cauri visām plaušām. Ārsts rosina iedomāties to pilnu ar dzīvības spēku, iztēloties kā siltu un patīkamu gaismu, kas izplatās visā ķermenī. Tā var brīnišķīgi sasildīties.

Aizveriet acis, iedomājieties, ka jūsu domas kopā ar gaisu ieplūst vēderā, bet izelpojot izplūst pa visu ķermeni. Uzsmaidiet savām plaušām, sagaidiet, kad tās smaida jums pretī!

Iztēlojoties ko patīkamu un domājot par kādu ķermeņa daļu, tā tiek aktivizēta. Muguru vēlams turēt taisnu, lai justu, kā ieelpojot atbrīvojas vēders. Ķermenim pierodot pareizi elpot, tas notiks automātiski.

Ieelpā vajag skaitīt līdz četri, bet plaušu slimniekiem – vismaz līdz divi. Pēc tam ieteicams aizturēt elpu vismaz divas sekundes, kuru laikā skābeklis pabaros plaušas, un izelpā – skaitīt līdz divi.

Elpošanas vingrojumiem vajadzētu veltīt kaut vai dažas minūtes dienā – ja vairāk nav iespējams, pietiks ar 10 ieelpām un izelpām, taču ideāli būtu tiem atlicināt 20 minūtes – vienā vai vairākās reizēs.

Dakteris Kudrjavcevs iesaka šādi vingrināties jebkurā brīvā brīdī, piemēram, gaidot rindā. Svarīgi, lai to laikā nebūtu sakosti žokļi, kas ir gan stresa sekas, gan ierosinātājs, jo aktivizē daudzus mutē esošos nervus.

 

 

LA.lv