Veselam
Uzturs

Nesasniegt rezultātu un nodarīt sev pāri: seši mīti par tievēšanu 0

Foto – Shutterstock

Sākoties pavasarim, arvien vairāk cilvēku pievēršas jautājumam par to, kā atbrīvoties no ziemas laikā uzkrātajiem kilogramiem. Protams, daudz veselīgāk būtu sekot līdzi savam uzturam un fiziskajai formai visa gada garumā. Tomēr, ja šoziem tas nav izdevies, pirms ķeries pie kārtējās diētas vai nebeidzamiem treniņiem sporta zālē, atceries, ka pastāv daudz greizu pieņēmumu, kam tic daudzi, bet kas patiesībā var kavēt mērķu sasniegšanu un pat nodarīt tev pāri.

Tāpat ņem vērā, ka ne visiem cilvēkiem ir nepieciešams notievēt. Jā, liekais svars ir ļoti izplatīta problēma mūsdienās, kas negatīvi ietekmē veselību, tomēr tas neskar pilnīgi visus. Pirms ķeries klāt notievēšanas mēģinājumiem, noskaidro, kāds ir tavs ķermeņa masas indekss, kā arī vai tas vispār ir nepieciešams.

Ja tomēr esi nolēmusi atbrīvoties no kāda kilograma, dari to apdomīgi un neļaujies visādiem māņiem, kas var nodarīt tev pāri. Iedvesmojoties no “Huffingtonpost”, “Healthline” un “Health”, piedāvājam iepazīties ar sešiem mītiem, kas saistīti ar tievēšanu un kam ticēt noteikti nevajadzētu.

Tu nevari būt pārāk tieva

Ja uzskati, ka tu nevari būt pārāk tieva, tu ļoti maldies! Ikviens cilvēks tāds var būt. Atceries, ka ķermeņa masas indekss var būt ne tikai pārāk liels, bet arī pārāk mazs. Ja cilvēks uzskata, ka nevar būt pārāk tievs, var rasties nopietnas veselības problēmas, jo, mēģinot zaudēt svaru, var rasties ļoti nopietni ēšanas traucējumi, piemēram, anoreksija vai bulīmija.

Lai arī aptaukošanās tiek saistīta ar veselu virkni dažādu slimību un veselības problēmu, būt tievai nebūt nenozīmē būt veselai. Šie vārdi nekādā veidā nav un nevar būt sinonīmi. Arī formīgi cilvēki var būt veselīgi, jo jāņem vērā ne tikai tauciņu daudzums, bet arī to novietojums uz ķermeņa. Ja tauki uzkrājas vēdera apvidū un ap orgāniem, tas var liecināt par vielmaiņas problēmām un arī veselībai par labu nenāk. Neliels zemādas tauku slānis ir uzskatāms vairāk par kosmētisku jautājumu, ko par problēmu padara tava un līdzcilvēku attieksme pret cilvēka ķermeni.

Alkohola lietošana būtiski neietekmē rezultātus

Ja, mēģinot atbrīvoties no liekā svara, ievēro diētu, paturi prātā, ka jāmaina ne tikai ēšanas, bet arī dzeršanas paradumi. Kafija ar cukuru, limonāde un pat augļu sula var dāvāt tev milzum daudz kaloriju, bet ne sāta sajūtu. Atbrīvošanos no liekā svara var apgrūtināt ne tikai saldinātu dzērienu lietošana, bet arī alkohols. Tas var būtiski ietekmēt tavus rezultātus.

Uztura speciāliste Jeļena Pavlova ir norādījusi: “Tievētājiem neiesaka lietot alkoholu trīs iemeslu dēļ: pirmkārt, tās ir papildu kalorijas, otrkārt, alkohols palielina ēstgribu un, treškārt, tā ietekmē cilvēks atslābinās un mazāk sāk domāt par to, ko un cik daudz liek mutē.” Ņemot vērā, ka alkoholiskie dzērieni praktiski nekad nesatur organismam vajadzīgos mikroelementus, tos var uzskatīt par tukšajām kalorijām. Turklāt kalorijām bagāti ir visi alkoholiskie dzērieni – gan vīns, gan alus, gan dažādi kokteiļi, gan degvīns, viskijs un citi stiprie dzērieni.

Ogļhidrāti un tauki ir tavi ienaidnieki

Ļoti daudzu tievētāju lielākais “ienaidnieks” ir ogļhidrāti. Maize, bulciņas, makaroni un vesels lērums citu produktu, kas par nevēlamiem tiek uzskatīti tieši ogļhidrātu dēļ. Tomēr ne visi ogļhidrāti ir nevēlami. Tieši otrādi – tavam organismam par labu var nākt arī ļoti daudzi produkti, kas satur ogļhidrātus. Tie ir dārzeņi, rieksti, pilngraudu produkti, dažādas sēkliņas un citi. Ir jāpievērš uzmanība ogļhidrātu veidam, jo bez vienkāršajiem ogļhidrātiem un cukura tavs organisms var iztikt.

Tāpat izplatīts ir arī uzskats, ka veselīgs uzturs ir tāds, kurā nav tauku. Arī šāda pārliecība ir mīts. Protams, trekni, taukos cepti ēdieni var negatīvi ietekmēt gan tavu figūru, gan sirds veselību, tomēr atteikties no taukiem pavisam nav prāta darbs, jo organismam tie ir nepieciešami hormonu ražošanai, ādas mitrināšanai un citu funkciju nodrošināšanai. A

Sporta zāles abonements – neaizstājams līdzeklis cīņā ar lieko svaru

Izkustēšanās tev noteikti nāks par labu arī tad, ja nevēlies atbrīvoties no liekajiem kilogramiem, tomēr arī ar sportošanu pārspīlēt nevajadzētu. Ja sevi spīdzināsi sporta zālē, neieklausīsies savā ķermenī un speciālista padomos, vari novest sevi līdz ievainojumiem vai izdegšanai, liedzot iespēju kādu laiku veikt arī vienkāršākās fiziskās aktivitātes.

Ja neesi fiziski īpaši aktīva, nemeties sportošanā ar milzu sparu, bet sāc pamazām. Ļauj ķermenim pielāgoties slodzei, ka arī muskuļiem veidoties pamazām. Tāpat neaizmirsti, ka izkustēties ir iespējams arī ārpus sporta zāles, īpaši vasaras sezonā. Dodies regulārās pastaigās, brīvdienās izmanto iespēju piedalīties kādā pārgājienā vai noorganizē to sev un saviem draugiem, aizvieto braukšanu sabiedriskajā transportā ar velosipēdu vai atrodi citu veidu kā izkustēties. Viena nodarbība sporta zālē reizi nedēļā nenesīs gaidītos rezultātus, ja visu pārējo laiku pavadīsi biroja krēslā vai dīvānā pie televizora.

Neliela sāncensība var nākt par labu

Daudziem cilvēkiem, lai kaut ko sasniegtu, ir nepieciešama veselīga konkurence. Tomēr, ja mērķis ir saistīts ar tavu ķermeni, nekāda veselīga konkurence vai sāncensība vienkārši nav iespējama. Tev taču nav divu ķermeņu, ko pārveidot, bet, ja katrs pārveido savu ķermeni, jūs vienmēr būsiet atšķirīgās kategorijās.

Ir ļoti svarīgi nesalīdzināt sevi ar citiem, jo katra cilvēka ķermenis (tāpat kā pirkstu nospiedumi) ir unikāls. Mēģinot sevi salīdzināt ar citiem, tu vari izvirzīt nereālus ideālā svara mērķus, tāpat tas var likt zaudēt motivāciju uzlabot savu figūru un pašsajūtu. Vislabākais atskaites punkts esi tu pati un tas, kā tu jūties savā ķermenī.

Maltīšu izlaišana var palīdzēt

Izlaista maltīte nozīmē mazāk uzņemtu kaloriju un slaidāku vidukli – tā ir mantra, kas tev nodrošinās izsalkumu un kašķīgu noskaņojumu, nevis sapņu figūru un lielisku pašsajūtu. Starp citu, izlaista maltīte var likt uzņemt krietni vairāk kaloriju vēlāk. Ja tevi moka izsalkums, ir daudz grūtāk kontrolēt to, kas un cik daudz tiek apēsts.

Ja tavs vēders rūc visas dienas garumā, pastāv daudz lielāka iespēja, ka vakarā apēdīsi kaut ko neveselīgu. Kārdinoši var šķist ēdieni, kas satur daudz vienkāršo ogļhidrātu un maz olbaltumvielu. Tas rada straujas cukura līmeņa svārstības asinīs, liekot tev justies nelaimīgai un izsalkušai. Regulāra maltīšu izlaišana ir arī viena no pazīmēm, kas liecina – tu ēd pārāk maz, lai notievētu.

 

delfi_vina

LA.lv