Veselam
Uzturs

Mani saldie veselīgie eksperimenti virtuvē 0

Foto – Kristaps Dravenieks

Starp veselīgu uzturu un gatavošanu mājās bieži vien liekama vienādības zīme, tāpēc, uzdrošinoties iejusties sev neierastā ampluā – pie plīts gatavojot, šajā blogā dalīšos pieredzē, kā mājas apstākļos pagatavot pavisam vienkāršus, veselīgus un (cerams) arī garšīgus našķus, ko ņemt līdzi ikdienas gaitās vai likt galdā draugiem un ģimenes locekļiem.

Kā savus izmēģinājuma trusīšus izvēlējos enerģijas batoniņus un saldus, bet pavisam dabīgus raffaello. Manā vienistabas īrētā dzīvokļa virtuvē, kur iespējams apgriezties 0,8 cilvēkiem, ir cepeškrāsns, kas, protams, nedarbojas, tāpēc savu pavārmākslas viesuli izvēlējos vest ciemos pie draudzenes Daces, kura apsolījās ne tikai palīdzēt, bet gadījumā, ja savainojos, aizsvilinu krāsni vai jebkādā citādā veidā uzvedos raksturīgi neveikli, nedusmoties un nepieciešamības gadījumā arī izsaukt ātro palīdzību.

Tā kā šajā ekonomiskajā stāvoklī gastronomiskām izvirtībām liekas naudas nekad nebūs (vismaz manā makā), gardumus izvēlējos taisīt bez liekām ekstravagantām sastāvdaļām. Piemājas veikalā iegādājos dateles, žāvētas aprikozes, rozīnes, zemesriekstus, auzu pārslas un medu, kas ir galvenās sastāvdaļas abu recepšu īstenošanai. Iztērēju vien septiņus eiro, no kuriem pusi veidoja medus, ko varēšu lietot vēl mēnesi, tādēļ uzskatu, ka esmu izdevīgi iepirkusies. Pilnīgai receptei Dace ziedo auzu pārslu miltus, mazliet eļļas un melno šokolādi.

 

Lorem ipsum
FOTO: Leta

Enerģijas batoniņi bez liekas enerģijas piepūles

Gatavojot enerģijas batoniņus mājas apstākļos, nekas sarežģīts un katrā mājā neatrodams nav jāizmanto. Jāatrod blenderis, liela bļoda, karote un gribasspēks. Sākumā izmēros lielākās sastāvdaļas – dateles un plūmes – sagriež, pēc tam apmēram 100 gramu žāvēto augļu (bet es izmantoju mazliet vairāk, lepni uzskatot, ka man proporciju izjūta ir pareizāka) liek bļodā, pievieno pusglāzi auzu pārslu miltu, tikpat daudz piena, glāzi auzu pārslu, ēdamkaroti medus, tikpat daudz eļļas, pāris gabaliņu sasmalcinātas šokolādes (bez kuras, protams, var arī iztikt) un šķipsniņu kanēļa.

Kad visas sastāvdaļas ir bļodā, ar drošu tvērienu visu sajauc viendabīgā masā. Pāris šokolādes gabaliņu sasmalcina blenderī un pievieno masai. Pēc tam uzsilda cepeškrāsni līdz 180 grādiem un masu, kas skaisti garenās ap piecus centimetrus platās un centimetru biezās līnijās izklātas uz cepampapīra, uz 20 minūtēm liek cepties. Visa māka! Pēc tam, rūpīgi (manā gadījumā – satraukti aizmāršīgi) ik pa laikam gardumam uzmetot aci, nogaida 20 minūtes un tad ņem ārā no cepeškrāsns. Tagad pēc izskata un fantastiskās smaržas, kas atgādina auzu pārslu cepumus, eksperimentam jau vajadzētu kļūt apetītelīgam. Garos gabalus sagriež mazākos gabaliņos, kas pēc izskata atgādinātu enerģijas batoniņus, kurus iespējams iegādāties lielveikalos. Kad šis darbs paveikts, saldo un nu jau gandrīz izcepto masu liek vēl uz 5–7 minūtēm krāsnī.

 

Miljons variantu garšas buķetes krāsošanai

Pēc divkāršās cepšanas enerģijas batoniņi, silti un smaržīgi, ir gatavi pasniegšanai. Šā saldā ēdiena labākā īpašība ir neskaitāmie veidi, kādos to var papildināt un dažādot. Tam var pievienot visādas ogas, piemēram, godži, kas noteikti vidēji saldajai masai piešķirs patīkamu skābumu, bet, protams, var arī variēt ar riekstu izvēli, piemēram, manis izvēlētos zemesriekstus aizstājot ar Indijas riekstiem un pievienojot dažādas saldo ēdienu garšvielas.

Pēc pirmā enerģijas batoniņu gatavošanas mēģinājuma vēl nenogaršotā, bet iegūtā enerģija un pavārmākslas prasmes pārliecība ļāva nākamajos eksperimentos jau drošāk spēlēties ar sastāvdaļu proporcijām. Samazinot auzu pārslu un palielinot žāvēto augļu daudzumu, batoniņš kļūst mitrāks un mazāk atgādina auzu cepumu. Dažādību iespējams iegūt, arī variējot augļus un riekstus, jo, pievienojot vai atņemot pāris sastāvdaļu, iespējams iegūt jau pavisam citus enerģijas stienīšus, kas veselīgajam našķim neļaus kļūt apnicīgam. Starp citu, nākamajā dienā nesot našķus uz savu darbavietu un lepni lieloties ar savu veikumu, atklāju, ka pēc tam, kad našķis ir diennakti nogatavojies, garša ir vēl patīkamāka un izteiktāka!

 

Melnie, uz mēles kūstošie raffaello

Galerijas nosaukums

Pēc galvenā eksperimenta beigām no pārpalikušajām burtiski trim sastāvdaļām – datelēm, riekstiem un šokolādes – iespējams pāris minūtēs uzburt īstu brīnumu jeb veselīgas raffaello konfektes. Es gan, atkal nesekojot receptei, kopējā konfekšu masā savienoju visus minētos žāvētos augļus un ogas, ne tikai dateles, bet arī aprikozes un rozīnes. Tātad, pēc receptes, dateles un riekstus (manā gadījumā – visus žāvētos augļus un riekstus) saliek blenderī un samaļ viendabīgā masā. Pēc tam no lipīgās mīklas izveido mazas bumbiņas. Tikmēr uz plīts izkausē melno šokolādi bez cukura un tad veselīgās žāvēto augļu bumbiņas iemērc tajā. Ļaujot šokolādei dažas minūtes atdzist, našķus var pasniegt draugiem. Neticami, bet vismaz manas garšas kārpiņas šos raffaello novērtēja daudz augstāk par veikalā nopērkamajiem!

Domājot par galda etiķeti, bumbiņas var viegli izdekorēt ar šokolādes skaidiņām vai citiem rotājumiem, kas ēdienu padarīs vilinošāku ne tikai vēderam, bet arī acīm!

 

Ideāls pārsteigums negaidītiem ciemiņiem

Šīs receptes labākā īpašība ir tā, ka gatavošanas ilgums ir burtiski desmit minūtes. Našķi var likt galdā negaidītiem viesiem vai pēdējā brīdī pagatavot, kad visas pārējās veltes no svētku galda jau pazudušas.

Pēc sava pirmā īstā saldo ēdienu gatavošanas maratona esmu sapratusi, ka veselīgus našķus pagatavot pa spēkam ikvienam, tas ir viegli, ātri un (kas ne mazāk svarīgi) arī lēti! Nav nepieciešamas sarežģītas receptes, smalki virtuves atribūti un gadiem krāta pieredze. Es visai drosmīgi jau pirmajā reizē atļāvos variēt ar garšām, kas, manuprāt, cita citu tikai papildina, ne sabojā.

Aprīlī arī pati svinu vienu gadu tuvāk biedējošajiem trīsdesmit un esmu nolēmusi saviem ciemiņiem galdā likt dažādus veselīgus ēdienus, arī pie kafijas krūzes saldumus šoreiz piedāvāt pašas gatavotus, veselīgus un, par laimi, arī ļoti garšīgus!

 

logo-36

LA.lv