Veselam
Dzīvesveids

Kā palīdz pašmasāža un kā – masāža 2

Foto – Shutterstock.com

Kad pārlieku ilgi sēdēts pie datora, pie televizora, laiku pa laikam gribas izstaipīties un pamasēt sāpošo muguru, kakla un plecu zonu. Rokas pašas saspringto vietu paglāsta, paspaida, papliķē.

Katrai problēmai savs risinājums

– Ķermenim patīk, ja tam pieskaras, kaut vai vienkārši paglāsta, jo tas nomierina gan miesu, gan garu, – saka fizioterapeite Anita Arāja un norāda, ka noguruma gadījumā lielisks veids tā noņemšanai un arī tālākai spēku uzkrāšanai ir masāža, kura var palīdzēt ne tikai novērst sāpes kādā ķermeņa daļā, bet arī sniedz iekšēju mieru un patīkamas sajūtas vēl ilgākam laikam uz priekšu.

Izšķir ārstniecisko un higiē­nisko masāžu. Pie higiēniskās pieder pašmasāža, ko katrs var veikt saviem spēkiem, un kosmētiskā masāža – kosmētisku defektu novēršanai un efekta panākšanai.

Pašmasāžu vislabāk veikt dušā (vēlams paralēli kontrastdušai) ar speciālām masāžas birstītēm vai sūkļiem. Ķermeni masē apļveida kustībām virzienā no perifērijām uz sirds pusi. Ar trim līdz piecām pašmasāžas minūtēm katru dienu profilaksei pietiek. Jūras sāls vanna, ēteriskās eļļas un speciāli kosmētiskie līdzekļi efektu var palielināt.

Ārstniecisko masāžu lieto slimību, traumu, kaulu deformācijas, vielmaiņas traucējumu un citos gadījumos. Masējot ādu, tiek ietekmēti visi tās slāņi, ādas kapilāri un muskuļi, sviedru un tauku dziedzeri, kā arī centrālā nervu sistēma. Tās iedarbība ir vispusīga atkarībā no lietotajiem paņēmieniem un izpildījuma īpatnībām. Masāža var gan relaksēt un atbrīvot, gan tonizēt un stimulēt. Optimālu masāžas veidu ārstnieciskos nolūkos nosaka fizioterapeits. Tā var būt zemūdens masāža, kuras iedarbība ir līdzīga klasiskajai, bet daudz spēcīgāka. Punktu masāža, kuras iedarbība tieši vērsta uz bioloģiski aktīvajiem punktiem, un citu veidu masāža atkarībā no saslimšanas. Pēc traumām un lūzumiem vēlamas saistaudu masāžas, kas no jauna iekustina locītavas.

Masāža palīdzēs atslābināt ķermeni un muskuļus, bet tā nav glābiņš no sēdoša dzīvesveida.

Kad īstais brīdis masāžai?

– Protams, labāk visu darīt profilaktiski, bet parasti atnāk uz masāžu tikai tad, kad jau ir sāpes, kad vairs nevar izturēt. Taču vispirms jāatrod cēlonis, kāpēc sāp, jo ne vienmēr masāžu uzreiz var veikt, – saka masiere Raina Aleksandrova. Viņa arī iesaka nevilcināties un neatlikt, jo, kad problēma ielaista, būs nepieciešams ilgāks laiks un vairāk procedūru. Ja problēma ir akūta, piemēram, no pastāvīgas slodzes kakla muskuļi ir ļoti savilkti un jau izveidojušies tā sauktie trigera punkti, masāžas kurss ir ilgāks un pats process krietni sāpīgāks.

Dažādu veidu masāžas ir vienas no populārākajām procedūrām skaistumkopšanas salonos, rehabilitācijas iestā­dēs un SPA atpūtas centros. Svarīgi saprast, kādu masāžu izvēlēties, lai sasniegtu vēlamo efektu, taču viena pati tā nav nekāds brīnumlīdzeklis. Masāžai ir daudzpusīga fizioloģiska ietekme uz ādas slāni: tā attīra no atmirušajām epidermas ragvielas šūnām, uzlabojas sviedru un tauku dziedzeru sekrēcijas funkcijas, aktivizējas limfas cirkulācija un asinsrite ādā. Masāža arī paaugstina ādas muskuļu tonusu, kas padara ādu gludu, tvirtu un elastīgu.

Saistītie raksti

Šīs procedūras laikā ir iespēja izbaudīt arī citādas sajūtas, jo klasiskās masāžas tiek apvienotas ar dažādu aromātisko eļļu izmantošanu, kas atšķirīgi iedarbojas uz ķermeni un garu – var gan tonizēt, gan nomierināt atkarībā no izvēlētās eļļas. Vīriešiem un sievietēm masieri bieži vien izvēlas atšķirīgas eļļas.

Var izraudzīties arī kaut ko garšīgāku, piemēram, šokolādes masāžu.

No dabiskajiem materiāliem jāmin gan māli, gan dūņas un aļģes. Aizvien pieprasītāks ir sapropelis. – Dabisks materiāls, tepat Latvijā iegūts, – komentē Raina Aleksandrova. Tās ir dūņas, ko iegūst saldūdens ezeros. Tā augstā siltumietilpība nodrošina audu ilgtošu un dziļu sildīšanu, sekmē artrīta, locītavu iekaisumu ārstēšanu, bet skaistum­kopšanā ir labs līdzeklis pret celulītu.

LA.lv