Veselam
Psiholoģija

Lietderīgi padomi pareizai kritikas uztverei0

Foto: Pexels

Jau rakstījām, kā pareizi uztvert kritiku https://veselam.la.lv/sadzirdet-un-nesabojat-attiecibas-ka-pareizi-uztvert-kritiku
un ielūkojāmies jautājuma par to, kā kritizēt pareizi teorētiskajos aspektos (uzsvars uz atgriezenisko saiti). Tagad ilustrēsim to ar praktiskiem piemēriem.

Kā pareizi kritizēt: prakse

Vispirms iedomājies, ka tu ar draugu nolēmāt doties uz kino, nopirkāt biļetes, bet viņš kavējas. Tu droši vien gribi teikt kaut ko līdzīgu: “Vienmēr Tu kavējies! Vai tiešām ir tik grūti kaut reizi ierasties laikā?’’ Taču daudz efektīvāk ir izmantot atgriezenisko saiti.

1. Apsūdzības vietā paskaidro savu negatīvo emociju cēloni. Neapsūdzoši apraksti draugam situācijas, kurā esat iekļuvuši, trūkumus: “Man ļoti gribējās redzēt treilerus, bet es nevarēju apsēsties savā vietā, jo tad vajadzētu iet laukā no zāles, lai satiktu tevi un atdotu biļetes.”

2. Dalies emocijās, izmantojot tā sauktos “Es-ziņojumus”, tas palīdzēs sarunbiedram saprast, ko tu jūti. Fokusējies uz sevi un apraksti savas emocijas, darbības, sekas, ko radīja drauga rīcība, bet nevērtē viņa uzvedību vai rīcību. “Es ļoti uztraucos, ka mēs nokavēsim filmas sākumu.”

3. Esi draudzīgs, pievieno pozitīvus izteikumus, lai nepiespiestu cilvēku ieņemt aizsardzības pozīciju. Nelieto nosodošu un aizkaitinātu toni. Centies koncentrēties nevis uz negatīvo, bet uz to, ko tu vēlētos: “Es priecājos, ka mēs abi varējām izbrīvēt laiku, lai noskatītos filmu.”

4. Padomā, ko var darīt, lai situācija neatkārtotos: “Nākamreiz tiksimies pusstundu iepriekš un nopirksim sev kokteili kino bārā?”

Lai palielinātu iespēju, ka tavi vārdi tiks dzirdēti, neņem vērā cilvēka personiskās īpašības un viņa pārkāpumus.

Atšķirība starp kritiku un atgriezenisko saiti: piemēri

Piemērs Nr. 1. Vīrs nenodarbojas ar sava suņa audzināšanu, un suns bojā mēbeles.

Kritika: “Tavs suns saplēsa visus aizkarus un sagrauza dīvānu! Velti laiku viņa dresūrai, kamēr viņš nav pārvērtis mūsu dzīvokli par izgāztuvi!”

Atgriezeniskā saite: “Es saprotu, ka tu jau sen gribēji suni. Bet mani sarūgtina, ka mēs nenodarbojamies ar viņa audzināšanu un viņš bojā mēbeles. Ja nu mēs izvēlētos kinologu, pie kura varētu viņu apmācīt?”

Piemērs Nr. 2: Draugs aizgājis no darba, un jau mēnesi nevar atrast jaunu.

Kritika: “Vai tu jau esi mēģinājis atrast darbu ar visiem zināmās vietnes palīdzību? Vai grasies iesniegt sludinājumu avīzē? Vai jau apskatījies vakanci, ko es tev sūtīju?’’

Atgriezeniskā saite: “Saprotu, šajā sezonā atrast darbu nav tik vienkārši. Kādi jaunumi, kādas interesantas vakances esi pamanījis?’’

Svarīgi!

• Noteikti apspriediet saņemto atbildi, pirms uzdot nākamo jautājumu, citādi saruna izskatīsies pēc nopratināšanas, bet pratināšana nozīmē kritisku pozīciju.

Piemērs Nr. 3: Sievas pagatavotais ēdiens tev nav pa prātam

Kritika: “Mums vakariņās atkal griķi! Cik tos var gatavot, tie ir negaršīgi!”

Atgriezeniskā saite: “Es domāju, ka neesmu griķu cienītājs. Es tos tik ļoti daudz ēdu bērnudārzā, ka vairs nespēju uz tiem skatīties. Man, piemēram, patīk rīsi. Varbūt gatavosim tos?”

Piemērs Nr. 4: Klients jogas studijā nepareizi veic vingrinājumu

Kritika: “Tu nepareizi turi muguru, pārāk stipri saliecies. Neliec tā rokas. Tev nekad neizdosies ieņemt pareizo pozu, ja turēsi kājas tādā stāvoklī.”

Atgriezeniskā saite: “Kad tu izliec muguru tādā veidā, tavi muskuļi atslābst tā vietā, lai saspringtu. Ja mainīsi iegurņa stāvokli, varēsi saglabāt taisnu muguru un pareizi elpot. Lūk tā.”

Lietderīgi padomi pareizai kritikai

1. Vienmēr runājiet divatā. Ja sarunas liecinieki būs citi cilvēki, tas var izraisīt negatīvu reakciju un samazināt pozitīvo efektu.

2. Nerunā abstrakti. Lai cilvēks tevi skaidri saprastu, akcentē sīkāk to, ko vēlies pateikt. Noteikti izmanto ‘’Es-ziņojumus’’.

3. Centies iedomāties sevi sarunu biedra vietā. Tā tu varēsi nojaust viņa jautājumus un reakciju.

4. Ja tevi kaut kas uztrauc, tad labāk par to runā uzreiz. Dažreiz mēs dusmojamies un sākam kritizēt brīdī, kad zaudējam pacietību. Tāpēc labāk aprunāties, pirms mūsu pacietība beigusies.

5. Dažreiz ir noderīgi pajautāt atļauju, pirms paust savu viedokli. Piemēram: “Vai tev nav iebildumu, ja es došu padomu par to, kā sastādīt atskaiti?” Ja cilvēks atbild noliedzoši, vienmēr var teikt: “Dari zināmu, ja pārdomā” vai “Mēs to varam apspriest rīt, ja vēlies”.

6. Koncentrējies uz to, kā uzlabot situāciju. Dod padomu vai piedāvā palīdzību.

7. Liec uzsvaru uz uzvedību, kādu vēlies redzēt, nevis kritizē pašreizējo.

8. Cieni otra brīvību pieņemt lēmumus. Nedusmojies, ja cilvēks atsakās darīt to, ko tu no viņa prasi. Pat ja esi 100% pārliecināts par savu taisnību, tavs uzdevums ir piedāvāt variantus, dot padomu.

9. Runā ar cilvēku kā ar vienlīdzīgu, nevis no “augšējās” pozīcijas.

10. Paskaidro, nevis apsūdzi. Dažreiz cilvēks var patiesi nesaprast, ar ko un kāpēc tu esi neapmierināts.

LA.lv
LA.LV aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.
VE
Veselam.lv
Veselam
Dzīve sākas pēc 50! Padomi senioriem labsajūtas un veselības saglabāšanai
1 diena
VE
Veselam.lv
Veselam
Kampaņā “Cilvēks, nevis diagnoze!”aicina saskatīt vērtības, kas vieno sabiedrību
1 diena
AN
Annika Niedrīte
Veselam
TESTS: Kāds būtu tavs kūrorta romāns?
1 diena

Lasītākie raksti

Par svarīgo

RO
Regīna Olševska
Latvijā
Ramona Petraviča: Dosim iespēju cilvēkiem ar invaliditāti strādāt
Intervija 8 stundas
GN
Gints Narogs
Sports
Brāļi Šici: Veicām divus gandrīz ideālus braucienus
9 stundas
LE
LETA
Dabā
Svētdien debesis apmāksies, daudzviet gaidāms lietus 1
12 stundas
LE
LETA
Pasaulē
Zemestrīcē Turcijas austrumos vismaz 29 bojāgājušie, gandrīz 1500 ievainoti
6 stundas
LE
LETA
Latvijā
Kopš kiosku demontāžas sākšanas konstatēti deviņi jauni nelegālas cigarešu uzglabāšanas gadījumi Centrāltirgū 5
18 stundas