Veselam
Uzturs

Atklājam, kā patiesībā notievēja Ansis Klintsons. Vai Stokholmas diēta nav reklāmas triks?0

Foto no personiskā arhīva un Roberta Blaubuka (pa labi).

 

Daudz dzirdēts par tā dēvēto Stokholmas diētu. Ne viens vien to piemin, sapņojot par jaunas dzīves sākšanu un lieko kilogramu zaudēšanu. Mūziķis un TV3 laika ziņu vēstītājs Ansis Klintsons izmēģinājis šo ēšanas sistēmu, pārbaudījis tās iedarbību, tomēr diētai pievērsies nedaudz neparastā veidā.

Arī es agrāk mazliet iepazinu Stokholmas diētu, lai to aprakstītu 36,6 °C. Samaksāju par līdzdalību un saņēmu pirmās nedēļas plānu, ko iedevu izanalizēt uztura speciālistei. Secinājumi bija visai graujoši: diēta nav pilnvērtīga, tajā trūkst svarīgu uzturvielu, tā liek krasi samazināt kalorijas. Strauji tievējot, organisms iemācās iztikt ar mazāku enerģiju, nekā ierasts, bet diemžēl sāk darboties uzkrāšanas režīmā, turklāt turpina to arī pēc diētas pārtraukšanas.

Pēc kritiskās publikācijas joprojām pievēršu uzmanību, ja kaut kur parādās ziņas par Stokholmas diētu. Pamanu, ka iesaistītie speciālisti vairs nav anonīmi, ir tepat no Latvijas, turklāt daži ir pat visai atzīti uztura jomas pārstāvji. Reizēm sociālajos tīklos pavīd sabiedrībā populāri ļaudis, kuri stāsta par notievēšanu ar Stokholmas diētu. Ansis Klintsons ir viens no viņiem.

Resnās bikses

“Man daudzi saka – tu reklamē šo diētu. Bet neviens jau nenogrieza man tos liekos kilogramus, pašam vien bija jānomet,” uz jautājumu par savu saistību ar šo projektu atbild Ansis Klintsons.
Viņš bija dzirdējis par Stokholmas diētu, tomēr ne pozitīvas atsauksmes. Neviens paziņa to nebija mēģinājis. Viņš pats kādreiz izmēģināja gan badošanos, gan Atkinsa diētu, aizrāvās ar svaigēšanu. Tieši pēc svaigēšanas sāka pieņemties svarā. Tad vēl atmeta smēķēšanu, un svars ļoti ātri pieauga, it īpaši vēdera un sānu apvidū.

“Pagājušā gada decembrī nācās nopirkt jaunu uzvalku, biksēm bija 56. izmērs! Tagad man daudzi jautā: vai tiešām biji tik resns? Jā, tiešām! Jaungadā bijām ģimenes svinībās Madonā, joka pēc sākām svērties. Sievasmāte visus rezultātus ierakstīja kladītē. Es svēru precīzi 100 kilogramu! Man skapī joprojām karājas tas resnais uzvalks. Pamatīgo svara pieaugumu droši vien nevarēja redzēt tāpēc, ka nēsāju žaketi – labāko cilvēces izgudrojumu, kas noslēpj visu lieko.

Iespējams, es vēl tagad svērtu tikpat, taču kādā intervija žurnāliste vaicāja, ko es apņemos izdarīt jaunajā gadā. Stāstīju šo un to, tad izmetu: gribētu nomest vismaz desmit kilogramu. Pēc raksta publicēšanas atskanēja telefona zvans. Stokholmas diētas pārstāve vaicāja, vai es patiešām gribu notievēt. Gribu! Tā tas sākās,” stāsta Ansis.

Viņš neslēpj, ka visus diētas ieteikumus un konsultācijas saņēmis par velti – atšķirībā no citiem, kuriem par to jāmaksā. Par saviem sasniegumiem Ansis pavēstīja sociālajos tīklos. “To ar lepnumu varēju darīt. Protams, ja man nebūtu izdevies tik pamatīgi notievēt, diez vai gribētu publiski dižoties.”

Špikeris labākai dzīvei

“Nezinu, kāpēc diētai dots Stokholmas vārds, laikam par godu Zviedrijas ārstam, kurš šo ideju sācis. Vispirms aizpildīju anketu, tad izstāstīju uztura speciālistei, ko parasti ēdu, kas garšo, kāds ir mans dienas ritms un ieradumi.

Jā, gribu notievēt, bet tāpēc jau nevaru mainīt visu dzīvi. Bieži dodos darba izbraukumos, tātad ēdiens jāņem līdzi, lai nav tā, ka atbraucu un esmu sprukās, jo tur ir tikai rasols vai burgeri.
Arī iepriekš esmu bijis pie dietologa. Speciālists ieteica, ko vajag ēst vairāk, ko mazāk, kā pagatavot. Visu cītīgi noklausījos, bet, mājās atnācis, apjuku – ar ko sākt, kā rīkoties? Tā arī viss palika pa vecam.

Man patīk, ka Stokholmas diētā ir pilna instrukcija itin visam, atliek tikai sekot, ievērot.

Visi interesējas, kas ir diētas knifs. Tā ir rīcības skaidrība, ko un kā darīt. Katras nedēļas sākumā saņēmu elektronisku vēstuli ar rīcības plānu – gan produktu sarakstu, gan receptūru katrai ēdienreizei un arī to, kādas uzkodas, našķīši drīkst būt.

Zināju, kas jānopērk un ko no tā gatavošu.

Bieži ir tā: pēc darba aizej uz veikalu un sāc prātot, ko šovakar un rīt gribētos ēst. Labākajā gadījumā nopērc to, ko jau zini, ierasto. Ja tobrīd esi badīgs, veikalā ienāc izsalcis, tad visbiežāk liec pilnus ratus bez kādas sistēmas, jo visu kārojas.

Precīza zināšana padara dzīvi vienkāršāku. Paldies manai sievai, viņa ir iepirkšanās speciāliste, man ļoti palīdzēja. Turklāt es pārliecinājos, ka, sekojot šai sistēmai, pārtikai tērējam mazliet mazāk.”

Grūtie rīti

Foto no personiskā arhīva un Roberta Blaubuka (pa labi).

“Sākumā bija grūti ielauzīties. Jābrauc filmēt, kā ievērot ieteikto? Sataisīju sautējumu, ieliku kārbiņā, bet nācās apēst aukstu turpat mašīnā.
Pirmajā nedēļā šķita: vai tiešām rīts jāsāk ar smūtiju? Sakūlu banānu un kivi ar ūdeni, noliku priekšā glāzi un skatījos uz to – un tas ir viss? Tomēr pieradu. Mani motivēja tas, ka biju apņēmies nomest svaru.

Sākumā arī ūdenī vārītās auzu pārslas bez jebkāda aizdara negāja pie dūšas. Taču tas ir pirmais, ko ēd no rīta, tātad ēstgriba ir. Pirmā karote ar putru garšo jocīgi, bet tad viss aiziet.
Neslēpšu, ka bija visai apgrūtinoši nosvērt katru gatavošanā izmantoto produktu. Pēc skata taču nepateiksi, cik sver ziedkāposts vai burkāns, bet receptē norādīti grami. Vēlāk pieradu, vairs nesvēru.”

Dārzeņu karuselis

Galvenais šajā ēšanas sistēmā – regulāras ēdienreizes trīs reizes dienā un daudz dārzeņu. Ansis saka: “Katru dienu daudz vairāk dārzeņu, nekā jebkad esmu lietojis.”

Pārsvarā viņš gatavojis sautējumus. Sākumā šķitis, ka ieteiktais daudzums ir niecīgs – viens burkāns, selerijas kāts, ziedkāposta gabaliņš, 60 gramu vistas filejas… No tā tikai cālis var paēst! Bet sasautē, pieliec garšvielas, apēd un saproti – jā, ir labi.

Ansis atzīst, ka apguvis vērtīgas receptes, piemēram, kā sautēt lasi tomātu pastā. Agrāk viņš domājis, ka selerijas kāti ir garšīgi tikai svaigā veidā, bet, izrādās, gardi arī sautēti.

Ēdienkarte sastāv no dārzeņiem, augļiem, mazliet zivs, vistas vai tītara gaļas, ir arī pa olai. Graudaugu ļoti maz, makaronu nemaz. Ogļhidrāti tikai no rīta – pilngraudu maizes šķēlīte. Eļļu lieto apcepšanai. Kartupeļi ir, bet niecīgs daudzums, piemēram, sautējumā tikai viens, nevis pamatā kartupeļi un klāt vien daži dārzeņi.

Nav siera un citu piena produktu, vienīgi bezpiedevu jogurts, ko izmanto mērcēs. Protams, nekādu fāstfūdu jeb ātro uzkodu, balto miltu izstrādājumu.

Cukuru nelieto, bet medu drīkst. Saldumu saņem ar augļiem, piemēram, bumbieriem, vīnogām.

Visu gatavo bez sāls. Tas mudina izmantot vairāk garšvielu.

“Garšvielas arī agrāk liku, bet ne tik dažādas. Pēc drauga Gustava ieteikuma sāku lietot dažādus čili, mērces ar tiem. Čili ir baigā atslēga – ēdiens iegūst citu noti. Izmantoju arī cita veida piparus. Sāku lietot daudz kurkumas. Pamainot garšvielas, tas pats sautējums iegūst citādu garšu. Vispār nekad agrāk nebiju tik daudz gatavojis, izmēģinājis tik dažādas receptes. Visu laiku rosies kā mazais pavāriņš. Neslēpšu, daži ēdieni ne visai izdevās, laikam pietrūka meistarības,” smejas Ansis.

Katru dienu starp ēdienreizēm ietverti arī trīs dažādu veidu našķi, uzkodas, piemēram, augļi, rieksti, mandeles, svaigi dārzeņi.

“Ja zini, ar ko našķēsies, esi to sagatavojis, kāja nepaslīdēs, negrābsi visu, kas pagadās. Pačukstēšu, ka reizi nedēļā var pilnīgi mierīgi norauties – uzēst to, pēc kā ilgojies, un nekas traks nenotiks. Ja sagribas melno šokolādi, drīkst. Man tā bija. Ļoti gribējās picu, taču to gan neatļāva.”

Diētas ieteikumos ir izstrādāta pat īpaša maģisko kārumu grāmata, ko var iegādāties par nepilniem sešiem eiro.

Soli pa solim

Vai ieteica arī fiziski izkustēties? Izrādās, tas nebija obligāts priekšnoteikums, bet izvaicāja, ko Ansis dara kustību jomā. Agrāk viņš bija ļoti aktīvs, sportisks. Trenējās sporta klubā Lemon gym, kas ir blakus mājai.

“Taču, kad uzresnēju, vairs negribējās, kļuvu kūtrs. Beigās bija kauns iet uz klubu. Tur mani vienmēr redzēja sportisku, atlētisku, kā iešu ar riepu uz vēdera… Kad sāku Stokholmas diētu, atkal devos sportot. Taču ieteikums bija – tikai vidēju slodzi, neko ekstrēmu. Ilgās aerobās slodzes, kad 50–60 minūtes aktīvi sporto, izraisa milzu ēstgribu. Izmantoju savu tradicionālo tauku nomešanas paņēmienu – staigāšanu pa skrejceliņa trenažieri. Lieku nelielu leņķi, lai var ilgi turēt vienas intensitātes slodzi. Sportoju 40–60 minūtes, mazliet gan iesvīstu, bet neizpumpējos.

Uzskatu, ka transformācijās ar svaru lielākā nozīme ir pārmaiņām ēšanā. Vingrošana ir tāds kā skulptora darbs, ķermeņa formu veidošana. Esmu to pieredzējis – svars nekrītas, ja neko nemainu ēšanā, tikai daudz vingroju.”

Mīnus 17 kilogramu

Ansis uzteic iespēju diētas laikā sazināties ar uztura speciālistu. “Mani konsultēja Viāna Kuļša. Paskatījos viņas attēlus – ļoti sportiska, atlētiska, tādu augumu ikviens varētu vēlēties. Tas iedvesmo.
Ja man gribējās veikt kādas pārmaiņas ēdienreizēs, zvanīju Viānai. Piemēram, teicu, ka gribētu vairāk olbaltumvielu, jo sāku trenēties. Viņa ieteica dzert proteīna kokteili, kamēr ieviesīs pārmaiņas nākamās nedēļas ēdienkartē.

To arī citiem iesaku – neklusēt, ja kaut kas nepatīk. Un noteikti jāpaziņo, ka esi diētu beidzis, lai receptes vairs netiktu sūtītas, nevajadzētu maksāt. Starp citu, lasīju, ka viņi atmaksājot naudu, ja neizdodas notievēt.

Man svars kritās ātri, tas bija viens pūtiens – pirmie desmit kilogrami zuda nepilna mēneša laikā. Nākamajos divos mēnešos svars kritās lēnāk, trešajā stāvēja uz vietas. Pats biju pārsteigts – trīs mēnešos zaudēju 17 kilogramu!

Sieva ēda to pašu, ko es, arī viņa zaudēja astoņus kilogramus. Mūsu meitas gan pārsvarā atturējās, palika pie saviem iecienītajiem ēdieniem.”

Pēc tam

“Pēc diētas ar sievu aizbraucām uz iemīļoto Kūriņu, tas ir krodziņš Kauguros, jūras krastā, tur baro latviski un sātīgi. Esi sevi ierobežojis, un nu tik ļausies… Sajūtas pēc ēšanas robežojās ar nelabu dūšu, jutos tāds kā sareibis, arī morāli slikti. Tā nebija laba doma.

Pats svarīgākais – saglabāt iesāktos principus, labās lietas. Mūsmājās palicis ieradums ēst daudz dārzeņu. Agrāk vienmēr mājās bija augļi, tagad ir arī dārzeņi, ledusskapja kaste allaž ir pilna. Ja gribas ēst, varu ātri pagatavot salātus vai sautējumu, nevis skriet uz veikalu. Palikušas arī kulinārās zināšanas, mazi know how, ko izmantoju, gatavojot pēc apgūtajiem principiem. Zinu, kuri dārzeņi kopā labāk garšo, kādas garšvielas pielikt, lai ēdiens izcilāks.

Šī uztura sistēma nav nekāds brīnums, nekā ļoti atšķirīga no citām. Labākais, ka tā ir veiksmīgi pielāgota mūsu laikmeta dzīvesveidam, viss tiek pateikts priekšā. Tas palīdz neiespringt. To pat varētu izveidot kā mobilo aplikāciju, ievietot visas receptes un tām nepieciešamos produktus. Atliek tikai atvērt, un redzi, kas šodien jāēd. Tu vari neko nezināt par ēst gatavošanu, bet ievēro instrukcijas, un, skat, ēdiens gatavs.”

Anša izmēģināta diētas recepte – sautējums

* 60 g jebkuru pupiņu
* 100 g brokoļa vai ziedkāposta
* 100 g jauno zaļo zirnīšu (var būt arī saldēti vai konservēti)
* 100 g tītara vai vistas filejas

Pannā sakarsē olīveļļu, ieber visas sastāvdaļas un ātri sasautē. Var pievienot Chili con carne garšvielas un čili mērci, kā arī ļoti asos habanero piparus. Bez sāls!
Ēdot klāt var piedzert glāzi kefīra vai 0,5% paniņu.

 

Šis ir raksts no žurnāla “36,6°C” jūnija numura. Tajā lasāmas arī citas tēmas par ēšanu un tievēšanu, piemēram, par ājurvēdas virtuvi, svaigēšanas pieredzi un makrobiotiku. Tāpat – sirsnīga intervija ar grāmatu autori Inesi Prisjolkovu u. c. tēmas. Žurnālu var iegādāties tirdzniecības vietās vai elektroniski.

 

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.